تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,290,595 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,344,802 |
تأثیر فرهنگ بر رفتار مصرفکننده برند لوکس از طریق نقش میانجی نگرش مصرفکننده (مطالعه موردی: برند اپل) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
JISM مطالعات میان رشته ای مدیریت بازاریابی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 1، شماره 1، شهریور 1401، صفحه 31-55 اصل مقاله (984.39 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مریم تقوایی یزدی* 1؛ پانته آ پارت2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1عضو هیات علمی دانشگاه | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تحقیقات نشان داد که بازار کالاهای لوکس در دهههای اخیر بهصورت چشمگیری تغییر یافتهاند و امروزه اهداف جدیدی برای سیستم واردات و صادرات این کالاها در نظر گرفته شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر فرهنگ بر رفتار مصرفکننده برند لوکس از طریق نقش میانجی نگرش مصرفکننده بررسی گردد. پژوهش از نوع کاربردی و از انواع تحقیقات توصیفی - پیمایشی و همبستگی بوده است. جامعه آماری مشتریان برند اپل بودند. نمونه آماری با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان(1970) برابر با 390 نفر در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری در دسترس بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد شامل دو بخش و بر اساس مقیاس پنج درجهای لیکرت بود. روایی توسط خبرگان تایید و پایایی نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ (0.941) محاسبه شده است. از روشهای آمار توصیفی برای سازماندهی، خلاصه کردن اطلاعات، تهیهی جداول، رسم نمودار و توصیف دادههای جمعآوری شده استفاده گردید. در آمار استنباطی از آزمونهای آزمون کولموگوروف-اسمیرنوف (KS)، تحلیل رگرسیون خطی، آزمون دوربین واتسون و آنالیز واریانس استفاده شده استِ. نتایج بیانگر آن بود که فرهنگ مصرفکننده بر رفتار مصرفکننده برند لوکس تاثیر معناداری داشت. فرهنگ مصرفکننده بر نگرش مصرفکننده برند لوکس تاثیر معناداری داشت. نگرش مصرفکننده بر رفتار مصرفکننده برند لوکس تاثیر معناداری داشت. نگرش مصرفکننده در تاثیر فرهنگ مصرفکننده بر رفتار مصرفکننده برند لوکس اپل نقش میانجی داشت. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نگرش مصرفکننده؛ فرهنگ مصرفکننده؛ رفتار مصرفکننده؛ مشتریان؛ برند لوکس اپل | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه با رفتن شرکتها به سوی بازار جـهانی کـه بـا بسیاری از مردم از پیشینهها و فرهنگهای مختلف سر و کار دارد، درک تاثیر فرهنگ بر رفتارهای مصرفکننده بـرای بـازاریابان به امری ضروری تبدیل شده است. شناخت اهمیت فرهنگ بر رفتارهای مصرفکـننده مـوجب افـزایش تحقیقات در تمام فرهنگها شده است. مهمتر اینکه بسیاری از مطالعات موفق به ایجاد ارتباط بـین فـرهنگ و رفتارهای مصرفکننده