تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,291,743 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,346,639 |
بررسی جایگاه شهروند الکترونیک در کتاب کار و فنآوری پایه ششم ابتدایی | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 3، 3 (پیاپی 11)، فروردین 1392، صفحه 71-88 اصل مقاله (269.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم محمدجانی* 1؛ اسماعیل زارعی زوارکی2؛ فرخنده مفیدی3 | ||
1کارشناس ارشد علوم تربیتی، گرایش آموزش و پرورش ابتدایی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2استادیار دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3استاد دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
رشد و توسعه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه و عجین شدن آن با زندگی مردم، موجب تبدیل شدن جامعه به جامعهای الکترونیک شده است. کشور ما نیز برای این که بتواند، همگام با جامعه الکترونیک گام بردارد، باید به مقوله آموزش شهروند الکترونیک بیش از پیش توجه کند و در این میان، نظام آموزشی و برنامهدرسی نقش کلیدی بر عهده میگیرند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی جایگاه شهروند الکترونیک در کتاب کار و فنآوری ششم دبستان بود. این پژوهش، از نوع مطالعات کاربردی و با روش کمی و از نوع تحلیل محتوا بود و واحد تحلیل جمله و تصویر انتخاب شد. سیاهه جمعآوری اطلاعات در این پژوهش استاندارد مهارتی و آموزشی شهروند الکترونیک گروه برنامهریزی درسی فنآوری اطلاعات سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بود. این استاندارد از 3 مؤلفه اصلی: الف) دانش و مهارتهای رایانهای پایه، ب) دانش و مهارت جستوجوی اطلاعات و ج) مشارکت الکترونیکی و شهروندی تشکیل شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی و جدول) استفاده شد. نتایج نشان داد که 05/80% کل جملات و تصاویر کتاب مربوط به دانش و مهارتهای رایانهای پایه و 22/10% مربوط به دانش و مهارت جستوجوی اطلاعات است. همچنین، در این کتاب به مؤلفه مشارکت الکترونیکی و شهروندی پرداخته نشده و جمله یا تصویری به این مؤلفه اختصاص داده نشده است. مؤلفههای غیرمرتبط نیز 73/9% کل جملات و تصاویر را در این کتاب به خود اختصاص داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
شهروند الکترونیک؛ کتاب کار و فنآوری؛ ششم ابتدایی؛ تحلیل محتوا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,489 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,055 |