تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,341,335 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,384,473 |
شاخصهای روان سنجی مقیاس جو مدارس متوسطه با تأکید بر امنیت، تعهد و محیط مدرسه | ||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | ||
دوره 13، شماره 50، شهریور 1399، صفحه 13-33 اصل مقاله (939.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jinev.2020.565329.1698 | ||
نویسندگان | ||
عزت اله قدم پور* 1؛ لیلا حیدریانی2؛ مهدی برزگربفرویی2 | ||
1دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
2دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی شاخصهای روانسنجی مقیاس جو مدارس متوسطه با تأکید بر امنیت، تعهد و محیط مدرسه بود. بدین منظور 429 نفر دانشآموز (245 پسر و 187 دختر) از دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان میبد به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه جو مدرسه برادشو و همکاران(2014) پاسخ دادند. دادهها با روش تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار AMOS 24 و SPSS 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که مدل سهبعدی مناسبی برای جو مدرسه وجود دارد که شامل سه بعد امنیت، تعهد و محیط مدرسه در 13 خردهمقیاس است که بعد امنیت شامل خردهمقیاس ادراک امنیت، قلدری / زورگویی و سوء مصرف مواد؛ بعد تعهد شامل خردهمقیاسهای ارتباط معلم- دانشآموز، ارتباط دانشآموزان، درگیری تحصیلی، ارتباط با کل مدرسه، انصاف و برابری، درگیری والدین و بعد محیط مدرسه شامل خرده مقیاسهای وظایف و نقشها، پاکیزگی محیط مدرسه، حمایت عاطفی، اختلال و بینظمی در مدرسه است. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که این مدل از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین ضرایب پایایی این 13 خردهمقیاس در حد 68/0 و 87/0 بدست آمد که این نشاندهنده پایایی قابل قبول و مناسب این مقیاس است. با توجه به نتایج بدست آمده میتوان گفت که پرسشنامه جو مدرسه با تمرکز بر سه بعد امنیت، تعهد و محیط در جامعه ایرانی از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
جو مدرسه؛ امنیت؛ تعهد؛ محیط مدرسه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 459 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 437 |