تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,619 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,312,696 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,365,308 |
سنجش و ارزیابی میزان استفاده از شاخصههای فرهنگ ایرانی-اسلامی در طراحی تمرینهای دروس مقدمات طراحی معماری (نمونه موردی: دانشگاه تهران) | ||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | ||
دوره 13، شماره 51، آذر 1399، صفحه 163-196 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jinev.2020.1901877.2204 | ||
نویسندگان | ||
الهام کاظمی1؛ حسن ستاری ساربانقلی* 2؛ رحمت محمدزاده3؛ افرا غریب پور4 | ||
1گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
2گروه معماری و شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
3گروه معماری، دانشکده معماری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
4گروه معماری، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، سنجش و ارزیابی میزان استفاده از شاخصههای فرهنگ ایرانی-اسلامی در طراحی تمرینهای دروس مقدمات طراحی معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. شیوه پژوهش، توصیفی- تحلیلی و پیمایشی به صورت عکاسی از روند برگزاری کلاسهای دروس مذکور در آتلیه 5 و 6 و از نظر نتایج یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری 44 نفر از اساتید معماری دانشگاههای شهرهای تهران و تبریز میباشند که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. سوالات پرسشنامه به سه مؤلفه مفهوم هندسی، مفهوم خلاقیت و مفهوم فرم و فضا تقسیم شده و هر کدام از این مؤلفهها دارای زیرمؤلفههایی هستند که همان شاخصههای معماری ایرانی-اسلامی است. برای بررسی روایی محتوایی پرسشنامه از شاخص لاوشه بین 10 متخصص استفاده شده و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 0.88 محاسبه شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده، از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی در نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتایج به دستامده نشان میدهد که شاخصههای فرهنگ ایرانی-اسلامی 4.54% ضعیف، 86.36% متوسط و 9.1% خوب رتبهبندی گردید. به تفکیک، شاخصههای معماری ایرانی–اسلامی در طراحی تمرینهای مقدمات طراحی معماری3، با میانگین 64.94 بیشتر از دو درس مقدمات طراحی معماری2 با میانگین 49.05 و مقدمات طراحی معماری1 با میانگین 39.26 رعایت شده است. در نهایت میتوان با اندکی تغییر در طراحی تمرینات ارائه شده توسط اساتید و گنجاندن شاخصههای با امتیاز کم مرتبط با هر کدام از سه درس مذکور، تمریناتی متناسب با شاخصههای فرهنگ ایرانی-اسلامی ارائه نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
سنجش و ارزیابی؛ فرهنگ ایرانی-اسلامی؛ دروس مقدمات طراحی معماری؛ پردیس هنرهای زیبا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 515 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 419 |