تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,620 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,320,490 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,370,317 |
امر والای کانتی در موسیقی بتهوون | ||
نقش مایه | ||
دوره 1، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 7-12 اصل مقاله (437.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مهسا خویی* | ||
استادیار گروه موسیقی،دانشکده هنر و معماری دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز | ||
چکیده | ||
ایمانوئل کانت اولین فیلسوف دوران مدرن در غرب بود که نظریۀ هنرها را در طرح فلسف یاش جای داد. او در کتاب نقد قوۀ حکمش به بررسی هنرها می پردازد. او در این بررسی در باب موسیقی نیز به طور مستقیم نظریاتی را ارائه می دهد، اما این مسأله باعث می شود که نتواند جایگاه مشخصی را برای موسیقی در نظام زیبایی شناس یاش بیابد. برای او موسیقی گاهی ارزشی پائین دارد و گاه در زمرۀ هنرهای زیبا محسوب می شود. تعلیق جایگاه این هنر به واسطۀ عدم قطعیت کانت در تصمیم گیری هایش در مثا لهایی که برای گسترش و وضوح تعاریف نظام زیبای یشناس یاش م یآورد شکل م یگیرد. هرچند خود کانت نیز اشاره م یکند که این تقسیم بندی آزمایشی است. علی رغم نظریات مستقیم کانت در باب موسیقی، کلیات ارائه شده در باب داوری اثر هنری او، معیاری بسیار ارزشمند در ارزشگذاری موسیقی را به دست می دهد. به گونه های که موسیقی می توان هم امر زیبا باشد و هم در مواردی، امر والا را القاء کند. مقالۀ حاضر می کوشد تا با تأکید بر آراء کانت نشان دهد چگونه و چه نوع موسیقی ای می تواند امر والا را تداعی کند، برای این امر از برخی آثار بتهوون کمک گرفتیم. | ||
کلیدواژهها | ||
امر والا؛ موسیقی؛ کانت؛ بتهوون | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 51 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 79 |