تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,995 |
تعداد مقالات | 83,541 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,229,834 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,270,304 |
بررسی اثربخشی دورههای آموزشی منابع انسانی و کاوش راهکارهای بهبود: کاربست مدل تبیین تعقیبی | ||
تعالی منابع انسانی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 1، آذر 1399، صفحه 1-22 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مصطفی هادوی نژاد* 1؛ فریبا حیدری2 | ||
1دانشیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه ولیعصر (عج) ، رفسنجان، ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران. | ||
چکیده | ||
برخی سازمانها با هدف ارتقای عملکرد و افزایش بهرهوری، هزینههای زیادی را به آموزش کارکنان خود اختصاص میدهند که گاه چندان اثربخش نیستند؛ لذا بررسی اثربخشی دورههای آموزشی و شناسایی راهکارهای بهبود آنها ضروری مینماید. پژوهش حاضر با همین هدف، با استفاده از مدل تبیین تعقیبی روش آمیخته و در قلمرو شرکتهای شهرک صنعتی رفسنجان انجام شده است. برای انجام پژوهش، ابتدا پرسشنامة کرکپاتریک که از روایی محتوا و پایایی آن اطمینان حاصل شده بود، در بین نمونه 156 نفری از فراگیران توزیع شد. برای بررسی وضعیت اثربخشی دورهها، از آزمون t یک نمونهای و برای تحلیلهای متعاقب آن، از تحلیل واریانس یک سویه در نرمافزار SPSS استفاده شد. سپس، ضمن انجام مصاحبههای عمیق و باز با نمونة 68 نفری از فراگیران تا مرحلة اشباع نظری و تحلیل آنها در نرمافزار MAXQDA، راهکارهای بهبود دورهها کاوش شد. نتایج پژوهش نشان داد در سطح اطمینان 95 درصد، اثربخشی دورهها و نیز ابعاد آن (واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج) در حد متوسط تا زیاد و به تناسب هر یک از ابعاد، بر اساس برخی متغیرهای زندگینامهای متغیر بوده است. همچنین، بر اساس یافتههای پژوهش، راهکارهایی دربارة مکان، زمان، موضوع، مدرس و سازمان مجری دوره ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ اثربخشی؛ شهرک صنعتی؛ روش آمیخته؛ مدل تبیین تعقیبی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 142 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 135 |