تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,619 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,312,747 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,365,351 |
مقایسه اهمالکاری تحصیلی، پرخاشگری و درگیری تحصیلی دانشآموزان بر اساس عضویت آنان در شبکههای مجازی در دوره اول متوسطه دخترانه شهر تبریز | ||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | ||
دوره 13، شماره 51، آذر 1399، صفحه 197-214 اصل مقاله (822.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jinev.2020.1901399.2199 | ||
نویسندگان | ||
نجیبه بیاضی1؛ پریسا مساواتیآذر* 2 | ||
1کارشناسیارشد مشاوره و راهنمایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران | ||
2دکترای روانشناسی تربیتی، واحدعلوموتحقیقاتتهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه اهمالکاری تحصیلی، پرخاشگری و درگیری تحصیلی دانشآموزان براساس عضویت آنان در شبکههای مجازی در دوره اول متوسطه دخترانه در شهر تبریز بود. روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای و روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری دردسترس بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه آماری شامل 67 دانشآموز عضو در شبکههای مجازی و 34 دانشآموز غیرعضو شبکههای مجازی بودند که از بین دو مدرسه به صورت دردسترس انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای پرخاشگری باس و پری، اهمالکاری سولومون و راث بلوم و درگیری تحصیلی زرنگ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که در درگیری تحصیلی براساس عضویت در شبکههای مجازی در دانشآموزان تفاوت معناداری وجود دارد، اما در متغیر اهمالکاری و پرخاشگری و مؤلفههای آن تفاوت معناداری وجود ندارد. بنابراین عضویت در شبکههای مجازی میتواند درگیری تحصیلی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
اهمالکاری؛ پرخاشگری؛ درگیری تحصیلی؛ شبکههای مجازی؛ دانش آموزان دختر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 570 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 338 |