تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,338,083 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,382,253 |
تحلیل عملکردی مدارس معماری زمینه محور بر ارزیابی کیفی و نحوه آموزش پذیری دانشجو با تکیه بر مباحث روانشناسی محیطی در معماری | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 4 - شماره پیاپی 40، اسفند 1398، صفحه 51-63 اصل مقاله (322.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
اکرم السادات خیرالسادات* | ||
دکتری معماری، گروه معماری، واحد یزد.دانشگاه آزاد اسلامی ، یزد، ایران . | ||
چکیده | ||
در این مقاله هدف براین مبنا قرارگرفت که معرفی عوامل نهفته و آشکار در بستر و زمینه معماری که میتوانند در فرایند آموزشپذیری مخاطب از آن مؤثر باشند، از زاویهای جدید مورد تبیین قرارگیرد؛ بنابراین از "نظریه دادهبنیاد" استفاده شد و برای اثبات کارایی این روش دانشکده معماری یزد بهعنوان مطالعه موردی انتخاب شد. تحلیل اطلاعات براساس سه روش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی (گزینشی) انجام شد. سپس براساس نظریات استراوس و کوربین، روشهای اعتبارسنجی پژوهشهای کیفی در این پژوهش اعمال شد. یافتههای حاصل از این پژوهش در مرحله نهایی به 28 کد باز، 16 کد محوری و 6 کدانتخابی رسید و الگوی پارادایمی به شرح زیر سازماندهی شد: 1. متغیرهای علی 2. متغیرهای زمینهای 3. متغیرهای مداخلهگر 4.پدیده یا مقوله محوری 5. راهبردها 6. پیامدها و نتایج. نتایج این پژوهش حاکی از این است که با نزدیک کردن اهداف آموزش آکادمیک به اصول اجرایی از یکسو و بازشناسی ارزشهای هویتساز درنگاه ارزیابانه به مکان از سوی دیگر میتوان به تلفیق درست قابلیتهای پیدا و پنهان کالبد آموزشی در راستای تربیت روانشناسانه مخاطب نائل گشت. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ اجتماعپذیری مکان؛ روانشناسی محیطی؛ معماری سرزمینی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 393 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 78 |