تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,004 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,617 |
پیشبینی کیفیت تدریس معلمان بر اساس ذهنیت فلسفی و سرمایه روانشناختی | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 48، اسفند 1400، صفحه 42-51 اصل مقاله (184.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
معصومه کریمی1؛ بهرنگ اسماعیلی شاد* 2 | ||
1کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق تبیین رابطه ذهنیت فلسفی و سرمایه روانشناختی با کیفیت تدریس معلمان ابتدایی بود. تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان ابتدایی شهر بجنورد (1814 نفر) میباشد که از نمونه گیری تصادفی طبقهای برای نمونه گیری استفاده شد (حجم نمونه 253 نفر). ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های ذهنیت فلسفی (جهانگیری،1393)، سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و کیفیت تدریس(2003) که میزان آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 91/0-87/0-71/0 بود. جهت تجزیه و تحلیل داده از آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام با کمک نرم افزار SPSS 23 استفاده گردید. نتایج نشان میدهد که همبستگی بین سرمایه روانشناختی و ذهنیت فلسفی معلمان با 18/0 و ذهنیت فلسفی با کیفیت تدریس معلمان برابر با 14/0 بوده که میتوان گفت در سطح اطمینان 95 درصد معنادار میباشد، ولی همبستگی بین سرمایه روانشناختی با کیفیت تدریس معلمان برابر با 7/0 بوده که با توجه به سطح معناداری زیر 5 درصد، معنادار نمیباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهنیت فلسفی؛ سرمایه روانشناختی؛ کیفیت تدریس؛ معلمان ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 222 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 129 |