شدهاند. «فرهنگ» نیرویی همه جانبه و شکلدهنده شـخصیت اسـت کـه این امر به نوبه خود نقشی کلیدی را در رفتارهای مصرف کننده ایفاء میکند. مطالعات فرهنگی مـتعددی در مـورد رفتار مصرفکننده، بهویژه در بافت کشورهای غربی صورت گرفته است. در ایـن مـطالعات، در الگـوهای مصرف میان اعضای گروههای مختلف قومی و زیرگروههای مختلف جغرافیایی که ارزشهای فرهنگی مـتفاوت دارنـد، تـفاوتهایی یافت شد (جیووانی و همکاران[1]، 2017). بهعنوان مثال، محققان در جنبههای مختلف رفتار مصرفکننده مـانند: وفـاداری به برند، تصمیمگیری، به دنبال تازگی بودن و خطر احتمالی در میان خردهفرهنگها، تفاوتهایی یافتهاند. اگـرچه تـحقیقات گذشته تفاوتهایی در رفتارهای مختلف مصرفکننده در میان فرهنگها شناسایی کرده است، اکـثر این مـطالعات به تشریح رفتارهای مصرفکننده پرداختهاند و هـر مـطالعه یـک یا دو جنبه خاص را به روش تدریجی بررسی کـرده اسـت. تلاش نسبتاً کمی برای بررسی تاثیر فرهنگ بر رفتار مصرفکننده در چارچوبی مـنسجم صـورت پذیرفته است (جیل و همکارانش[2]، 2021). «فرهنگ» نه تنها رفتار مصرفکننده را تحت تـاثیر قـرار میدهد؛ بـلکه منعکسکننده آن نیز هست. فرهنگ آینه ارزشها و دارایـیها اسـت. بعید است که استراتژیهای بازاریابی ارزشهای فرهنگی را تغییر دهد؛ اما بازاریابی مطمئناً بر فرهنگ تاثیر میگذارد. فرهنگ بـر پوشـاک، نـوع غذا و چگونگی خوردن آن، محل زندگی و بسیاری از موارد دیگر تاثیرگـذار است. فرهنگ بر خرید و رفتار استفاده از محصولات و خدمات و میزان رضایت افراد از این محصولات و خدمات تاثیر بهسزایی دارد. تـعریف فـرهنگ شـامل دانش، باورها، هنر، اخلاقیات، سنت و هر گونه نظامی که جزیی از جـامعه اسـت، میشود. فرهنگ، بهعنوان «کلی پیچیده» نظامی متشکل از عناصر بههم وابسته است. فرهنگ بخشی از تـاثیر بـیرونی اسـت که بر مشتری تاثیر میگذارد. به عبارت دیگر، فرهنگ نشاندهنده تـاثیراتی اسـت کـه از طرف دیگران بر مصرفکننده وارد میشود (چان و همکاران[3]، 2020). امروزه مفهوم سنتی تولید و سپس مصرف در بازارهای جهانی دچار دگرگونی شده و مفهوم مصرف و پس از آن تولید به مصرفکنندگان اجازه میدهد که در تولید نقش مژثرتری داشته باشند (چاندن و همکاران[4]، 2015). مرور ادبیات در مورد کیفیت کالاهای لوکس دو جنبش متمایز را آشکار میکند: اولاً رشد تعداد مصرفکنندگانی که به تدریج به سمت مصرف این کالاها حرکت میکند و ثانیاً تولیدکنندگان به این تغییر الگوهای مصرف، بهوسیله عرضه کالای لوکس واکنش نشان دادهاند. این اعتقاد ناشی از کیفیت بالای این محصولات و ادراکات ذهنی مثبت مصرفکنندگان در مورد خصوصیات کیفی این نوع محصولات است (سیدین و یاقوتینیت، 1393). کالاهای لوکس بخشی از یک پروتکل جدید اجتماعی است که در آن هویت و عزت نفس فرد با مارکهای قابل مشاهده تعیین میشود. بهمنظور درک کامل این جاذبههای قوی و هدف قرار دادن آنها بهمنظور تدوین استراتژی های کسب و کار، شناسایی عوامل موثر بر نگرش مصرفکنندگان نسبت به خرید کالاهای لوکس مهم است؛ همچنین مطالعه