تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,002 |
تعداد مقالات | 83,586 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,133,393 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,142,339 |
تاثیر آموزش گروهی والدگری راهحل- محور به مادران بر پرخاشگری و حل مساله کودکان پیشدبستانی | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 10، دوره 15، شماره 62، خرداد 1399، صفحه 197-212 اصل مقاله (342.68 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه موسیزاده1؛ فریده هاشمیاننژاد* 2 | ||
1گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش گروهی والدگری راهحل- محور به مادران بر پرخاشگری و حل مساله کودکان پیشدبستانی بود. پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش مادران کودکان پیشدبستانی شهر مشهد در سال تحصیلی 99-1398 بود که 40 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مساوی (20 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش گروهی والدگری راهحل- محور دریافت کرد و گروه کنترل، آموزشی ندید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای پرخاشگری (باس و پری، 1992) و حل مساله (هپنر، 1988) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-19 استفاده شد. یافتهها نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل در مرحله پیشآزمون از نظر پرخاشگری و حل مساله تفاوت معناداری نداشتند (05/0P>)، اما در مرحله پسآزمون از نظر هر دو متغیر تفاوت معناداری داشتند (05/0p < ). به این ترتیب که آموزش گروهی والدگری راهحل- محور به مادران باعث کاهش پرخاشگری و افزایش حل مساله کودکان پیشدبستانی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش گروهی والدگری راهحل- محور؛ پرخاشگری؛ حل مساله | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 245 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 122 |