تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,559 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,793 |
شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی مؤثر بر تفکر استراتژیک به عنوان یک شایستگی محوری در سازمان | ||
پژوهش های مدیریت راهبردی | ||
مقاله 3، دوره 23، شماره 65، شهریور 1396، صفحه 77-101 اصل مقاله (448.73 K) | ||
نوع مقاله: علمی _ پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رکسانا کاشانی* 1؛ غلامعباس شکاری2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد | ||
2استادیار مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد | ||
چکیده | ||
تفکر استراتژیک در استمرار بقا و پیشرفت در محیط متغیر و پویای امروزی نقش بسیار مهمی را بـازی مـینمایـد همچنین تفکر استراتژیک ابزاری است که به مدیران کمک میکند تا فرصتهای جدید را خلـق نماینـد. نقش مدیران در فرآیند برنامهریزی استراتژیک و اتخاذ تصمیمات، وابسته بـه نحـوه تفکرشـان میباشد و چارچوبهای برنامهریزی استراتژیک تنها فراهمکننده سوالاتی است کـه پاسـخش مبتنی بر روششناسی مدیران و تفکر ایشان در تصمیمگیری است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی مؤثر بر تفکر استراتژیک به عنوان یک شایستگی محوری در سازمان میباشد. در این تحقیق ابتدا با مرور ادبیات تحقیق تعداد 23 عامل کلیدی (شایستگیهای) تفکر استراتژیک استخراج گردیده و سپس با توزیع پرسشنامهای بین اساتید و خبرگان مرتبط با موضوع، نظرات آنها مبنی بر انتخاب عوامل کلیدی مهمتر و یا اضافهنمودن عوامل دیگر، مورد پرسش قرار گرفته است که در نهایت 8 عامل کلیدی شناسایی گردید. پس از شناسایی عوامل کلیدی نهایی، اثرگذاری و روابط متقابل بین این عوامل نیز از خبرگان و اساتید مرتبط با این حوزه مورد پرسش قرار گرفته و در انتها، با استفاده از رویکردی ترکیبی از دو روش تئوری سیستم خاکستری و روش دیمتل به تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق پرداخته شده است که نتایج نشاندهندهی میزان تأثیرگذاری، تأثیرپذیری و تعامل عوامل و گروهبندی آنها به عوامل علّی و معلولی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدی: تفکر استراتژیک؛ شایستگی استراتژیک؛ روش دیمتل؛ تئوری خاکستری | ||
مراجع | ||
1. Abbas, A. A. H, & Khali, H. H. (2016). Effect of the Empowerment Leadership's on Job Involvement Reinforcement through a Mediator Role for Strategic Thinking Skills. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 6(6), 189-220.
4. Asad, M. M, Mohajerani, N, & Nourseresh, M. (2016). Prioritizing Factors Affecting Customer Satisfaction in the Internet Banking System Based on Cause and Effect Relationships. Procedia Economics and Finance, 36, 210-219. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S2212-5671(16)30032-6
6. Bonn, I. (2001). Developing strategic thinking as a core competency. Management Decision, 39(1), 63-71. 7. Bonn, I. (2005). Improving strategic thinking: a multilevel approach. Leadership & Organization Development Journal, 26(5), 336-354. 8. Bouhali, R, Mekdad, Y, Lebsir, H, & Ferkha, L. (2015). Leader Roles for Innovation: Strategic Thinking and Planning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 181, 72-78. 9. Bratianu, C. (2015). Developing strategic thinking in business education. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 3(3), 409. 10. Brown, P. (2005). The evolving role of strategic management development. Journal of Management development, 24(3), 209-222. 11. Büyüközkan, G, & Çifçi, G. (2012). A novel hybrid MCDM approach based on fuzzy DEMATEL, fuzzy ANP and fuzzy TOPSIS to evaluate green suppliers. Expert Systems with Applications,39(3), 3000-3011.
34. Low, K. C, & Ang, S. L. (2012). The clarity of one’s mind–creating the foundation for strategic thinking. Educational Research, 3(6), 502-508.
38. Nuntamanop, P, Kauranen, I, & Igel, B. (2013). A new model of strategic thinking competency. Journal of Strategy and Management, 6(3), 242-264.
41. Rowe, A. J. (1989). Strategic management: A methodological approach.Addison Wesley Publishing Company International, Boston, MA.
45. Thompson, A. A, & Strickland, A. J. (2001). Strategic management: Concepts and cases. 46. van der Laan, L, & Yap, J. (2016). Foresight and Strategic Thinking Enabling Valuable Strategy Foresight & Strategy in the Asia Pacific Region: Practice and Theory to Build Enterprises of the Future (pp. 91-107). Singapore: Springer Singapore.
48. Wu, H. H, Chen, H. K, & Shieh, J. I. (2010). Evaluating performance criteria of Employment Service Outreach Program personnel by DEMATEL method. Expert Systems with Applications, 37(7), 5219-5223. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 968 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,656 |