عوامل ذکر شده درک عمیقی از رفتار مصرفکننده را برای مدیران و بازاریابان فراهم میکند (تاجیک، 1400). در ادبیات موجود در زمینه رفتار مصرفکننده، نگرش بهعنوان عامل شکلگیری و جهتدهنده رفتار مورد توجه بوده است. نگرش، بیان احساسات درونی است که نشان از نظر مساعد یا نامساعد یک شخص نسبت به موضوعاتی خاص دارد. لزوم بررسی نگرش مصرفکننده و اینکه وی در مورد محصول ما چگونه میاندیشد و نیز با توجه به نگرش خود، مثبت یا منفی، چه عکسالعملی از خود بروز میدهد، بازاریابان را وادار به انجام تحقیقاتی در خصوص بازار کرده است. مصرفکننده، هر محصول را بر اساس ویژگیهای مهم آن ارزیابی میکند، ضمن اینکه از نظر مصرفکننده هر یک از خصیصههای محصول، وزن یا اهمیتی متفاوت دارند. علاوه بر این، محصولات رقیب که با برندهای متفاوت عرضه میشوند از نظر میزان دارا بودن این خصیصهها متفاوت هستند. این امر، منجر به ایجاد نگرشهای مختلف مصرفکننده نسبت به برندهای متفاوت میگردد. آگاه بودن نسبت به نگرش افراد حائز اهمیت فراوان است؛ زیرا امکان پیشبینی و هدایت رفتار مصرفکننده را در بازار فراهم میسازد. بهطور کلی هر قدر نگرش یک فرد نسبت به یک برند مطلوبتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که فرد آن برند را انتخاب کند. بنابراین سؤال اصلی تحقیقی این است که آیا فرهنگ بر رفتار مصرفکننده برند لوکس از طریق نقش میانجی نگرش مصرفکننده تاثیر معناداری دارد.
اقتصاد جهان به سرعت در حال تبدیل شدن به اقتصاد مـیان فـرهنگی است. در دهههای آینده، با ورود بـازاریابان به بازارهای جهانی، درک چـگونگی تـاثیر فرهنگ بر رفتار مصرفکـننده چـه برای مدیران و چه برای محققان مصرفکننده بسیار مهم خواهد بود. این تحقیق چـارچوبی را ارایه میدهد که بوسیله آن تحقیقات کـنونی در زمـینه رفـتار میان فرهنگی مـصرفکـننده بهکار گرفته شـده و آنـها را بازتفسیر کرد. این چارچوب همچنین زمینههایی را که نیازمند تحقیقات بیشتر هستند، شناسایی مـیکند و بـازاریابانی که درصدد درک مصرفکنندگان خارجی خـود هـستند، میتوانند از آن بـهعـنوان الگـو استفاده کنند. این پژوهش همچنین تلاش میکند تا دو سنت متمایز (رویکرد انسانشناختی و سنت روانشناسی میان فرهنگی) را در مطالعه فـرهنگ و رفـتار مصرفکننده از دیدگاه کاربردی همراه کـند (اسدی و محمودزاده واشان، 1399). تـاثیر فـرهنگ تقریباً قطعی بـوده و دیده نمیشود. فرهنگ نه تنها رفتار مصرفکننده را تحت تاثیر قرارمیدهد؛ بلکه منعکسکننده آن نیز هـست. فـرهنگ آیـنه ارزشها و داراییها است. بعید است کـه اسـتراتژیهای بـازاریابی ارزشهای فـرهنگی را تـغییر دهد؛ اما بازاریابی مطمئناً بر فرهنگ تاثیر میگذارد. فرهنگ بر پوشاک، نوع غذا و چگونگی خوردن آن، محل زندگی و بسیاری از موارد دیگر تاثیرگذار است. فرهنگ بر خرید و رفـتار استفاده از محصولات و خدمات و میزان رضایت افراد از این محصولات و خدمات تاثیر بهسزایی دارد. تعریف «فرهنگ» شامل دانش، باورها، هنر، اخلاقیات، سنت و هر گونه نظامی که جزیی از جامعه