تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,797,958 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,841,617 |
تاثیر راهبرد آموزشی KWL بر انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس دین و زندگی دانشآموزان | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 45، آذر 1397، صفحه 109-122 اصل مقاله (270.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا دولتی میاندواب1؛ فریبرز درتاج* 2؛ نورعلی فرخی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر راهبرد آموزشی KWL بر انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس دین و زندگی دانشآموزان انجام شد. پژوهش حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش همه دانشآموزان پسر پایه سوم دبیرستان شهرستان میاندواب در سال تحصیلی 96-1395 بود که تعداد دو کلاس با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و با روش تصادفی یکی بهعنوان گروه آزمایش و دیگری بهعنوان گروه کنترل انتخاب شد. گروه آزمایش 8 جلسه تحت آموزش راهبرد آموزشی KWL قرار گرفت. برای اندازهگیری دادهها از پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و آزمون معلمساخته پیشرفت تحصیلی استفاده شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس تک متغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در هر دو متغیر انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس دین و زندگی دانشآموزان تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر راهبرد آموزشی KWL باعث افزایش معنادار انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس دین و زندگی دانشآموزان شد (001/0>P). با توجه به نتایج روانشناسان و مشاوران مدارس میتوانند از راهبرد آموزشی KWL برای ارتقای انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس دین و زندگی دانشآموزان استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبرد آموزشی KWL؛ انگیزش تحصیلی؛ پیشرفت تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 412 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 208 |