تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,291,630 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,346,543 |
شناسایی عوامل تأثیرگذار بر پذیرش فنآوری آموزش از دور در بین دانشجویان دانشگاه پیامنور | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 3، 3 (پیاپی 11)، فروردین 1392، صفحه 41-55 اصل مقاله (266.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد علی جوادی بورا* 1؛ حسین نجفی2؛ محمدرضا سرمدی3؛ رضا نوروززاده4 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان مازندران، ساری | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران | ||
4استادیار گروه علوم تربیتی، مرکز پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این تحقیق، شناسایی عوامل تأثیرگذار بر پذیرش فنآوری آموزش از دور در کلاس درس دانشجویان دکتری تخصصی مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور بود. این پژوهش، از نوع توصیفی بوده که با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، متشکل از 1384 نفر بوده که از میان افراد مذکور، 248 نفر از روش نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از جدول مورگان انتخاب و به پرسشنامهای که با استفاده از نظرات 30 کارشناس و خبره آموزش از راه دور ساخته شده، پاسخ دادند. برای تأمین روایی و پایایی ابزار جمعآوری اطلاعات به ترتیب از نظرات متخصصان آموزش از دور و آلفای کرانباخ (84/0) استفاده شده است. پاسخهای دانشجویان با استفاده از فنون آمار توصیفی و استنباطی با نرمافزار SPSS و Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که 5 عامل، به ترتیب: خودکفایی در فنآوری، تبحر در کار با فنآوری، مفید بودن، دسترسی آسان و حمایت همه جانبه در پذیرش فنآوری، دارای بیشترین بار عاملی تعیین کننده بوده است. همچنین، نتیجه به دست آمده، با استفاده از تحلیل عاملی نشاندهنده مناسب بودن شاخصهای برازندگی (97/0CFI=) و (067/0RMSEA=)، (98/0ACFI=) و (98/0=NFI) میباشد. به عبارت دیگر، میتوان، از این عوامل به عنوان معیاری برای عوامل تأثیرگذار در پذیرش فنآوری آموزش از دور در دانشگاه پیام نور ایران استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش از دور؛ الگوی پذیرش فنآوری از دور؛ آموزش عالی؛ دانشگاه پیام نور | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,590 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,411 |