تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,616 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,259,221 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,314,320 |
طراحی مدل روابط کارکنان با همکاران مبتنی بر رویکرد هرمنوتیک | ||
مطالعات رفتاری در مدیریت | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 29، اردیبهشت 1401، صفحه 141-157 اصل مقاله (413.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سجاد مرادیان* 1؛ مجید جهانگیرفرد2؛ علی مهدی زاده اشرفی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد فیروزکوه، تهران، ایران | ||
2استاد یار،گروه مدیریت دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد فیروز کوه،تهران،ایران. | ||
3استادیار،گروه مدیریت دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد فیروز کوه،تهران،ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش نظر به اهمیت روابط بین کارکنان با هدف طراحی مدل روابط کارکنان با همکاران مبتنی بر رویکرد هرمنوتیک و به منظور درک بهتر ارتباطات و روابط بین کارکنان انجام گرفت. برای پاسخ به سؤالات پژوهش از مصاحبه نیمه ساختار یافته و از مدل استراوس و کوربین برای تحلیل دادهها استفاده شد. مبانی فلسفی روش حاضر پارادایم نمادین ـ تفسیری، رویکرد آن استقرایی و صبغه پژوهش، کیفی است. جامعه آماری پژوهش 15 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصین شاغل در ستاد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج است که بر اساس قائده اشباع و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انجام شد. دادههای به دست آمده از مصاحبهها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد نظریه در حوزه روابط کارکنان و طراحی مدل روابط همکاران منجر شد. نتایج پژوهش شامل: یادگیری، بهبود رفتار، تشریک مساعی، همدلی، کاهش تعارض و خشونت، رضایت، تشکیل تیم و گروه، افزایش قدرت و افزایش رفتارهای انحرافی است. انتظار میرود با توجه به وجود تعاملات اجتماعی و انسانی در سطح همکاران شاخصهای تعقل جوهری نظیر مسئولیت اجتماعی، تعهد، توجه و مراقبت از همکاران و رعایت اصول اخلاقی و انسانی بر کارکنان غالب باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
روابط کارکنان؛ ارتباطات؛ همکاران؛ رویکرد هرمنوتیک؛ نظریه داده بنیاد | ||
مراجع | ||
ابراهیم پور، حبیب. (1385)." مبانی فلسفی تئوریهای سازمان ومدیریت با رویکرد کارکردگرایی و ساختارگرایی"، فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره سیزدهم. اسلامی قزوین، تهران، ویرایش اول.
بازرگان، علی (1391). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته. چاپ سوم، تهران: نشر دیدار.
حسین پور داوود و آذر، مهدی (1390) بررسی رابطه سرمایه فکری و اجتماعی با عملکرد سازمانی از نظر مدیران و کارکنان. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 3(7)، 19-23.
دامغانیان حسین، شیخ زاده محمد و یزدانی زیارت، محمد (1396) مدل ساختاری تفسیری شایستگیهای عاطفی اجتماعی در ارتباطات سازمانی، مدیریت سازمانهای دولتی، (5)4 49-66).
دعائی، حبیب اله و ملک زاده، غلامرضا (1391). بررسی ارتباطات سازمانی بر اثربخشی عملکرد مدیران و رضایتمندی کارکنان در آموزش عالی: مطالعه موردی مراکز آموزش عالی شهر مشهد، فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی، شماره 1، ص 66
دوبرین، آندرو جی (1396). روانشناسی کاربردی، ترجمه غلامرضا معمارزاده، حجت طاهری گودرزی، البرز قیتانی، چاپ سوم، نشر اندیشههای گوهر بار.
زراعی متین، حسن و یوسف زاده، سعید (1389) تبیین شاخصهای مهارت ارتباطی مدیران و نقش آن در رضایت شغلی کارکنان، فصل نامه روان شناسی تربیتی، شماره 2، صص 48 - 29
صائمیان، صدیقه (1377) ارتباطات انسانی، تدبیر، سال نهم، شماره 87، ص 76.
فرج وند اسفندیار و مصری مهران (1400)، طراحی مدل سکته سازمانی در سازمانهای دولتی، فصلنامه علمی مدیریت سازمانهای دولتی، دوره 9، شماره 3،11-28
فلیک، اووه (1998)، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، چاپ پنجم، تهران، نشر نی.
قربانی زهرا، امین بیدختی علی اکبر، جعفری نقش سکینه (1398) رابطة مدیر و کارکنان با عملکرد سازمانی با میانجیگری اعتماد و همکاری درون سازمانی، فصلنامه پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، سال چهارم، شماره 14، زمستان 96، ص 1 تا 23
کشتکاران، علی، حیدری، علیرضا، باستانی، پیوند (1390). مطالعه مهارتهای ارتباطی مدیران از دیدگاه کارکنان در حوزه ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مجله پیاورد سلامت، سال پنجم، شماره 4، ص 41.
گائینی ابوالفضل، حسین زاده، امیر (1391) پارادایمهای سه گانه اثباتگرایی، تفسیری و هرمنوتیک در مطالعات مدیریت و سازمان، راهبرد فرهنگ، شماره نوزدهم ص 112.
منفرد محمود و لگزیان محمد (1394) تأثیر ارتباطات سازمانی اثربخش بر پیاده سازی معماری مدیریت منابع انسانی، پژوهشی در استانداری خراسان رضوی، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی،5(4)،225-252.
ناصریان جواد (1395) شناسایی عوامل اثرگذار در بهبود فرآیندهای ارتباطی کارکنان و رابطه آن با همدلی سازمانی در بانک تجارت ) موردمطالعه: ستاد مرکزی بانک تجارت(. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، تهران.
ندافیان، مهدی (1396) تأثیر ارتباطات درون سازمان بر مدیریت بحران در جمعیت هلال احمر قم، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی نراق.
هچ، ماری جو، کانلیف، ان آل (1394)، نظریه سازمان: مدرن، نمادین_تفسیری وپست مدرن، ترجمه دانایی فرد، حسن. چاپ پنجم، نشرمهربان. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 751 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 294 |