تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,991 |
تعداد مقالات | 83,508 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,137,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,179,914 |
رابطه بین کاربست فنآوری اطلاعات و ارتباطات و عملکرد انطباقی کارکنان با نقش میانجیگری توانمندسازی روانشناختی | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 7، 3 (پیاپی 27)، اردیبهشت 1396، صفحه 63-82 اصل مقاله (521.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ساهره عفراوی1؛ نصراله قشقایی زاده* 2؛ محمد حسین پور3 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
3دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین کاربست فنآوری اطلاعات و ارتباطات و عملکرد انطباقی کارکنان با نقش میانجیگری توانمندسازی روانشناختی در بین کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. تحقیق پیش رو از نظر هدف کاربردی، از لحاظ روش اجرا توصیفی و از نظر ماهیت، همبستگی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق، کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد. حجم نمونه از طریق جدول کرجسی و مورگان مشخص و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 252 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز برای تحقیق از طریق سه پرسشنامه استاندارد فنآوری اطلاعات و ارتباطات، توانمندسازی روانشناختی و پرسشنامه عملکرد انطباقی گردآوری شدند. در تحلیل دادهها، از نرمافزارهای SPSS18 و LISREL8.5 استفاده شد. فرضیهها، از طریق آزمون مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیات نشان داد که بین کاربست فنآوری اطلاعات و ارتباطات و توانمندسازی روانشناختی رابطه مثبت معناداری وجود دارد؛ بین کاربست فنآوری اطلاعات و ارتباطات و عملکرد انطباقی رابطه مثبت معناداری وجود دارد؛ بین توانمندسازی روانشناختی و عملکرد انطباقی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج آزمون نشان داد که توانمندسازی روانشناختی نقش میانجی در رابطه کاربست فنآوری اطلاعات و ارتباطات و عملکرد انطباقی کارکنان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فنآوری اطلاعات و ارتباطات؛ عملکرد انطباقی؛ توانمندسازی روانشناختی | ||
مراجع | ||
Abdollahi, B. (2005). Psychological empowerment: Dimensions and validation on the structural equation model. Research and Planning in Higher Education, 11(1), 37-63. (in Persian). Abedi Jafari, H., Asadnezhad Rokni, M., & Yazdani, H. (2011). Exploring the effect of using information technology on functional and strategic performances of the human resource management units in automaker and automotive supplier companies in Tehran. Information Technology Management, 3(9), 69-88. (in Persian). Ansari, M., & Salehi Sadaghiani, J. (2004). Total Quality Management (TQM) and Information Technology (IT): Relationships and performances. Industrial Management Studies, 2(5), 90-71. (in Persian). Appelbaum, S. H., & Hongger, K. (1998) Empowerment: A contrasting overview of organizations in general and nursing in particular-an examination of organizational factors, managerial behaviors, job design, and structural power. Empowerment in Organization, 6, 2, 29-50. Baard, S. K., Rench, T. A., & Kozlowski, S. W. (2014). Performance adaptation: A theoretical integration and review. Journal of Management, 40(1), 48-99. Beharestan, O., Akbari, P., & Shaemi Barzaki, A. (2012). The analysis of the impact of information technology and total quality management on organizational performance. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 3(2), 47-68. (in Persian). Charbonnie-Voirin, A., ElAkremi A., & Vandenberghe, C. (2010). A multilevel model of transformational leadership and adaptive performance and the moderating role of climate for innovation. Group & Organization Management, 35(6), 699-726 Deci, E. L., Connell, J. P., & Ryan, R. M. (1989). Self-determination in a work organization. Applied Psychology, 74, 580-590. Farabi, M., & Tajvidi, M. (2012). Investigation the effect of investment in information technology on organization productivity. Information Processing and Management, 27(1), 340-352. (in Persian). Hagh Shenas Kashani, F., Ramazani, K., & Jamsheedi Avanak, M. (2014). The relationship between information and communication technology applications and university staff empowerment. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 4(3), 86-65. (in Persian). Hosseini Koukamari, P., Naami A., & Allahyari T. (2015). Confirmatory and exploratory factor analyses of adaptive performance scale: A study among hospital nurses. Ergonomics, 3(1), 41-49. (in Persian). Johnson, J. W. (2001). The relative importance of task and contextual performance dimensions to supervisor judgment of overall performance. Applied Psychology, 86, 984-996. Jundt, D. K., Shoss, M. K., & Huang, J. L. (2014). Individual adaptive performance in organizations: A review. Organizational Behavior, 36, 53-71. Keramati, A. (2007). Assessing the effects of information technology on firm performance using canonical correlation analysis: A survey in Iran car part suppliers sector. Proceedings of World Academy of Science, Engineering andTechnology, 21(35), 11-18. Martinez-Lorente, A. R., Dewhurst, F. W., & Gallego-Rodrguez, A. (2000). Relating TQM, marketing and business performance: An exploratory study. International Journal of Production Research, 38(14), 3227-3246. Mehdad, A., & Mehdizadegan, I. (2015). Organizational support and psychological capital as predictors of adaptive functioning. Studies Industrial and Organizational Psychology, 2(1), 94-83. (in Persian). Mersbergen, J. V. (2012). The test and evaluation of a job crafting intervention in healthcare. Master of Science Thesis: Graduate School of Industrial Engineering. Moradi, M., & Jalilian, H. (2015). The impact of psychological empowerment on organizational performance employees, the mediating role of job stress, job satisfaction and organizational commitment. Supervision and Inspection, 31, 73-98. (in Persian). Muchinsky, P. M. (2012). Psychology applied to work summerfield. NC: Hyper Graphic Press. Naami, A., Hosseini Koukamari, P., & Behzadi, E. (2014). The relationship between some of organization variables with adaptive performance in hospitals nurses of Ahvaz. Psychological Studies, 10(3), 135-158. (in Persian). Nadifard, A., & Shahtalabi, B. (2016). The relationship between application of ICT skills and competencies and psychological empowerment of employees. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 6(3), 5-24. (in Persian). Nemamyan, F., & Emami, L. (2016). The effect of information technology on organizational performance by explaining the mediator of the organizational structure. Ilam Culture Magazine, 16(48-49), 59-80. (in Persian). Sahin, F., & Gurbuz, S. (2014). Cultural intelligence as a predictor of individuals' adaptive performance: Study in a multicultural environment. International Area Studies Review, 17(4), 394-413. Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement and validation. The Academy ofManagement Journal, 38(5), 1442-1465. Tabiu, A., Pangil, F., & Othman, S. Z. (2016). Examining the link between HRM practices and employees’ performance in Nigerian public sector. Management Science Letters, 6, 395-408. Taghva, M., Hosseini Bamakan, M., & Fallah Lajimi, H. (2014). The impact of information technology practice on organizational performance and competitive advantage. IT Management Studies, 2(5), 1-17. (in Persian). Thomas, K., & Velthouse, B. (1990). Cognitive elements of empowerment: An interpretive model of intrinsic task motivation. Academy of Management Review, 15(4), 666-681. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 598 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 441 |