تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,991 |
تعداد مقالات | 83,508 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,137,478 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,179,887 |
الگوی شایستگیهای مدرسان آموزش مجازی در ایجاد یادگیری خودراهبر فراگیران | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
دوره 12، 3(پیاپی47)، فروردین 1401، صفحه 123-143 اصل مقاله (927.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهره علیمردانی1؛ جواد پورکریمی* 2 | ||
1کارشناس ارشد رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران،ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی شایستگی مدرسان آموزش مجازی در ایجاد یادگیری خود راهبر در فراگیران است. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی بود که بهصورت پدیدارشناسی در نیمسال دوم تحصیلی( 1400- 1399)انجام شد. جامعه موردمطالعه تعداد 100نفراز اعضای هیئتعلمی و مدرسان حوزه علوم تربیتی و روانشناسی تربیتی دانشگاههای( دولتی و پیام نور) بودند. ابزار مورداستفاده، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که از طریق مکاتبه و ارسال سؤالات از طریق ایمیل به گردآوری اطلاعات مربوطه پرداخته شد. مشارکتکنندگان پژوهش 15 نفر اعضای هیئتعلمی بودند که با این تعداد دادهها به اشباع رسید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل مضمون صورت گرفت. بر اساس تحلیل مضمون انجامشده تعداد 19 مضمون پایه و 5 مضمون سازنده مربوط به شایستگی مدرسان دورههای آموزش مجازی به دست آمد. یافته ها حاکی از آن است که شایستگیهای مدرسین آموزش مجازی شامل شایستگیهای سواد اطلاعاتی(دانش فردی، دانش الگوهای آموزشی، دانش فناوری، مهارت چارچوب فعالیتی، مهارت پیادهسازی اصول آموزشی)؛ شایستگیهای فردی(تفکر انتقادی، تفکر تحلیلی، مسئولیتپذیری، مدیریت زمان)؛ شایستگیهای آموزشی(یادگیری مشارکتی، رویکرد شایستگی محور، رویکرد یادگیری مادامالعمر، توجه به یادگیری سازنده گرایی) شایستگی اجتماعی(مهارت انطباقپذیری، مهارت تیم سازی مجازی، تعامل اثربخش با فراگیران ) و شایستگیهای روانشناختی(خلاقیت و نوآوری، خودارزیابی،خودکارآمدی) در ایجاد یادگیری خودراهبرانه فراگیران تأثیر بسزایی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی مدرسان؛ آموزش مجازی؛ یادگیری خود راهبر | ||
مراجع | ||
Alamolhoda, M., & Zeinali, A. (2021). The Role of Metacognition, Metamemory and Meta-emotion in Predicting Students' Self-directed Learning1. Journal of Instructio and Evaluation Vol, 14(53)
.(in Persian). Alhabeeb, A., & Rowley, J. (2018). E-learning critical success factors: Comparing perspectives from academic staff and students. Computers & Education, 127, 1-12. Aslami, M., Esmaeili, Z., Saeidipour, B., & Sarmadi, M. R. (2018). Explaining the Professional Competencies of Instructors in the E-learning Environment. Education Strategies in Medical Sciences, 11(2), 15-24. (in Persian).
Bates, C., & Watson, M. (2008). Re-learning teaching techniques to be effective in hybrid and online courses. Journal of American Academy of Business, 13(1), 38-44. Bazargan, A. (2016). Introduction to qualitative and mixed research methods. Tehran: daedar. (In Persian).
Catelani, M., Formiconi, A. R., Ranieri, M., Pezzati, F., Gallo, F., Renzini, G., & Bruni, I. (2018). Faculty professional development on elearning. The results of the DIDeL project. Education Sciences & Society-Open Access, 9(2). Compen, B., De Witte, K., & Schelfhout, W. (2021). The impact of teacher engagement in an interactive webinar series on the effectiveness of financial literacy education. British Journal of Educational Technology, 52(1), 411-425. Darabi, A. A., Sikorski, E. G., & Harvey, R. B. (2006). Validated competencies for distance teaching. Distance Education, 27(1),105-122. Farajollahi, M., Sarmadi, M. R., Moeinikia, M., & Adamiyat, H. (2018). Educational implications of the constructivist psychological approach in designing technological learning environments. Journal of School Psychology, 7(3), 159-175. (in Persian).
Faridi, M. (2020). The relationship between teachers 'teaching effectiveness and research self-efficacy and students' self-directed learning. Education and Learning Research, 13 (2), 75-86. (in Persian).
Fisher, M. J., & King, J. (2010). The self-directed learning readiness scale for nursing education revisited: A confirmatory factor analysis. Nurse education today, 30(1), 44-48.