است، میشود. فرهنگ، بـهعـنوان «کلی پیچیده» نظامی متشکل از عناصر بههم وابسته است. فرهنگ بخشی از تاثیر بیرونی است که بر مشتری تاثیر میگذارد. به عبارت دیگر، فرهنگ نشاندهنده تاثیراتی است که از طـرف دیـگران بر مصرفکننده وارد میشود (فلوران و همکاران[5]، 2018). تحقیقات نشان داده که بازارهای کالاهای لوکس در دهههای اخیر بهصورت چشمگیری تغییر یافتهاند و امروزه اهداف جدیدی برای سیستم واردات و صادرات این کالاها در نظر گرفته شده است (گریو و کراس[6]، 2018). آنجاییکه با تشدید رقابت در تجارت و تغییرات سریع فناورانه و نیز افزایش قدرت و حق انتخاب مشتریان، موفقیت از آن شرکتهایی خواهد بود که قادر باشند به نحو شایستهتری انتظارات و ارزشهای مورد نظر مشتریان را درک و شناسایی کرده و به نحو مطلوب به آنها پاسخ دهند؛ لذا مصرفکنندگان محور اصلی فعالیتهای بازاریابی شرکتها هستند؛ بنابراین شناسایی فرهنگ آنها و شناخت عواملی که بر رفتار آنها تاثیر میگذارد، در موفقیت شرکتها نقش مهمی را ایفاء میکند. با توجه به کمبود مطالعات انجام گرفته در این حوزه، ضرورت خاص این تحقیق، احساس میشود. با وجود اهمیت کاربردی فرهنگ و تاثیر آن بر رفتار مصرفکننده، بهویژه برند لوکس، این جنبه از بازاریابی کسب و کار به اندازه کافی مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته است. با توجه به کمبود مطالعات انجام گرفته در این حوزه، این مطالعه (در تلاش بهمنظور کاستن از خلاء مطالعاتی موجود) به بررسی تاثیر فرهنگ بر رفتار مصرفکننده برند لوکس و نیز نقش واسطهای نگرش مصرفکنندگان ایرانی میپردازد. تاجیک (1400) در تحقیقی تحت عنوان «ارایه مدلی برای درک رفتار مصرفکننده نسبت به محصولات و خدمات جدید شرکتها در شرکتهای صادراتی لبنیات در تهران» به نتایج زیر دست یافت: نتایج نشان داد که شاخصهای طراحی، توسعه محصول و جذابیت بهعنوان مقولههای زمینهای در ارایه مدلی برای درک رفتار مصرفکننده نسبت به محصولات و خدمات جدید شرکتها در شرکتهای صادراتی لبنیات در تهران انتخاب شدند. شاخصهای استراتژی برد برد، تصمیمگیریها، انسجام درونی، کیفیت و مسئولیتپذیری، بهعنوان مقولههای شرایط علی در ارایه مدلی برای درک رفتار مصرفکننده نسبت به محصولات و خدمات جدید شرکتها در شرکتهای صادراتی لبنیات در تهران انتخاب شدند. شاخصهای پذیرش مشتری و ارزشهای بازار بهعنوان مقولههای پدیدهمحوری در ارایه مدلی برای درک رفتار مصرفکننده نسبت به محصولات و خدمات جدید شرکتها در شرکتهای صادراتی لبنیات در تهران انتخاب شدند. شاخصهای مدیریت ارتباط با مشتری و پاسخگویی شرکت بهعنوان مقولههای راهبردها و اقدامات در ارایه مدلی برای درک رفتار مصرفکننده نسبت به محصولات و خدمات جدید شرکتها در شرکتهای صادراتی لبنیات در تهران انتخاب شدند. شاخصهای ایجاد و توسعه رفتار منجر به خرید و بهبود مستمر بهعنوان مقولههای شرایط مداخلهگر در ارایه مدلی برای درک رفتار مصرفکننده نسبت به محصولات و خدمات جدید شرکتها در شرکتهای صادراتی لبنیات در تهران انتخاب شدند. شاخصهای