تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,991 |
تعداد مقالات | 83,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,929,165 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,999,142 |
تحلیل و بررسی اندیشه های تعلیمی گیسودراز | ||
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 51، آذر 1400، صفحه 1-16 اصل مقاله (377.64 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/pars.2021.685480 | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر افراسیاب پور* 1؛ حسین آریان2 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران (نویسنده مسؤول) | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران | ||
چکیده | ||
ادبیات تعلیمی در سبک عراقی به یکی از آموزههای اصلی تبدیل میشود و شایسته است تا اندیشههای تعلیمی شاعران این سبک با نگاهی دقیقتر مطالعه شود. در شرح و بیان این موضوع، پرسش تحقیق دربارة چگونگی جایگاه آموزههای تعلیمی در نزد شاعران این سبک است. از آنجا که با این رویکرد به اندیشة تعلیمی گیسودراز پرداخته نشده است، نویسندگان در این پژوهش با روش تحلیل موضوعی و با استناد به منابع دست اول میکوشند تا آموزههای گیسودراز در حوزههای مختلف را ارائه دهند؛ اعتراض به ناملایمات هستی، تعلیم مهرورزی و جایگاه محبت در آموزش انسان و تعلیم کتاب و کتابخوانی از آن جمله است. این موارد با زبانی ساده و روان به پیروی از سعدی بیان شده است. درواقع آموزش و تعلیم از مضامین تأثیرگذار در دیوان اشعار او به شمار میآید. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک عراقی؛ ادب تعلیمی؛ زیبایی پرستی؛ محبت خواهی؛ کتابخوانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 170 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 157 |