تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,991 |
تعداد مقالات | 83,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,929,479 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,999,275 |
ارزیابی میزان سرمایه روان شناختی معلمان و بررسی تاثیر آن بر تمایل به پذیرش تغییرات سازمانی (مورد مطالعه: مدارس دوره دوم متوسطه شهرستان مراغه) | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 49، خرداد 1401، صفحه 22-34 اصل مقاله (257.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعید جمالی روشت* 1؛ مجید واحدی2 | ||
1کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق ارزیابی میزان سرمایه روان شناختی معلمان و بررسی تاثیر آن بر تمایل به پذیرش تغییرات سازمانی آنان است. روش پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه آماری معلمان دوره دوم متوسطه شهرستان مراغه می باشد که تعداد آنها 358 نفر است که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با استفاده از فرمول کوکران 186 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز و همکارانش (2007) و پرسشنامه تمایل به پذیرش تغییر سازمانی آلبرخت (2003) می باشد که روایی آن توسط استادان و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 887/0 و 898/0 اندازه گیری شد. برای توصیف داده های آماری از روش آمار توصیفی و برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون های t تک گروهی و آزمون تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از فن تحلیل مسیر توسط نرم افزار لیزرل استفاده گردید. نتایج نشان داد میزان سرمایه روان شناختی معلمان در مدارس دوره دوم متوسطه شهرستان مراغه بالاتر از حد متوسط ارزیابی می شود؛ همچنین سرمایه روان شناختی معلمان و ابعاد آن بر تمایل به پذیرش تغییرات سازمانی از سوی آنان تاثیر مثبت و معناداری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه روان شناختی؛ تمایل به تغییر؛ معلمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 241 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 178 |