تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,033 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,638 |
واکاوی تجارب زیستۀ معلمان مدارس حاشیهای (به لحاظ فرهنگی و جغرافیایی) از دانشآموزان بهحاشیه راندهشده | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
دوره 17، شماره 67، اسفند 1399، صفحه 21-36 اصل مقاله (854.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsre.2021.565190.1150 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه ادیبان1؛ سیدمهدی سجادی* 2؛ ابراهیم طلائی3 | ||
1کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
2استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
3عضو هیئتعلمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب معلمان مدارس حاشیهای (به لحاظ فرهنگی و جغرافیایی) از دانش آموزان به حاشیه راندهشده است. مبنای نظریه اتخاذشده، نظریۀ تعلیم و تربیت مرزی ژیرو است. در این پژوهش از روش کیفی تحلیل پدیدار شناختی استفادهشده است. بر مبنای نمونهگیری هدفمند به واکاوی تجارب هشت نفر از معلمان در سه مدرسه حاشیهای استان یزد که تجربه زیستهای درزمینۀ موضوع موردمطالعه داشتند از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته پرداخته شد. یافتهها با روش کدگذاری دادههای روایی بر اساس روش اسمیت تحلیل شد سپس به شناسایی و دستهبندی پنج مضمون معلم، دانشآموز، محتوای درسی، نظام تربیت رسمی و خانواده به دوازده مقوله و یازده زیر مقوله منجر شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که وجود نظام آموزش متمرکز، سطح پایین آموزش و ضعیف عمل کردن بخش تربیتمعلم، نوع تربیت خانوادگی دانش آموزان، غنی نبودن محتوای کتب درسی از دانش بومی ازجمله عواملی است که نظام تربیت رسمی ایران را از حضور پررنگ تعلیم و تربیت مرزی خالی میکند. کلیدواژگان: پدیدارشناسی، تعلیم و تربیت چند فرهنگی، تعلیم و تربیت مرزی، هنری ژیرو | ||
کلیدواژهها | ||
دیدارشناسی؛ تعلیم و تربیت چند فرهنگی؛ تعلیم و تربیت مرزی؛ هنری ژیرو | ||
مراجع | ||
Adib hajbagheri, M, Parvizi, S, Salsali, M. (2010) Qualitative Reseach methods,Tehran: Boshra Publications. [Persian] Ali Ahmadi, A, Nanaei S & V. (2007) A Comprehensive Description of Research Methods, Tehran: Knowledge Production. [Persian] Ebrahimzadeh, E. (2007), Philosophy of Education, (4nd ed), Payamr Noor Publications. [Persian]
Farmahini Farahani, M, (2010), Postmodernism and Education, (2nd ed), Ayyzh [Persian]
Fayaz, I, Imani, F. (2010), A Study of the Symbols of National Identity in the History and Social Sciences Textbooks of the Humanities, Experiments and Mathematics of Physical Sciences in the Academic Year 2008-2010, Journal of Educational Psychology, 6(17), p30-68 [Persian]
Giroux, Henry A. (1992). Border crossings, New York: Routledge
Giroux, Henry. A (1993). Living Dangerously: multiculturalism and the Politics of Difference, New York, Peter Long.
Giroux, Henry. A (1985). Teachers as Intellectuals: Toward a Critical Pedagogy of Learning, Granby Mass, Bergin and Garvey.
Giroux, H. A. (1988). Teachers as intellectuals: Toward a critical pedagogy of learning. Greenwood Publishing Group.
Giroux, H. (2000). Impure Act: the Practical Politics of Cultural Study. New York: Routledge
Giroux, H.A. (2005). Border crossings: Cultural workers and the politics of education (2nd ed). New York, NY: Routledge.
Giroux, H. (2010). Teachers as transformative intellectuals. Kaleidoscope: Contemporary and classic readings in education, 35-40.
Kazanjian, C. J. (2011). The border pedagogy revisited. Intercultural Education, 22(5), 371-380
Mehr Mohammadi, M, (2011), Family Culture Neglected base of Home-School Interactions, Journal of Cultural Strategy Research, 5(17 and 18), p 275 -294 [Persian]
Sadeghi, A. (2013), Multicultural Knowledge and Lifestyle Promotion in Iran, Journal of Counseling and Psychotherapy Culture, 4 (13), p111-124 [Persian]
Shirkami, J, Bakhtiarpour, S. (2014), Evaluating educational inequalities in attaining educational opportunities: A case study of Dehloran`s elementary schools in the academic year 2011-2012, Education and Evaluation; 7(26), p41-58 [Persian]
Sobhaninejad, M, Najafi,H, Ahmadabadi Arani,N, Abdolahyar,A. (2019) The Implications of the Multicultural Curriculum of Michel Foucault and Henry Giroux on the Reforming and Redesign of Elementary School Curriculum in Iran, Research in Curriculum Planning, 2 (33) (continus60), p 1-19[Persian]
Unesco Qualititative reaserch, Equality and Sustainable Development (2009), holistic insights through four UNESCO World Conferences (2009-2008), UNESCO-Iran National Commission on Education. http:// www.unesco.org | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 400 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 404 |