ایجاد ارزش برای ذینفعان، شایستگی، اثربخشی، مفید بودن و عملکرد فرهنگی به عنوان مقولههای پیامدها در ارایه مدلی برای درک رفتار مصرفکننده نسبت به محصولات و خدمات جدید شرکتها در شرکتهای صادراتی لبنیات در تهران انتخاب شدند. اسدی و محمودزاده واشان (1399) در تحقیقی تحت عنوان «نگرش و رفتار مصرفکننده به برند لوکس» به نتایج زیر دست یافتند: در بازارهای انبوه، برندها سرمایهگذاریهای خود را در چندین جهت متمرکز میکنند؛ زیرا آنها میخواهند به وسیعترین طیف ممکن از مشتریان دست پیدا کنند؛ اما برندهای لوکس سعی در ایجاد یک تجربه بسیار متمرکز در میان مشتریان واقعی خود دارند. درواقع شناخت نگرش و رفتار مصرفکننده، یک گرایش ذهنی برای عمل در جهت موافق یا مخالف با یک موضوع خاص است. بهعبارت دیگر، نگرش و رفتار مصرفکننده یک حالت کم و بیش با دوام در سازمان ذهنی فرد است که او را آماده میکند تا به شکلی مشخص نسبت به یک شیء یا موقعیتی که به او ربط دارد، واکنش نشان دهد. بر همین اساس بررسی نگرش مصرفکننده در مورد محصولات، خدمات، تبلیغات، نامهای تجاری مختلف و عکسالعملی که از خود بروز میدهد، موضوعی است که توجه بازاریابی را به خود جلب کرده است. عوامل متعددی از قبیل: قیمت، نوع بستبندی، شکل ظاهری محصول، نوع تبلیغات و نحوه توزیع محصول در شکلگیری رفتار و تغییر نگرش مؤثر هستند. درواقع شناخت رفتار مصرفکنندگان و شناخت چگونگی و چرایی رفتار خرید مشتریان در کشور ما موضوعی است که متأسفانه علیرغم اهمیت و حساسیت آن مورد توجه چندانی قرار نگرفته است. الماسیتبار و نمامیان (1398) در تحقیقی تحت عنوان «بررسی عوامل مؤثر بر رفتار خرید مصرفکننده از طریق نقش میانجی تمایل مشتری بر اساس دیدگاه تئوری رفتار برنامهریزی شده (مورد مطالعه: مشتریان شرکت خودروسازی سایپا)» به نتایج زیر دست یافتند: عوامل موثر بر رفتار خرید مصرفکننده از طریق نقش میانجی تمایل مشتری بر اساس دیدگاه تئوری رفتار برنامهریزی شده در میان مشتریان شرکت خودروسازی سایپا تأثیرگذار میباشد. توصیفیان و رمضانی(1397) در تحقیقی تحت عنوان « بررسی تأثیر تلاش بازاریابی برندهای لوکس بر ارزش ویژه نام تجاری و رفتار مصرفکننده )مطالعه موردی: مصرفکنندگان ایرانی برندهای لوکس در رسانه های اجتماعی(» به نتایج زیر دست یافتند: جامعه مورد مطالعه مصرفکنندگان ایرانی برندهای لوکس در رسانههای اجتماعی(مشتریان) بودند و بر اساس نتایج به دست آمده تمام فرضیات پژوهش حاضر پذیرفته شدند. بهطوریکه تلاش بازاریابی برندهای لوکس در رسانههای اجتماعی بر ارزش ویژه برند مبتنی بر مصرفکننده دارای بیشترین تاثیر به میزان 95 درصد بوده است. خیاطی (1396) در تحقیقی تحت عنوان «بررسی طبقه اجتماعی و رفتار مصرفکننده» بیان کردند که هر جامعهای تقریباً دارای شکلی از ساختار اجتماعی است. طبقات اجتماعی از قسمتهای منظم و نسبتاً پایداری در یک جامعه تشکیل شدهاند که اعضای آن دارای ارزشها، علایق و رفتار مشابه و مشترکی هستند. یکی از کارکردهای رفتار خرید مصرفکننده، نشان دادن