تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,558 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,712,147 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,763,671 |
سنتزپژوهی مولفه های تاثیرگذار بر پذیرش رایانش ابری در آموزش عالی : ارائه یک الگو | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 10، 2 (پیاپی38)، دی 1398، صفحه 89-113 اصل مقاله (585.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه فیروزی1؛ زهرا طالب* 2؛ نیره شاه محمدی3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران | ||
3عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، وزارت آموزش و پرورش، تهران | ||
چکیده | ||
چکیده پژوهش حاضر به مطالعه مولفه های تاثیرگذار بر پذیرش رایانش ابری در آموزش عالی به منظور ارائه ی الگوی مناسب پرداخته است. روش بررسی این پژوهش ، کیفی و از نوع سنتز پژوهی است که با بهره گیری از روش تحلیل محتوا به کمک فرا ترکیب انجامشده است. جامعه آماری پژوهش تمامی مطالعات انجام شده از سالهای 2008 تا 2018 در حوزه رایانش ابری در آموزش عالی در داخل و خارج از ایران بوده است. از مجموع 5 جلد کتاب و 75 مقالهای که از پایگاههای معتبر داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت، متناسب با ارتباط موضوعی داده ها، تعداد 38 مطالعه به صورت هدفمند انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از فیش مطالعاتی استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از روش کدگذاری مخصوص مطالعات کیفی استفاده گردید برای این کار ابتدا، 15 مولفه پرتکرار شناسایی و در نهایت 74 مفهوم به عنوان مولفه های اصلی استخراج شدند. در مرحله بعد، کدگذاری و طبقه بندی اطلاعات بدست آمده از پژوهش های انجام شده، پایه های نظری حوزه رایانش ابری، مقولات و مضامین اصلی استخراج شدند. نتایج حاصل از تحلیل محتوای استقرایی و ترکیبی مقولات و منجر به استخراج یک چهارچوب مفهومی در حوزه پذیرش رایانش ابری در آموزش عالی حول 4 بعد، فناوری، محیطی، فردی و سازمانی است. | ||
کلیدواژهها | ||
"فناوری اطلاعات و ارتباطات"؛ "رایانش ابری"؛ "پذیرش رایانش ابری"؛ "آموزش عالی" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 438 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 327 |