تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,991 |
تعداد مقالات | 83,508 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,148,281 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,191,773 |
رابطه اضطراب امتحان و هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 46، اسفند 1397، صفحه 59-73 اصل مقاله (281.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
راضیه پیمانی فروشانی1؛ پرویز عسکری* 2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تعیین رابطه اضطراب امتحان و هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال تحصیلی 95-1394 (23850 نفر) بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 384 نفر با روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای اضطراب امتحان، هوش هیجانی و فرسودگی تحصیلی بودند و معدل دانشجویان بهعنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. دادهها به کمک نرمافزار SPSS-22 و با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنادار و با فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت و معنادار داشت. همچنین هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنادار و با فرسودگی تحصیلی رابطه منفی و معنادار داشت. علاوه بر آن اضطراب امتحان و هوش هیجانی توانایی پیشبینی معنادار هر دو متغیر عملکرد تحصیلی و فرسودگی تحصیلی را داشتند (05/0>P). نتایج حاکی از نقش و اهمیت اضطراب امتحان و هوش هیجانی در عملکرد تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان بود. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب امتحان؛ هوش هیجانی؛ عملکرد تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 788 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 557 |