تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,797,876 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,841,564 |
اثربخشی امیددرمانی گروهی مبتنی بر رویکرد اسنایدر بر باورهای خودکارآمدی تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 45، آذر 1397، صفحه 31-51 اصل مقاله (345.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
فاطمه بیان فر* | ||
استادیار دانشگاه پیامنور گروه روانشناسی و علوم تربیتی | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر امیددرمانی بر باورهای خودکارآمدی تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان انجام شد.. این پژوهش، یک مطالعه تجربی، از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. ابتدا از طریق نمونه گیری تصادفی از 120 دانشجو آزمونهای خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان اومن و فرامن (1988)، سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانیزاده (1391) و بهزیستی روانشناختی ریف (1989)به عمل آمد. سپس تعداد 30 نفر از جامعه فوق که نمره پایینتری را در این آزمونها کسب کرده بودند، انتخاب شدند. از این تعداد، 15 نفر برای گروه آزمایش و 15 نفر برای گروه کنترل به صورت جایگزینی تصادفی انتخاب شدند. گروه آزمایش روش امیددرمانی اسنایدر را طی هشت جلسه نود دقیقهای (هر هفته یک جلسه) دریافت کردند. پس از اتمام جلسات مجدداً آزمونهای خودکارآمدی تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی روی دو گروه، اجرا گردید. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره در نرم افزار spss نسخه 24 تجزیه و تحلیل شد .بر اساس نتایج این مطالعه، میانگین نمرات خودکارآمدی تحصیلی (01/0< P، 217/33 = F) ، سرزندگی تحصیلی (01/0< P، 647/71 = F) و بهزیستی روانشناختی (01/0< P، 28/97 = F) در مرحله پسآزمون در گروه آزمایش افزایش معناداری را نشان داد. اما این تغییرات در گروه کنترل معنادار نبود. بر اساس نتایج این مطالعه میتوان گفت که آموزش امیددرمانی مبتنی بر رویکرد اسنایدر به شیوه گروهی سبب افزایش خودکارآمدی تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در دانشجویان میشود. بنابراین توصیه میشود به منظور ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان، ارائه خدمات آموزشی و برنامههای ارتقادهنده امید با روشهای مناسبی مانند یادگیری بر اساس حل مسأله با مشارکت فعال دانشجو در فرآیند بحث با برنامهریزی مدون انجام پذیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
امیددرمانی گروهی؛ رویکرد اسنایدر؛ باورهای خودکارآمدی تحصیلی؛ سرزندگی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 347 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 270 |