تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,558 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,712,130 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,763,664 |
معرفتشناسی سواد رسانه ای در نظام های آموزشی کانادا و ژاپن بهمنظور الگوی بومیسازی سواد رسانهای در ایران | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 10، 2 (پیاپی38)، دی 1398، صفحه 115-135 اصل مقاله (569.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عزت علیقارداشی1؛ محمد سیفی* 2؛ خلیل غفاری3؛ علیرضا پویا4 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت ، دانشگاه آزاد اراک | ||
2علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه ازاد اسلامی واحد اراک | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکزی | ||
4استادیار گروه علوم ارتباطات، دانشگاه صدا و سیمای قم، | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف معرفتشناسی سواد رسانهای در نظام آموزشی کانادا و ژاپن بهمنظور ارائهی الگوی بومیسازی سواد رسانهای در ایران انجامگرفته بود. روش پژوهش، زمینهای و از نوع کاربردی. جامعهی آماری پژوهش نخست متخصصان سواد رسانهای، برنامهریزان آموزشی و معلمان سواد رسانهای که از آنها برای تعیین عناصر جهت طراحی الگوی مطلوب، مصاحبه به عمل آمد. دوم کارشناسان سواد رسانه که برای اعتبار الگوی بومیسازی شده استفاده شد. حجم نمونه برای مصاحبه 25و برای اعتبار سنجی الگو 35 نفر بود. روش تجزیه وتحلیل شامل سه مرحلهیکدگذاری باز، محوری وانتخابی انجام و به شیوه تحلیلمضمون یافته در قالب شبکهی مضامین پایه، سازماندهی شده. یافتههای پژوهش نشان میدهد برنامهی درسی مدنظر شامل یک مضمون فراگیر،7 مضمونسازمان دهنده است. همچنین مطالعات نشان داد نظام آموزشی کانادا و ژاپن، حکایت از روش معقول و سیستماتیک میکند اما در ایران هنوز اجرای الگوی مطلوب جای تأمل و بازنگری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامهی درسی؛ معرفتشناسی؛ عناصرالگوی بومیسازی؛ سواد رسانهای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 352 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 275 |