تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,292,270 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,347,009 |
خودکارآمدی پژوهشی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 12، دوره 10، شماره 39، دی 1392، صفحه 147-155 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نویسندگان | ||
محسن روشنیان رامین* ؛ محرم آقازاده | ||
چکیده | ||
این پژوهش خودکارآمدی پژوهشی را در میان دانشجویان کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی بررسی مینماید. روش این تحقیق توصیفی پیمایشی است و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران در سال تحصیلی 91 ـ 90 میشود. 120 نفر از این دانشجویان به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی فیلیپس و راسل (Phillips & Russell, 1994) است. پس از تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی تک نمونهای، نتایج زیر به دست آمد:1 ـ خودکارآمدی مهارتهای پژوهش عملی (000/0Sig، در سطح 01/0>P < /span>) در دانشجویان ارشد بالاست.2ـ خودکارآمدی مهارتهای نوشتن (000/0Sig، در سطح 01/0>p < /span>) دانشجویان ارشد بالاست. 3 ـ خودکارآمدی مهارتهای طراحی پژوهش (000/0Sig، در سطح 01/0>P < /span>) در دانشجویان ارشد بالاست.4 ـ خودکارآمدی مهارتهای رایانهای و کمی (070/0Sig، در سطح 05/0>P < /span>) دانشجویان ارشد بالا نیست. پس میتوان نتیجه گرفت که خودکارآمدی مهارتهای پژوهش عملی، نوشتن و طراحی پژوهش در میان این دانشجویان بالاست و این نتیجه شاید ناشی از آشنایی با روشهای آماری و پژوهشی، یادگیریها و تجربههای قبلی آنها باشد. خودکارآمدی مهارتهای رایانهای و کمی این داشنجویان بالا نبود و این شاید پیامد نداشتن پیشنه لازم کار با رایانه و نرمافزارهای آماری باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی؛ پژوهش؛ خودکارآمدی پژوهشی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 610 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 479 |