موقعیت اجتماعی مصرفکننده است. حیدرزاده و روحانی(1393) در تحقیقی با عنوان «بررسی تأثیر عوامل جمعیتشناختی و درک از برند بر تمایل به خرید خودروهای لوکس در میان مصرفکنندگان» به نتایج زیر دست یافتند: درک عمیقتری از اینکه چرا مصرفکنندگان تمایل به خرید خودرویی لوکس را دارند فراهم آوردند. جامعه آماری این تحقیق، دارندگان یا مالکان خودروهای تویوتا، هیوندای و کیاموتورز در سطح شهر تهران میباشند، این نتایج نشان داد. متغیر ارزش لذتجویانه، ارزش منحصر به فرد بودن و ارزش کیفیت نقش بیشتری نسبت به دو متغیر ارزش تجملی و ارزش اجتماعی در شکلگیری درک از برند لوکس در مورد برند بنز داشتهاند. اطلاعات در مورد برند لکسوس نیز نشان میدهد که ارزش منحصر به فرد بودن، ارزش لذتجویانه و ارزش کیفیت به ترتیب دارای نقش بیشتری در شکلگیری درک از برند لوکس از دیدگاه مصرفکنندگان ایرانی دارند. بین دو خودروی بنز و لکسوس از نظر ترجیح برند، پاسخدهندگان 73 % تمایل به خرید بنز و 76 % تمایل به خرید لکسوس داشتند. بنابراین، مدیران بازاریابی برندهای لوکس میتوانند از نتایج این پژوهش استفاده کنند تا خرید بیشتری از مصرفکنندگان بازار هدفشان بهدست آورند. پنج ارزش درک شده از برند لوکس میتواند راهنمایی برای فروشندگان این محصولات باشد. خیری و فتحعلی (1393) در تحقیقی تحت عنوان «بررسی میزان تأثیر ویژگیهای روانشناختی (انگیزهها) و جمعیتشناختی (جنسیت، سن، درآمد) بر نگرش مصرفکننده نسبت به محصولات لوکس» به نتایج زیر دست یافتند: ویژگیهای روانشناختی بر نگرش مصرفکننده نسبت به محصولات لوکس و کیفیت خدمات رستورانهای لوکس اثرگذار است. در رابطه با ویژگیهای جمعیتشناختی تنها سن بر نگرش مصرفکننده نسبت به محصولات لوکس اثر میگذارد و در این مورد جنسیت و درآمد بر نگرش مصرفکننده تأثیری ندارند. جیل و همکارانش[7] (2021) در تحقیقی تحت عنوان «تأثیر خودپنداری بر نگرش نسبت به برندهای لوکس در میان نوجوانان» به نتایج زیر دست یافتند: جهتگیری مادی یک نیروی قدرتمند در حال توسعه جهت نگرش مثبت نسبت به مارکهای لوکس است. نوجوانانی که خودپنداری روشنی دارند، به دلیل اینکه به منابع و محرکهای خارجی کمتر توجه دارند، تمایل قوی برای مقاومت در برابر انگیزههای اجتماعی در مصرف دارند. چاوان و همکاران[8] (2020) ، در پژوهشی در زمینه ارزش برند لوکس نشان دادند که تأثیر ارزشهای بیان خود، اقتصادی، تجربی و اجتماعی، بر ارتباط با برند زیاد است؛ ولی تأثیر عملکرد، بر ارتباط با برند چندان نیست. ارزشهای عالی و ارتباط با برند، تأثیر زیادی بر قصد خرید دارد. ژانگ و همکارانش[9] (2020) در پژوهشی با عنوان «مصرف مد لوکس در چین: عوامل موثر بر نگرش و قصد خرید» به نتایج زیر دست یافتند: این پژوهش را با هدف بررسی فاکتورهای موثر بر مصرف چینیها و نگرش نسبت به خرید کالاهای لوکس مد و قصد خرید آنها انجام دادند. نتایج تحقیقات نشان داد که آگاهی از نام تجاری، مقایسه اجتماعی و نوآوری در مد تأثیر زیادی بر خرید برند لوکس مد در میان مصرفکنندگان