تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,662,930 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,716,856 |
تأثیر طراحی چندرسانهای آموزشی مبتنی بر اصول نظریه بارشناختی بر یادگیری، یادداری و انگیزه پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 10، 2 (پیاپی38)، دی 1398، صفحه 5-25 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه حسین زاده1؛ حسن رستگار پور2؛ نسرین محمدحسنی3؛ ساسان سلیمی* 4 | ||
1تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشگاه خوارزمی، مدیر گروه تکنولوژی آموزشی | ||
3استادیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران | ||
4کارشناسارشد،تکنولوژیآموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر طراحی چندرسانهای آموزشی مبتنی بر اصول نظریه بارشناختی بر یادگیری، یادداری و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر در درس ریاضی پنجم بوده است. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه پنجم مقطع ابتدایی مدارس شهرستان اهواز بود. نمونه موردمطالعه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، از بین نواحی شهرستان اهواز، ناحیه 4، بین مدارس این ناحیه، مدرسه بهار انتخاب شد که 325 دانشآموز دارد و از بین پایههای اول تا ششم مدرسه بهار، پایه پنجم انتخاب شد. این پایه شامل دو کلاس 30 نفری الف و ب بود که به دلیل عدم همکاری معلم کلاس ب، کلاس الف انتخاب شد؛ که دانشآموزان این کلاس در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، دو آزمون محقق ساخته یادگیری و یادداری و پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی کلر 1993 بوده است. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که طراحی چندرسانهای آموزشی مبتنی بر اصول نظریه بارشناختی بر یادگیری، یادداری و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی، مؤثر است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری در یادگیری استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی چندرسانهای آموزشی؛ نظریه بارشناختی؛ یادگیری؛ یادداری؛ انگیزه پیشرفت تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 439 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 598 |