| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,707 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,487,466 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,239,573 |
نقش میانجی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و عواطف مثبت و منفی در دانشآموزان دبیرستانی | ||
| فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
| مقاله 3، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 45، آذر 1397، صفحه 53-70 اصل مقاله (295.9 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| محبوبه پربرتاوشی* 1؛ احمد برجعلی2؛ علیرضا کیامنش3 | ||
| 1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایران | ||
| 3استادیار، گروه آمار، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در رابطه اهمالکاری تحصیلی و عواطف مثبت و منفی در دانشآموزان دبیرستانی انجام شد. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه دانشآموزان دختر دوره متوسطه مناطق 2، 4 و 8 شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمونه پژوهش 400 دانشآموز بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984)، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (پینتریچ و دیگروت، 1990) و عواطف مثبت و منفی (واتسون و همکاران، 1988) بهترتیب با پایایی 802/0، 821/0، 742/0 و 709/0 بودند. دادهها با روش معادلات ساختاری از نوع تحلیل مسیر تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که عواطف مثبت بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی تاثیر مستقیم مثبت و بر اهمالکاری تحصیلی تاثیر مستقیم منفی، عواطف منفی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی تاثیر مستقیم منفی و بر اهمالکاری تحصیلی تاثیر مستقیم مثبت و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر اهمالکاری تحصیلی تاثیر مستقیم منفی داشت. عواطف مثبت با میانجیگری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر اهمالکاری تحصیلی تاثیر غیرمستقیم منفی و عواطف منفی با میانجیگری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر اهمالکاری تحصیلی تاثیر غیرمستقیم مثبت داشت (01/0>P). برای کاهش اهمالکاری تحصیلی میتوان عواطف منفی را کاهش و عواطف مثبت و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی را بهبود بخشید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| راهبردهای یادگیری؛ اهمالکاری تحصیلی؛ عواطف مثبت و منفی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 490 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 328 |
||