تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,667,851 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,719,601 |
مقایسه ناگویی خلقی، کیفیت زندگی شغلی و سبکهای مقابله ای در معلمان دانش آموزان استثنائی و عادی | ||
فصلنامه نسیم تندرستی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، آذر 1394، صفحه 43-57 اصل مقاله (200.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
نویسندگان | ||
خدیجه زرگر1؛ محمود برجعلی2؛ محسن منصوبی فر3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران | ||
2استادیار روانشناسی دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایران | ||
3استادیار روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: معلمان دانش آموزان استثنایی قشر مهمی از معلمان هستند که مسائل روانی و شغلی در آنها شایع و قابل توجه است. با توجه به شرایط استرس زای این معلمان در این پژوهش به مقایسه ناگویی خلقی، کیفیت زندگی کاری و سبکهای مقابله ای در معلمان دانش آموزان استثنائی و عادی پرداخته شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع علی- مقایسه ای می باشد.نمونه این پژوهش رامعلمان زن مقاطع ابتدائی مدارس استثنائی و عادی ناحیه 3 شهر کرج، 60 معلم (30 معلم عادی و 30 معلم استثنائی) تشکیل می دهند که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه های ناگویی خلقی تورنتو، کیفیت زندگی کاری والتون و سبکهای مقابله با استرس اندلر و پارکر را تکمیل کردند. داده ها با روش آماری تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد که معلمان مدارس استثنائی در ناگویی خلقی و سبکهای مقابله ای هیجان مدار و اجتنابی بالاتر و در سبکهای مقابله مساله مدار، کیفیت زندگی شغلی پایینتر از معلمان عادی قرار دارد(05/0p<). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش همسو با برخی پژوهش ها نشان دهنده کیفیت زندگی شغلی پایین و بالابودن ناگویی خلقی و مشکل در انتخاب راهبردهای مقابله در معلمان دانش آموزان استثنائی بوده و لذا توجه ویژه به این قشر آسیب پذیر لازم و ضروری می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای مقابلهای؛ کیفیت زندگی کاری؛ ناگویی خلقی؛ معلمان دانش آموزان استثنائی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 851 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 555 |