تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,995 |
تعداد مقالات | 83,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,355,204 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,388,842 |
تأثیر برنامه ی درسی قصه گویی و نمایش خلاق بر خلاقیت وعملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی در دروس انشا و هنر | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 9، دوره 13، شماره 51، اسفند 1395، صفحه 118-129 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نویسندگان | ||
کاظم علوی لنگرودی* 1؛ افسانه رجایی2 | ||
1استادیار دانشگاه یزد | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی،گروه علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد اردکان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامهی درسی قصهگویی و نمایش خلاق بر خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی در دو درس انشا و هنر میباشد. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهر نجفآباد در سال تحصیلی 91-90 به تعداد 1930 نفر بود. با استفاده از شیوه تصادفی – خوشهای تکمرحلهای از بین کلیه مدارس ابتدایی شهرستان نجفآباد یک مدرسه انتخاب و تمامی دانشآموزان پایه پنجم مشتمل بر 70 نفر (35 نفر گروه آزمایش،35 نفر گروه کنترل) برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. به دانشآموزان گروه آزمایش در کنار برنامه دروس دیگر، برنامه درسی قصهگویی و نمایش خلاق ارائه شد و به دانشآموزان گروه کنترل هیچگونه برنامه آموزشی اضافی ارائه نشد. خلاقیت دانشآموزان با استفاده از آزمون تصویری خلاقیت تورنس (فرم B، 1974) و عملکرد تحصیلی آنها با استفاده از نمرات نیمسال قبل و بعد از اجرای آزمایش در هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار spss نسخه 18 و روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که اجرای برنامه درسی قصهگویی و نمایش خلاق بر عملکرد تحصیلی و زیر مقیاسهای سیالی، بسط، ابتکار و انعطافپذیری خلاقیت دانشآموزان تأثیر مثبت و معنیداری داشته است (05/0>p < /span>). ازاینرو میتوان نتیجه گرفت برنامه درسی نمایش خلاق و قصهگویی بر رشد خلاقیت و افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ خلاقیت؛ عملکرد تحصیلی؛ قصه گویی؛ نمایش خلاق | ||
مراجع | ||
Benghetto, R. A. (2007). Does creativity have a place in classroom discussion? prospective teacher's response preferences. Thinking skills and creativity, 2(1): 1-9.
Berrueco, L. (2012). Effects of a play program on creative thinking of preschool children. Spanish Journal of Psychology, 14(2), 608-18.
Gall, M., Borg, W. & Gall, J. (2009). Qualitative and quantitative research methods in education and psychology (Translation by Ahmad Reza Nasr, et al.). Tehran: Beheshti University.
Cropley, A.J. (2003). Creativity in education and learning: a guide for teachers and educators. New York: Rutledge.
Chambers, D.W. (2009). Storytelling and creative drama. (Translation by Soraya Ghezel Ayagh & Shahnaz Khanlou). Tehran: University Publication Centre.
Dău-Gaşpar, O. (2011). The Teacher’s Creative Attitudes–An Influence Factor of the Students’ Creative Attitudes. International Conference on the future of education, Florence, Italy.
Davies, D., Jindal-Snape, D., Collier, C., Digby, R., Hay, P., & Howe, A. (2013). Creative learning environments in education—A systematic literature review. Thinking Skills and Creativity, 8, 80-91.
Daykin, N., McClean. S, & Bunt. L. ( 2012). Creativity, identity and healing: participants accounts of music therapy in cancer care, Health, 11(3), 349 – 370.
Haart, K. (2007). Crash course in storytelling, Westport: Libraries Unlimited.
Hui, A., & Lau, S. (2006). Drama education: A touch of the creative mind and communicative-expressive ability of elementary school children in Hong Kong.Thinking skills and creativity, 1(1), 34-40.
MC Adam, R. (2011). Transitioning towards creativity and innovation measurement in SMEs. Creativity and innovation management, 13(2), 126-139.
Peter, B. (2010). A short-term longitudinal study of children’s playground games in primary school: Implication’s for adjustment to school and social adjustment in the USA and the UK. Social Development, 13(1): 107-123.
Raymond, S. (2010). Digital Storytelling in the Classroom: New Media Pathways to Literacy, Learning, and Creativity: Computers and Composition Press.
Rojas- Darummaond, S., Mazaon, N, Fernandez, M., & Wegerif, R. (2006). Explicit reasoning creativity and co-construction in Primary school children's collaborative activities, thinking skills and creativity, 1: 84-94.
Russ, S.W. (1996). Development of creative processes in children. In: Runco, M.A. (Ed.) Creativity from Childhood through Adulthood: The Developmental Issues (New Directions for Child Development). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Tanjitanont, P (2011). Using Synectic: Technique for Developing Creative. English Writing Proficiency. 1st symposium on Hands-on Research and. Development. Chiang Mai: Thailand.
Ulger, K. (2015). The creative training in the visual arts education. Thinking Skills and Creativity. in Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,754 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,022 |