چینی دارد. همچنین خرید آنها تحت تأثیر نگرشهایشان بود. اِن وانکو و همکارانش[10] (2018) در پژوهشی با عنوان «ارزش مصرفکننده، انگیزه و قصد خرید برای کالاهای لوکس» به نتایج زیر دست یافتند: با هدف بررسی چگونگی تأثیرگذاری ارزشها و انگیزهها بر قصد خرید محصولات لوکس با تمرکز بر کشورهای اسلامی، جایی که مفهوم لوکس ممکن است با مذهب در تنش باشد، انجام دادند. در این تحقیق رابطه بین قصد خرید کالاهای لوکس، انگیزه و ارزشهای شخصی تأیید گردید. به شکلی متناقض مشخص شد که همچنان که استطاعت مالی مصرفکننندگان بیشتر میشود، تأثیر مذهب کم رنگتر میشود. آنها همچنین دریافتند که اثرات بالقوه دین بر نگرش مصرف لوکس و ارزشهای شخصی توسط فرهنگ مصرفکننده جهانی تعدیل میشود. این نتایج همچنین اصول جنسیتی را نشان میدهد به ویژه هنگامی که تعصبات جنسیتی در کنار ادراک در تصمیمگیری مصرف در بسیاری از کشورهای اسلامی محسوب میشود. جیووانی و همکارانش[11] (2017) تحقیقی با عنوان «مصرف لوکس مد و مصرف کنندگان نسل Y: خود، آگاهی نسبت به برند و انگیزههای مصرف» به نتایج زیر دست یافتند: با هدف بررسی مصرف اعضای این نسل برای محصولات لوکس مد شامل پوشاک، لوازم، کیفهای دستی، کفش، ساعت، طلا و جواهر و عطر که صرفاً برای استفاده و یا نمایش محصولات مارک خاص که برای صاحبانشان اعتبار به ارمغان میآورد و جدا از هر ابزار کاربردی، استفاده میشوند، انجام دادند. از دیدگاه خودپنداری، این مطالعه درک نظری موجود در مصرف لوکس را با تأیید بر مصرفکنندگان بسیار با نفوذ نسل Y، پیشرفت داده است. یافتههای این پژوهش بینش عملکردی را به مصرفکنندگان و مجموعهای از صفات شخصی که روی انگیزه آنها برای تمایل به خرید برندهای لوکس تأثیر دارند، فراهم میکند. شنگ- هونگ و همکاران[12]، (2016) در پژوهشی با عنوان «بررسی رفتار ماندگاری مشتریان چینی در هتلهای لوکس» به نتایج زیر دست یافتند: نشان دادند که ارزش لوکس، بر نگرش مصرفکنندگان نسبت به استفاده از هتلهای لوکس اثر دارد. ارزش تجربی و سمبلیک، بر رفتار ماندگاری در هتلهای لوکس اثر مثبتی دارد؛ اما ارزش عملکردی، تأثیر چندانی ندارد؛ یکی از دلایل این موضوع آن است که خدمات موجود در هتلهای لوکس، ناملموسند؛ که برخلاف اجناس لوکس (ملموس بودن آنها) میباشد. بنابراین مسئولین با تمرکز بیشتر بر دو حوزهی مفاهیم سمبلیک و تجربیات لوکس، با استفاده از تبلیغات هدفمند در مجلات مربوط به اجناس لوکس مصرفی، میتوانند پتانسیل مشتری و رفتار ماندگاری آنان را افزایش دهند. اسکاد و همکارانش[13] (2015) در پژوهشی با عنوان «تأثیر نقش نگرشها بر مصرف کالاهای لوکس؛ مقایسهای مبتنی بر گروههای سنی» به نتایج زیر دست یافتند: به بررسی مصرفکنندگان برندهای لوکس و تجملاتی در گروههای سنی متفاوت پرداختند و عملکردهای نگرش (سازگاری اجتماعی، ارزشنمایی، لذتجویی، سودمندی) مصرف کالاهای تجملاتی را بین سه گروه سنی، توضیح دادند. این مطالعه نشان میدهد که نگرش لذتجویی و سودمندی مربوط به تمام گروههای سنی هستند، در حالی