تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,029 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,634 |
تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر تمرکز و حل مسئله دانشآموزان تیزهوش پایه دهم تا دوازدهم شهرستان بجنورد در سال 1399 | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 9، دوره 17، شماره 71، شهریور 1401 اصل مقاله (699.07 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/educ.2022.1943060.2758 | ||
نویسندگان | ||
محسن محمدی* 1؛ تینا محمدی1؛ سعید رضایی2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
پژوهشها نشان دادند که یکی از مشکلات اصلی دانشآموزان تیزهوش، در تمرکز و حل مسئله است. شیوههای مختلفی برای حل این مشکل به کار رفته است اما پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر تمرکز و حل مسئله دانشآموزان تیزهوش انجام گرفت. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم یک مدرسه تیزهوش پسرانه در شهرستان بجنورد در سال تحصیلی 1400-99 تشکیل دادند، که با استفاده از فرمول کوکران 75 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند که به دلیل شرایط کرونا تعداد 30 نفر از آنها مشارکت داشتند و در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش 9 جلسه60 دقیقهای تحت یک برنامه آموزشی با عنوان «بازسازی شناختی» قرار گرفتند ولی گروه گواه این مداخله را دریافت نکرده است. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه مهارت تمرکز و پرشسنامه تجدید نظر شده حل مسئله اجتماعی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون کوواریانس انجام شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد آموزش راهبردهای تنظیم هیجان تأثیر معناداری بر بهبود تمرکز و حل مسئله دانشآموزان تیزهوش داشت. لذا به کارگیری این راهبردها میتواند توانایی تمرکز و حل مسئله را در دانشآموزان بهبود بخشد و باعث بهبود عملکرد این کودکان در حیطههای مختلف تحصیلی و زندگی شود. واژههای کلیدی: تنظیم هیجان، تمرکز، حل مسئله، دانشآموزان تیزهوش | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: تنظیم هیجان؛ تمرکز؛ حل مسئله؛ دانشآموزان تیزهوش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 186 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 83 |