تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,991 |
تعداد مقالات | 83,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,929,481 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,999,278 |
مدل علی تعهد حرفهای بر اساس خودکارآمدی و سبک رهبری مدیران در بین معلمان | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 49، خرداد 1401، صفحه 35-50 اصل مقاله (282.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رفیق حسنی* 1؛ آذر قلاوند2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل علی تعهد حرفهای بر اساس خودکارآمدی و سبک رهبری مدیران در بین معلمان انجام شد. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی به شیوه همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه معلمان شهرستان اندیمشک در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 1370 نفر بود که 229 نفر با استفاده از نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها عبارت بود از پرسشنامه خودکارآمدی انصاری (1389)، پرسشنامه توصیف رفتار رهبری همفیل و کونز (1957) و پرسشنامه تعهد حرفه ای کلایمن و هنینگ (۲۰۰۰). برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 22 و نرم افزار Smart PLS استفاده شد. یافته ها نشان داد خودکارآمدی بر تعهد حرفهای تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین خودکارآمدی بر سبک رهبری حمایتی تأثیر مثبت و معناداری دارد و متغیر سبک رهبری حمایتی نقش واسطهای را در تأثیر خودکارآمدی بر تعهد حرفهای ایفا مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
تعهد حرفهای؛ خودکارآمدی؛ سبک رهبری؛ مدیران مدارس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 141 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 106 |