تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,797,960 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,841,618 |
ارتباط بین سبک های رهبری مدیران با توانمندی کارکنان تربیت بدنی آموزش پرورش شهر تهران | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 45، آذر 1397، صفحه 123-139 اصل مقاله (331.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی محمد مبصر آزاد1؛ خدابخش راهدار* 2 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت آموزشی و مدرس دانشگاه | ||
2دانش آموخته مدیریت استراتژیک ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران جنوب | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سبکهای رهبری مدیران تربیتبدنی آموزش و پرورش شهر تهران با توانمندی کارکنان آنها می پردازد. این تحقیق برمبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی و برحسب روش گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران و کارکنان تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل دادند که 103 نفر می باشند. نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان برابر با 80 نفر می باشد که پس از توزیع پرسشنامه تعداد 77 پرسشنامه به طور صحیح برای تجزیه و تحلیل آماری عودت داده شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه سبکهای رهبری مدیران سالزمن و اندرکولک (۱۹۸۲) بوده که نیمرخ مرتبط با سبک های رهبری در سه طیف رهبری آزادمنشانه، رهبری تلفیقی و رهبری آمرانه را ترسیم می نماید. و نیز پرسشنامه توانمندسازی کارکنان اسپریتزر (1995) که مؤلفه های مؤثربودن، معنیداری، احساس شایستگی و حق انتخاب را در برمی گیرد. روایی محتوایی پرسشنامه ها مورد تأیید متخصصان علوم تربیتی قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سبکهای رهبری مدیران 87/0 و برای توانمندسازی کارکنان اسپریتزر 89/. برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد بین مولفه سبک رهبری مدیران با توانمندی کارکنان ( 05/0≥000/0= Pو 698/0=r )، ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد. نتایج همچنین نشان داد بین رهبری آزادمنشانه و رهبری تلفیقی با توانمندی کارکنان رابطه مثبت و معنی دار و بین رهبری آمرانه با توانمندی کارکنان رابطه منفی و معنی دار وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک های رهبری؛ توانمندی؛ کارکنان تربیت بدنی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 452 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 397 |