تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,620 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,320,492 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,370,321 |
تحلیل دونقاشی هلن فرانکن تالر با رهیافت نقد سوم کانت | ||
نقش مایه | ||
دوره 1، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 23-34 اصل مقاله (777.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لیلا ملکی1؛ اسماعیل بنی اردلان* 2 | ||
1دکتری فلسفه | ||
2دانشیار گروه فلسفه هنر دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر دانشگاه هنر تهران | ||
چکیده | ||
این نوشته بر این است تا آثار هنرمند زن نقاش، هلن فرانکن تالر، را باتوجه به مؤلف ههای مهم و مرتبط با فرمالیسم در نقد سوم کانت، نقد و بررسی کند. هلن فرانکن تالر، موف قترین زن نقاش جنبش دوم اکسپرسیونیسم انتزاعی است که با الهام از نقاش یهای شیوه اکسپرسیونیسم انتزاعی، شیوه خاص خود را با رقیق کردن رنگ، پدیدآورد و محدودی تها را در اجتماع و محیطی شکست که مرد بودن ارجحیت داشت. وی حتی نظرات موافق رقبای خود را نیز جلب کرد . نمایشگا ههای بسیاری برگزار کرد و جوایز بسیاری را نیز به خود اختصاص داد. فرانکن تالر نقدهای موافقی از "کلمنت گرینبرگ" و «آرتور دانتو » دریافت کرد. وی عاوه بر نقاشی با گرایش میدان رنگ )سطح محور( به فعالی تهای هنری دیگری از جمله مجسم هسازی، سفا لگری، تصویرسازی کتب، طراحی لباس و صحنه پرداخت. ایمانوئل کانت با نقد سوم خود، منشأ بسیاری از مفاهیم محوری در زیباشناسی و هنرشد و از خلق تا داوری «امر زیبا » را فراهم آورد . امر زیبا متضمن لذتی بدون تصور وجود عین و غایت محض فرم و فرم، فرایندی زیباشناسانه تلقی شد ؛ حال این که تا پیش از تلقی کانت، هنر بر پایه «میمه سیس » شکل م یگرفت و هنرمند در پی بازنمایی حقیقت و یا طبیعت و متأثر از آن بود . با نقد سوم کانت، فرمالیسم هنری و جنبش های هنری از جمله اکسپرسیونیسم انتزاعی، پای ههای فلسفی خود را یافتند و بر مبنای فرمالیسم به کار خود ادامه دادند . | ||
کلیدواژهها | ||
کانت؛ هلن فرانکن تالر؛ اکسپرسیونیسم انتزاعی؛ هنر فرمالیستی؛ نقد قوه حکم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 294 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 476 |