تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,002 |
تعداد مقالات | 83,586 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,133,453 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,142,371 |
مبانی ارزش شناسی تربیت شهروندی در آموزش و پرورش ایران | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 1، دوره 15، شماره 62، خرداد 1399، صفحه 1-32 اصل مقاله (576.98 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمود ارونتن1؛ حسن دیناروند* 2؛ جهانبخش رحمانی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
2استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، واحد یادگار امام، دانشگاه آزاداسلامی، شهر ری، ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاداسلامی، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
آموزش انسانها، مهم ترین مسئله جوامع مختلف میباشد. آموزش و پرورش زمانی در رسیدن به اهدافش موفق خواهد بود که بتواند شهروندانی آگاه، مسئول و خلاق بپرورد و این میسر نیست مگر از طریق آموزش بهینۀ شهروندی و نیز ارتقا فرهنگ شهروندی. هدف این پژوهش بررسی مبانی ارزششناسی تربیت شهروندی در آموزش و پرورش ایران است. پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی بوده و از لحاظ جهتگیری جزو پژوهشهای بنیادی طبقه بندی میشود.روش پژوهش تحلیلی استنتاجی است. ابزار پژوهش فیشبرداری است. نتیجۀ تحقیق نشان میدهد که در تربیـت شهروندی اسلامی- ایرانی، ارزشهای اسلامی به تربیـت شـهروندی سـمت و سوی الهی میبخشند. این ارزشها از قبیل ایمان، تقوا، آخرت گرایی، احترام بـه هم نوع، عدالت، توکل بر خدا و... در تمام شئون تأثیرگذارند. از یافتههای این پژوهش میتوان به مواردی همچون مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای فوق برنامه، ضرورت برنامه جامع آموزش شهروندی بین خانه، مدرسه و جامعه اشاره نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
شهروند؛ تربیت شهروندی؛ ارزش شناسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 714 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,234 |