تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,616 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,253,021 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,307,447 |
بررسی وضعیت موجود برنامه درسی قصد شده آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان از منظر دانش فناوری (براساس الگوی TPACK) | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 10، 4 (پیاپی40)، تیر 1399، صفحه 45-65 اصل مقاله (1.51 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فتح اله کوشکی1؛ محبوبه خسروی* 2؛ مصطفی قادری3؛ علیرضا صادقی4 | ||
1دانشجوی دکتری رشته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ، ایران | ||
2استادیار رشته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3دانشیار رشته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
4مدیر گروه رشته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود برنامه درسی قصد شده آموزش ابتدایی از منظر دانش فنآوری انجام شد. روش پژوهش، تحلیل محتوا است. میدان پژوهش، برنامه درسی قصد شده آموزش ابتدایی است. نمونهی پژوهش دروس کاربرد فاوا در آموزش ابتدایی به روش هدفمند انتخاب شد. ابزار پژوهش سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته است که براساس الگوی TPACK تهیه شد. روایی ابزار به روش صوری تأیید شد و برای پایایی ابزار به روش اسکات ضریب توافق 05/91 به دست آمد. تجزیه و تحلیل کیفی دادهها نشان داد که برنامه درسی حاضر از منظر دانش های معلمی بر مبنای الگوی قدیمی شولمن طراحی شده است. چون موضوعات مربوط به دانش فنآوری، جزء شایستگی محتوای پداگوژی بیان شده، به دانش فنآوری به عنوان یکی از انواع شایستگی به صورت واحدهای تئوری و عملی، به دانش فنآوری به صورت آنالوگو دیجیتال، به تلفیق فنآوری با محتوا و پداگوژی و یکپارچهسازی این سه با ارائه ابزارهای محتوا، ابزارهای تدریس آنلاین و ابزار ارزشیابی توجه نشده است. بنابراین از ظرفیت برنامه درسی برای آموزش دانش فنآوری به خوبی استفاده نشده و براساس الگوی TPACK ناقص است. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش فناوری؛ برنامه درسی قصد شده؛ آموزش ابتدایی؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 858 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 585 |