تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,303,124 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,356,904 |
نقش فضیلت سازمانی مدارس در رفتار شهروندی سازمانی معلمان: آزمون اثر مستقیم و اثر غیرمستقیم با میانجیگری رضایت شغلی | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 4، دی 1395، صفحه 125-140 اصل مقاله (433.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سارا عابدی کوشکی* 1؛ حسن رضا زین آبادی2 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران | ||
2دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر، آزمون اثر مستقیم و غیر مستقیم فضیلت سازمانی مدارس (با میانجی گری رضایت شغلی) در رفتار شهروندی سازمانی معلمان و پیشنهاد الگویی علّی در ارتباط با آن میباشد. جامعهی مورد مطالعه شامل کلیه معلمان مدارس متوسطه نواحی چهارگانه کلانشهر کرج بودند که با روش نمونه گیری خوشهای و جدول کرجسی مورگان تعداد 403 نفر انتخاب شدند. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی از نوع همبستگی محسوب میشود. برای گردآوری دادهها از پرسش نامههای استاندارد استفاده شد که همهی آنها از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بودند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان میدهد که فضیلت سازمانی مدارس بهطور مستقیم، تأثیرگذاری پایین و غیر معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان دارد. همچنین آزمون الگوی مفروض نشان میدهد که فضیلت سازمانی با میانجی گری رضایت شغلی میتواند بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان اثرگذار باشد. یافتههای این پژوهش اهمیت تقویت فضیلت سازمانی مدارس و همچنین رضایت شغلی معلمان را مورد تأکید قرار میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
فضیلت سازمانی؛ رفتار شهروندی سازمانی؛ رضایت شغلی؛ معلم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,855 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 972 |