تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,302,994 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,356,009 |
جایگاه خبر و انشای طلبی در انتقال اندیشه های تعلیمی خسرو و شیرین نظامی | ||
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 30، شهریور 1395، صفحه 57-86 اصل مقاله (290.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیده مریم روضاتیان1؛ فرزانه امیرپور2؛ حسین آقاحسینی3 | ||
1دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان | ||
3استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
حکیم نظامی از بزرگترین شاعران ادب فارسی است که در آثار خود به اندیشههای تعلیمی توجه ویژه دارد. او در غناییترین اثر خود یعنی منظومه خسرو و شیرین نیز بسیار به مسائل تعلیمی و اخلاقی اشاره میکند و در این راه به نحو مؤثری از ابزارهای بلاغی و بهویژه علم معانی بهره میبرد. این شاعر بزرگ با استفاده از علم معانی و ابزارهای مناسب آن مانند جملات خبری، امری و پرسشی به شیوهای مؤثر، موفق به انتقال مفاهیم اخلاقی و تعلیم آنها به مخاطب خود شدهاست و در عین حال از این طریق حضور مخاطب در متن را نیز برجستهتر نشان دادهاست. در این پژوهش به بررسی این دسته از جملات و معانی ثانویه آنها پرداخته شده، لطایف و ظرایف سه مبحث از علم معانی یعنی جملات خبری، امری، پرسشی و نقش و تأثیر آنها در انتقال مؤثر اندیشههای تعلیمی شاعر در یک متن غنائی تبیین شدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات تعلیمی؛ ادبیات غنایی؛ علم معانی؛ خسرو و شیرین؛ نظامی | ||
مراجع | ||
1- ارسطو.(1371). ریطوریقا (فن خطابه). ترجمه پرخیده ملکی. تهران: اقبال. 2- آقا حسینی، حســین و براتی، محمود. (1390). اهمیت پرســش در متون عرفانی. مجله کاوش نامه. سال 12. شماره 22. ص.ص: 160 – 131. 3- تفتازانی، سعدالدین مسعود.(بیتا). مختصرالمعانی فی تلخیص المفتاح. قم: مصطفوی. 4- تقوی، نصرالله.(1363). هنجار گفتار در فن معانی و بیان و بدیع فارسی. اصفهان: فرهنگسرای اصفهان. 5- رجایی، محمدخلیل.(1359). معالم البلاغه. شیراز: دانشگاه شیراز. 6- رزمجو، حسین.(1382). انواع ادبی و آثار آن در زبان فارسی. مشهد: آستان قدس رضوی. 7- رضانژاد، عبدالحسین. (1367). اصول علم بلاغت در زبان فارسی. قم: الزهرا. 8- رنجبر، احمد. (1385). معانی. تهران: اساطیر. 9- ریاحی، لیلی.(1358). قهرمانان خسرو و شیرین. تهران: امیرکبیر. 10- شفیعی کدکنی، محمدرضا.(1372). انواع ادبی. مجله رشد آموزش زبان و ادب فارسی. شماره 32 ص.ص: 9 – 4. 11- شمیسا، سیروس. (1379). بیان و معانی. تهران: فردوس. 12- شهابی، علیاکبر. (1334). نظامی شاعر داستانسرا. تهران: ابن سینا. 13- صادقیان، محمدعلی. (1371). طراز سخن در معانی و بیان. یزد: ریحانه الرسول. 14- کزازی، میرجلال الدین.(1385). معانی زیباشناسی سخن پارسی. تهران: کتاب ماد. 15- محمودی، مریم.(1393). بررسی اغراض بلاغی خبر و انشا در سبک تعلیمی ناصرخسرو (با تکیه بر دیوان قصاید). فصلنامه تخصصی سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب). سال هفتم. شماره دوم. شماره پیاپی 24. ص.ص. 266-251. 16- میرباقری فرد، علی اصـغر و محمدی، معصـومه.(1389). بررسی و تحلیل نقش پرسش در آثار عین القضات همدانی. مجله پژوهشهای ادبی. سـال 7. شماره 29 و 30. ص.ص. 166-149. 17- نظامی، الیاس بن یوسف.(1391). خسرو و شیرین. به کوشش سعید حمیدیان. تهران: قطره. 18- هاشمی، احمد.(1388). جواهر البلاغه. ترجمه حسن عرفان. قم: بلاغت. 19- همایی، جلالالدین.(1374). معانی و بیان. به کوشش ماهدخت بانو همایی. تهران: هما. 20- یلمهها، احمدرضا.(1390). بررسی تطبیقی اشعار تعلیمی فردوسی و حافظ. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان. سال 3. شماره 11. ص.ص. 177-153. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 648 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,011 |