تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,493 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,747,855 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,832,139 |
شناسایی و تدوین مولفه های جامعه شناختی تربیت ورزشی با رویکرد نظریه داده بنیاد | ||
فصلنامه علوم ورزش | ||
مقاله 8، دوره 13، شماره 41، اردیبهشت 1400، صفحه 126-139 اصل مقاله (618.36 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد ویسی1؛ زهرا علیپور درویشی* 2؛ بهرام قدیمی3؛ کاوه خبیری4؛ شهلا حجت5 | ||
1دانشجوی دکترای جامعه شناسی ورزش،واحدعلوم تحقیقات،دانشگاه آزاداسلامی ،تهران،ایران | ||
2دکترای مدیریت منابع انسانی، استادیار، واحدتهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران | ||
3دکترای جامعه شناسی، استادیار، واحدعلوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران | ||
4دکترای فیزیولوژی ورزشی، استادیار، ,واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران | ||
5دکترای فیزیولوژی ورزشی، استادیار، ,واحد کرج،دانشگاه آزاد اسلامی،کرج،ایران | ||
چکیده | ||
تربیت شامل ایجاد یا فعلیتبخشیدن هر نوع کمالی در انسان است که مطلوبیت و ارزش داشته باشد. ورزش به عنوان پدیدهای مقبول برای همگان میتواند به عنوان ابزاری تربیتی برای انتقال ارزشهای انسانی و اجتماعی در نظر گرفته شود. هدف از این پژوهش، شناسایی و تدوین مولفههای جامعهشناختی تربیتورزشی با رویکرد نظاممند نظریه دادهبنیاد بود. پژوهش حاضر از نوع کیفی و بر پایه پارادایم تفسیری بود. در این راستا با مصاحبههای نیمه ساختاریافته صورت گرفته با 20 نفر از خبرگان حوزههای جامعهشناسی، مدیریتورزشی و رفتارحرکتی دادههای کیفی جمعآوری گردید. ملاک اتمام مصاحبهها اشباع نظری بود. دادههای کیفی با مجموعهای از کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی تحلیل شد و براساس کدهای تولید شده مدل پارادایمی تربیتورزشی تدوین شد. اعتبار نتایج با روش کنترل اعضاء و ارزیابی مشارکت کنندگان در تحقیق مورد تائید واقع شد. نتایج شامل: شرایط علی(همکاری، سازگاری، مخالفت و توافق)؛ عوامل زمینهای(فردی، اجتماعی) و عوامل مداخلهگر(زیرساخت فیزیکی و آموزشی) بود. که با بهبود مهارتهای فردی و اجتماعی، رشد و شکوفایی ورزش آموزشی کشور را به دنبال دارد. همچنین، تدوین مدل و ارائه الگوی آموزشی تربیت ورزشی، میتواند موضوع پژوهش در آینده باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیتورزشی؛ مولفههای جامعهشناختی؛ مدل پارادایمی | ||
مراجع | ||
منابع
.اشراقی، ا؛ محمدی، ص. (1396). نقش ورزش در جامعه، انتشارات جامعه شناسان، 103-107.
. تجاری، ف؛ حاتمی، ح؛ نصراصفهانی، د؛ یکتایار، م؛ زبیری، م؛ ویسی، ک. (1394). اصول و فلسفه تربیت بدنی و ورزش، اصفهان: آسمان نگار.
. توسلی، غ. (1374). نظریه های جامعه شناسی، تهران، انتشارات سمت، 5، 21-33.
. دلاور، ع. (1390). مبانی نظری وعلمی پژوهش در علوم انسانی، تهران، انتشارات رشد، 3، 86-88.
. قدیمی، ب. (1394). اصول و مکاتب جامعه شناسی ورز،ش. انتشارات جامعه شناسان، 16-19، 22-28، 54-69، 71-78.
. قدیمی، ب. (1395). ورزش در جامعه 1 و2، تهران، انتشارات بامداد کتاب.
. معیدفر، س. (1393). جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران، همدان: انتشارات نورعلم. 273.
. Abe, I. and Mangan, J.A. (2015). The British impact on boys' sports and games in Japan: an. International journal of the history of sport, 14(2), pp. 187-199. . Al -Tumas, M. (2009). Olympic Solidarity: Global Order, the Diffusion of Modern Sport and the Hegemony of the Olympic Movement, Loughborough University Editor. . Amara, M., AL-Tauqi, M. and Henry, I.P. (2013). Sport, Arab Nationalism, and the Pan Arab Games. International Review for the Sociology of Sport, 38(3), pp. 295-310. . An, M. (2015). The Golf Boom in South Korea: Serving Hegemonic Interests. Sociology of Sport Journal, 9(4), pp. 372-384. . Appadurai, A. and Albrow, M. (2011). Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization. The American journal of sociology, 103(5), p. 1411. . Bernstein, A. (2010). Things you can see from there you can't see from here. Journal of Sport & Social Issues, 24(4), pp. 351-369. . Bourdieu, P. )1988(. Program for a Sociology of Sport. Sociology of Sport Journal, 5, pp. 153-161. . Chatziefstathiou, D. (2016). The Changing Nature of the Ideology of Olympism in the Modern Olympic Era. A Doctoral Thesis, Submitted in partial fulfilment of the requirements for the award of Doctor of Philosophy of Loughborough University. . Deenihan. J., Macphil. A. (2017). The influence of organizational socialization in preservice Teachers Delivery of sport education. Human kinetics Articles, journal of teaching physical education, 36, 477-484. . Delavar, A. (2012). Theoretical and scientific foundations of research in humanities, Tehran, Roshd Publications, 3, 86-88. . Eichberg, H. (2014). Olympic Sport: Neo-colonialism and alternatives. International Review for the Sociology of Sport, 19, pp. 97-105. . Ghadimi, B. (2016). Principles and schools of sociology, Sh. Sociologists Publications, 16-19, 22-28, 54-69, 71-78. . Ghadimi, B. (2017). Sports in Society 1 and 2, Tehran, Bamdad Ketab Publications. . Guttmann, A. (2005). Sports diffusion: A response to Maguire and the Americanization commentaries. Sociology of Sport Journal, 8, pp. 185-190. . Harvey, J. and Houle, F. (2016). Sport, World Economy, Global Culture, and New Social Movements. Sociology of Sport Journal, 11, pp. 337-355. . Houlihan, B. (2007). Homogenization, Americanization, and Creolization of Sport: Varieties of Globalization. Sociology of Sport Journal, 11, pp. 356-375. .Ishraghi, A.; Mohammadi, s. (2018). The role of sport in society, Sociologists Publications, 103-107. . Lewis, P.A. (2014). Realism, causality, and the problem of social structure. Journal for the Theory of Social Behaviour, 30(3), pp. 249-268. . Merkel, U. (2016). The Hidden Social and Political History of the German Football Association (DFB), 1900-50. Soccer and Society, 1(2), pp. 167-186. . Moeid Far, S. (2015). Sociology of Social Issues in Iran, Hamedan: Noor Alam Publications. 273. . Sidentop, D., Hastil, PA., Mas.H. (2014). Complete guide to sport education. Second edition, pp. 18-55-123-206. . Tavassoli, Gh. (2005). Sociological Theories, Tehran, Samat Publications, 5, 21-33. . Tojari, F; Hatami, H.; Nasre Esfahani, D; Yektayar, M; Zubairi, M.; Vaisi, K. (2016). Principles and philosophy of physical education and sports, Isfahan: Asman Negar.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 188 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 155 |