تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,616 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,253,055 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,307,493 |
اثربخشی درمان شناختی رفتاری از طریق اینترنت بر کاهش اضطراب کرونا در کارکنان مراقبتهای بهداشتی و درمانی شهرستان پارس آباد | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 10، 4 (پیاپی40)، تیر 1399، صفحه 129-145 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ستاره جانی* 1؛ نیلوفر میکائیلی2؛ پریسا رحیمی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استادگروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردییل، ایران | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحداردبیل،اردبیل،ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر درمان شناختی- رفتاری به واسطه اینترنت بر کاهش اضطراب کرونا در کارکنان مراقبتهای بهداشتی و درمانی میباشد. طرح پژوهش، طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل: تمامی کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی و هم چنین کارکنان بیمارستانهای شهرستان پارس آباد در فروردین ماه 1399 بود (851N=). 20 نفر با نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی (10 نفر) و کنترل (10 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش، درمان شناختی - رفتاری را در 6 جلسه به مدت 90 دقیقه و به واسطه اینترنت دریافت کردند ولی گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. قبل و بعد از درمان، پرسشنامه اضطراب کرونا از طریق ایمیل برای اعضای دو گروه اجرا شد. برای تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه، آزمون تحلیل کواریانس و نرم افزار 20-SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون، تفاوت معناداری وجود دارد و درمان شناختی - رفتاری به واسطه اینترنت ، موجب کاهش اضطراب کرونا در کارکنان مراقبتهای بهداشتی و درمانی شده است (05/0>P) بنابراین پژوهش حاضر نشان میدهد که درمان شناختی -رفتاری به واسطه اینترنت، در بهبود علائم اضطراب کرونا مؤثر میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: اضطراب؛ بهداشت؛ درمان؛ شناختی؛ رفتاری؛ کرونا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,942 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,465 |