Francom, G. M.(2016). Principles for task-centered instruction. In Instructional-Design Theories and Models,Volume IV (pp.81-108).
Routledge. Hew, T. S., & Kadir, S. L. S. A. (2016). Predicting instructional effectiveness of cloud-based virtual learning environment. Industrial Management & Data Systems.. Hosseini tabaghdehi, L., & Salehi, M. (2018). Relationship between Self-directed Learning and Self-efficacy of Students with the mediator role of information literacy. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 8(8 (31)), 21-45. (in Persian).
JafariSani, H., Balochzade, F., & Bahmanabadi,S.(2013).Relationship between skill oriented and performance oriented perceived class evaluation & self-direction on learning from the viewpoint of nursing and midwifery students of Mashhad University of Medical Sciences. The Journal of Medical Education and Development,7(4), 41-51
.(in Persian). Keshmiri, F., Heidari,. A. (2021). Reviewing the components of Instructional design of an interactive process in the context of virtual education. Horizon of medical education development. (in Persian).
Karimi, M., & Ahmadi, S. (2021). Providing Exclusive Competency Model for University Faculty Members. Journal of Instruction and Evaluation. (in Persian).
Kayzouri, A. H., Mohammadi Hoseini, S. A., & Sadat Soleimani, E. (2019). Students’ Perception of Faculty Members’ Teaching Competence (Case Study: Ferdowsi University of Mashhad). Research in Teaching, 7(4), 131-107. (in Persian). Kumar, J., Singh, A. K., & Buyya, R. (2021). Self directed learning based workload forecasting model for cloud resource .management. Information Sciences, 543, 345-366 Lalitha, T. B., & Sreeja, P. S. (2020). Personalised Self-Directed Learning Recommendation System. Procedia Computer Science, 171, 583-592. Martin, F., Budhrani, K., Kumar, S., & Ritzhaupt, A. (2019). Award-winning faculty online teaching practices: Roles and competencies. Online Learning, 23(1), 184-205. Merleau-Ponty, M. (1996). Phenomenology of perception. Motilal Banarsidass Publishe.
Mousavi, S., & Sardari, B. (2019). The Effectiveness of Cooperative Learning Patterns on Self-Directed Learning (Self-Management, Desire for Learning and Self-Control) in Female Students. Journal of Instruction and Evaluation, 12(46), 65-84. (in Persian).
Nourian, M., Afshari, M., Ahmadi, A., & Nourozi, D. (2020). The Effect of Upside down approach curriculum on learners' self-directed learning. Journal of Management and Planning In Educational System, 13(1), 195-224
. (in Persian). Noori, R., Salimi., L., & Rasoli., E.( 2017). A Review of Students’ Self-navigated Learning in Work and Technology Course of First Middle School. Curriculum Development and educational planning research, 2017; 7 (2): 97-114.
Pourkarimi, J., & Alimardani, Z. (2020). Factors affecting interactions in e-learning environments (study of meta-synthesis). Information and Communication Technology in Educational Sciences, 11(41), 25-44
. (in Persian). Pourkarimi, J., & Alimardani, Z. (2021). Phenomenological Analysis of the Factors Affecting Interactions in the E-Learning Environment. Research in School and Virtual Learning, 8(3), 27-40
. (in Persian). Ramezanpour, E., Pourkarimi, J., Fatemi, S. O., & Masoumi, D. (2021). Providing a Meta-Synthesis Model of Competencies of E-Learning Courses Instructors. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 11(44), 5-25
. (in Persian). Rostami, P. (2021). Factors Influencing Indices of Competency for Student-Teachers in Physical Education. Quarterly Journal of Education, 37(1), 103-120.(in Persian). Sadooghi, M.(2008). Special criteria for evaluating qualitative research. Methodology of Humanities, 14 (56), 55-72
.(in Persian). Salimi, J., Jamal, & Abdi. (2018). Phenomenology of students 'perception of educational elements in the university: A case study of the concept of teachers' educational "competencies". Educational Planning Studies, 6 (12), 30-64. (in Persian). Wong, R. (2020). When no one can go to school: does online learning meet students’ basic learning needs?. Interactive learning environments, 1-17. Zahedi, S., & Bazargan, A. (2014). Opinion of faculty members about needs their professional development and practices. Journal of Research and Planning in Higher Education, 67, 89-69 [in Persian].
Zaveri, B., Amin, P., & Nasabinmana, V. (2020). Efficiency of Online Learning in the Modern Technology Era-Students' Perception Towards Online Learning. Journal of Marketing Vistas, 10(1), 35-47)in Persian(. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 441 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 267 |