| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,707 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,510,036 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,248,188 |
اثربخشی تربیت زیباییشناختی بر تفکر انتقادی و تدریس خلاق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان | ||
| فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
| مقاله 1، دوره 17، شماره 70، خرداد 1401، صفحه 1-26 اصل مقاله (747.67 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/educ.2022.1928086.2676 | ||
| نویسندگان | ||
| علی ابراهیمی نیا* 1؛ فیروزه زنگنه مطلق2؛ حمید جعفریان یسار3؛ مژگان محمدی نائینی4 | ||
| 1مربی، گروه زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران(نویسنده مسئول) | ||
| 2گروه روان شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
| 3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| 4گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
| چکیده | ||
| این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی تربیت زیباییشناختی بر تفکر انتقادی و تدریس خلاق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی1400- 1399 انجام شد. روش پژوهش آن شبه آزمایشی در یک طرح پیشآزمون و پسآزمون بود و به شکل مطالعه موردی روی 60 نفر از دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان قم که بهصورت تصادفی ـ خوشهای انتخاب شده بودند، اجرا گردید و بسته آموزشی تربیت زیباییشناختی محقق ساخته نیز، طی 8 جلسه 90 دقیقهای بر اساس رویکرد سازنده گرایی (E5) آموزش داده شد. ابزار اندازهگیری شامل دو پرسشنامه استاندارد تفکر انتقادی کالیفرنیا(1994) و تدریس خلاق چائوهانگ(2005) بود. پایایی پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا در این مطالعه 91/0 و پایایی پرسشنامه تدریس خلاق چائوهانگ، 89/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم افزار SPSS نسخه 25 استفاده شد. نتایچ پژوهش نشان داد که بسته آموزشی تربیت زیباییشناسی به طور معنی دار (با اطمینان 99 درصد) در بهبود تفکر انتقادی و تدریسخلاق دانشجو معلمان مؤثر بوده است. بنابراین بر اساس نتایج پژوهش حاضر، میتوان تربیت زیباییشناسی را به عنوان راهبردی مناسب و کارآمد برای بهبود تفکر انتقادی و تدریس خلاق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تربیت زیباییشناختی؛ تفکر انتقادی؛ تدریس خلاق؛ دانشجومعلمان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 294 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 139 |
||