تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,992 |
تعداد مقالات | 83,513 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,169,683 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,220,477 |
تبیین نقش انگیزه پیشرفت تحصیلی در بهکارگیری استراتژیهای خـودرهبری (مورد: دانشجویان دانشگاه بیرجند) | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 8، دوره 13، شماره 51، اسفند 1395، صفحه 107-117 اصل مقاله (2.01 M) | ||
نویسندگان | ||
جواد پورکریمی؛ ابراهیم مزاری* ؛ کبری خباره؛ فرهاد فرهادی امجد | ||
دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش انگیزه پیشرفت تحصیلی در بهکارگیری استـراتژیهای خـودرهبری دانشجویان دانشگاه بیرجند بوده است. روش پژوهش، توصیفی و طرح پژوهشی از نوع همبستگی بوده که برای تبیین مدل از مدلیابی معادلات ساختاری، با کمک نرمافزار لیزرل (LISREL 8.7) استفاده شده است. جامعه آماری، کلیه دانشجویان دانشگاه بیرجند بوده، که با نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، دانشکدههای علوم و ادبیات به تعداد 4020 نفر انتخاب و در مرحله دوم نمونهگیری، حجم نمونه 351 نفر تعیین شد. از پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی حسینی و همکاران (2008) با پایایی (91/0=α) و پرسشنامه خودرهبری نک و مانز (2002) با پایایی (80/0=α) جهت جمعآوری دادهها، استفاده شد. نتایج تی تکگروهی نشان داد انگیزه پیشرفت و استراتژیهای خودرهبری بالاتر از حد متوسط بودهاند. مدلیابی معادلات ساختاری نیز نشان داد، انگیزه پیشرفت، بر استراتژیهای خودرهبری (69/0=γ) به عنوان یک سازه کلی تأثیرگذار بودهاست. همچنین بر بهکارگیری استراتژیهای خودگفتگویی (44/0=γ)، خودپاداشدهی (36/0=γ)، خودتنبیهی (43/0=γ)، خودراهنمایی (34/0=γ)، تجسم عملکرد موفق (34/0=γ) و تمرکز بر پاداشهای طبیعی (55/0=γ) تأثیرگذار بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
استراتژیهای خودرهبری؛ انگیزه پیشرفت تحصیلی؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
Weiner, b. (1974). Theories of Motivation. Chicago: Rand Mcnally.
Wicklund, R. A. and Duval, S. (1971). Opinion change and performance facilitation as a result of objective self-awareness. Journal of Experimental Social Psychology, Vol. 7, pp. 319-42.
Nixson, C., Frost, T. A. G. (1996). The study habits and attitudes, in ventory and its implication for student success. Pschological Reports,Vol. 13, pp. 53-74.
Neck, C. P. and Manz, C. C. (1992). Thought self-leadership: the impact of self-talk and mental imagery on performance. Journal of Organizational Behavior, Vol. 12, pp. 681-99.
Ming, S. and Martin, G. L. (1996). Single-subject evaluation of a self-talk package for improving figure skating performance. The Sports Psychologist, Vol. 10, pp. 227-238.
Mc Clelland, D. C. (1971). Asessting human motivation. New York: General Learning Press.
Mc Clelland, D. C. (1985). Theachieving society.Princeton,NJ:Van Nostrand
Marshal, G., Kiffin-pestron, S., Soytar, G. (2012). The influence personality and leader behaviors have on teacher self-leadership in vocational colleges. Educational Management Administration & Leadership, Vol. 40, No.6, pp. 707–723.
Manz, C. C. and Sims, H. P. (2001). New Super leadership: Leading Others to Lead Themselves. Berrett-Koehler, San Francisco, CA.
Manz, C. C. and Neck, C. P. (2004). Mastering Self-Leadership: Empowering Yourself for Personal Excellence, 3rd edn. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
Locke, E. A. and Latham, G. P. (1990). A theory of goal setting and Task Performance, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, N.J.
Lengnick-Hall, C. and Sanders, M. (1997). Designing Effective Learning Systems for Management Education. Academy of Management Journal, Vol. 40, No. 6, pp. 1334-1368.
Houghton, J.F., Bonham, C., Foti, R. J., Madigan, R. M., Neck, Ch. P., & Singh, K. (2000). The Relationship between Self-Leadership and Personality: A Comparison of Hierarchical Factor Structures. Dissertation submitted to the Faculty of Virginia Polytechnic Institute and State University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in Management, pp. 1-77.
Houghton, J.D. & Neck, C.P. (2002). The revised self-leadership questionnaire: testing a hierarchical factor structure for self-leadership. Journal of Managerial Psychology, Vol. 17, pp. 672–91.
Houghton, J. D., & Jinkerson, D. L. (2007). Constructive thought strategies and job satisfaction: A preliminary examination. Journal of Business and Psychology, Vol. 22, pp. 45-53.
Furtner, M. R., Hiller, L.N., Martini, M., Sachse, P. (2012). Self-Leadership, Motivation to Lead, Trans-Formational Leadership and Super leadership: A Key to Organizational Success in the 21st Century, International Journal of Business and Management Tomorrow. Vol. 2, No. 7, pp.1-8.
Furtner, M. R. & Rauthmann, J. F. (2011). The role of need for achievement in self-leadership: Differential associations with hope for success and fear of failure. African Journal of Business Management, Vol. 5, pp. 8368-8375.
Deci, E.L. (1975). Intrinsic Motivation, Plenum Press, New York, NY.
Deci, E. and Ryan, R. (1985). The support of autonomy and control of behavior. Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 53, pp. 1024-37.
Cortina, J., Zaccaro, S., McFarland, L., Baughman, K., Wood, G., & Odin, E. (2004). Promoting realistic self-assessment as the basis for effective leader self-development. ARI Research Leader Development Research Unit, pp.1-69.
Carver, C.S., & Scheier, M.F. (1998). On the self-regulation of behavior. Cambridge University Press, New York, NY.
Carver, C.S. (1975). Physical aggression as a function of objective self-awareness and attitudes toward punishment, Journal of Experimental Social Psychology, Vol. 11, pp. 510-9.
Boss, A.D., & Sims, H.P. (2008). Everyone fails, Using emotion regulation and self-leadership for recovery. Journal of Managerial Psychology, Vol. 23, No. 2, pp. 135–50.
Atkinson, R., & Shiffrin, R. (1971).The control short term memory. Scientific Amrican, pp.40-82. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 506 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 424 |