تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,620 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,320,495 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,370,324 |
کشف امکان مدیریت فرهنگی نظریۀ دریافت و واکنش مخاطب/اثر؛ مورد مطالع ه: اجرای نمایش اژدهاک بیضایی | ||
نقش مایه | ||
دوره 1، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 35-46 اصل مقاله (516.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
میرعلیرضا دریا بیگی* | ||
استادیار | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر در راستای تبیین چگونگی آزمایش و کشف امکان مدیریت فرهنگی نظری ه دریافت و واکنش مخاطب/اثر؛ و تجربه پژوهش عملی-کاربردی در ساحت «نظریه/اجرا/تجربه »؛ ب هعنوان نمون ه روش مطالع ه مورد آزمایش به واکاوی ساخ تمای ههای دراماتورژیک اژدهاک بیضایی و چگونگی کارکرد شیو ه اجرایی نظریه برشتی در اجرای دریابیگی )تئاترشهر، مرداد 98 ( پرداخته است. در خوانش-اجرای دریابیگی از اژدهاک بیضایی ه مچنا نکه کارگردان خود تن-پیکری مردانه )ب هخوانش جنسیتی( را زیست هر روز م یسازد؛ اثر توانسته در مواجه ه دلال تگون با مخاطب، تمایز نگر ه «دیگری » )ب هخوانش لکان( -که همواره از آن زنان بوده است - را ای نبار به مردان و «جهان مردانه » سپارد. اژدهاک- مرد از ابتدا روی صحنه با لباس سراسر سپید منقوش ب هنشان افتخار «خون و درد » به شمایل گفتار پیش از پایان بند سوم اژدهاک - «دو مار غریونده از شان ههای من برزد؛ سیاه و سرخ؛ که خون بود و درد بود. »- بر شان ههای خود؛ ابر م یسازد فراز آسمان را زنان خشمگین سیا هجامه که خود دلال تگر امر دیداری شمایل نا بمای های از تمامی آرک یتای پهای شرقی و غربی مبارز و جن گجوی هستند؛ روایت اژدهاک را از او بهتر م یدانند، چونا نکه ایشان از ازل اژدهاک بود هاند و روایت این درد و رنج زنانه توسط گفتمان غالب و چیر ه مردانه –ساحت زبان- سا لهاست که ربوده شده است. ساخت «جهان دیگری » و گذاردن مردان در آن )اژدهاک-مرد، یامای پادشاه، اژدهاک-مبارک( نسبت به جهان روایت اجرا که زنانه است؛ انتخاب ویژ ه مدیریت فرهنگی کارگردان -ب همثاب ه دراماتورژ مؤلف اجرا- بر خوانشی دیگرگونه از نمایش نوشتار بهرام بیضایی بوده است. پژوهش حاضر از منظر «نو عشناختی و انواع پژوه شهای علمی بر اساس هدف » در دست ه پژوه شهای بنیادین )نظری و تجربی( جای م یگیرد؛ ه مچنا نکه م یتواند بر بنیان رهیاف تهای پژوهشی ب هدست آمده در دست ه پژوه شهای کاربردی توسع های و پژوه شهای کاربردی عملی قرار یابد. «روش-ابزار » پژوهش حاضر «اسنادی /کتابخان های - میدان ی/تجربی » و «روش-رویکرد » آن «توصیفی-تحلیلی » بوده است. - روش نگارش جستار ه حاضر «ه مارز » با روش نگارش مقال ههای «علمی-پژوهشی »؛ م یتواند کارکردی به عنوان مقال ه «هنرپژوهی » نیز داشته باشد. بر این بنیان؛ ضرورت دارد ]به فرض گزاره[، خوانندگان محترم گشودگی پژوهش به خوان شهای گوناگون را بخشی جد انشدنی از ساحت هنرپژوهی دانشگاهی انگارند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت فرهنگی؛ نظری ه دریافت و واکنش مخاطب؛ اثر هنری؛ نظریه/اجرا/تجربه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 32 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 66 |