که تأثیر عملکردهای اجتماعی تفاوت قابل ملاحظهای در میان گروههای هدف دارد و عملکرد سازگاری اجتماعی به شدت رفتار خرید برند لوکس را از اواخر نوجوانی (16 تا 25 سال)، افزایش میدهند. ارزشنمایی تنها بر مصرف کالاهای تجملاتی در افراد بزرگسال (26 تا 39 سال) تأثیر دارد. عملکردهای اجتماعی تعیینکننده مصرف کالاهای لوکس در گروه سنی میانسال (40 تا 59 سال) نیستند. آماتولی و همکارانش[14] ( 2015) در پژوهشی با عنوان «خرید لوکس در میان مصرفکنندگان قدیمیتر: کاوش در مورد سنشناختی، موقعیت و انگیزهها» به نتایج زیر دست یافتند: به این احتمال که خرید برند لوکس در میان مصرفکنندگان مسنتر به سن شناخته آنها مربوط میشود (به عنوان مثال، سنی که آنها احساس میکنند) پرداختند. نتایج نشان میدهد مصرفکنندگان مسنتر که کالاهای لوکس را به دلایل موقعیتی میخرند (مصرفکنندگان بیرونی) نسبت به کسانی که کالاهای لوکس را در درجه اول بهعنوان ابزاری برای بیان سبک فردی خود میخرند (مصرف کنندگان درونی)، بیشتر تمایل به احساس جوانی دارند. علاوه براین، دریافتند که مصرفکنندگان قدیمیتر با سن شناختی پایینتر بهمنظور رفع نیازها و خواستههایشان بیشتر تکیه بر برندهای محصولات خاص دارند؛ بنابراین تمایل آنها به خرید کالاهای لوکس، بیشتر تحت تأثیر تصویر برند است تا ویژگیهایی محصول. این یافتهها دارای کاربردهای بازاریابی در زمینه برنامهریزی موقت استراتژیهای تبلیغاتی با هدف فروش محصولات لوکس به مصرفکنندگان مسنتر است. سرینیواسان و همکاران[15] (2014) در پژوهشی با عنوان «تأثیر سن بر قصد خرید محصولات لوکس» به نتایج زیر دست یافتند: به درک اثر سن بر روی تکرار خرید محصولات لوکس، نفوذ به خرید محصولات لوکس و قصد خرید همان نام تجاری که قبلاً خریداری شده پرداختند. همچنین ابعاد مختلف ارزش لوکس مانند ارزشهای مالی، کاربردی، فردی و اجتماعی و اینکه چگونه اینها توسط سن مصرفکننده را تحت تأثیر قرار میدهند، مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان دادند که افراد تا 40 سال، گرایشی بالاتر به سمت ارزش مالی، ارزش مادی و ارزش خودهویتی نسبت به افراد مسنتر از خود دارند. همچنین افراد تا 50 سال گرایشی بالاتر نسبت به ارزشهای منحصر به فرد بودن در مقایسه با افراد مسنتر خود دارند. همچنین افراد تا 50 سال گرایشی بالاتر نسبت به ارزشهای منحصر به فرد بودن در مقایسه با افراد مسنتر نشان دادند. به علاوه تفاوت قابل توجهی در درک ارزش قابلیت استفاده در میان گروههای سنی مختلف وجود دارد. مردم در گروه سنی 36-40 سال گرایشی بالاتر نسبت به ارزشهای پرستیژی نسبت به سایر گروههای سنی نشان دادند. آقایی و همکارانش[16] (2013) در پژوهشی با عنوان «مصرف لوکس ایرانیان: تأثیر مصرف موقعیتی، تأثر میان فردی اطلاعات (گرایش افراد به دریافت اطلاعات از دیگران به صورت مستقیم یا با مشاهده رفتار آنها)، منشأ نام تجاری و تفسیر از خود وابسته (درک و تفسیر فرد از خودش با توجه به دیگران) به نتایج زیر دست یافتند: هدف از این تحقیق بررسی تأثیر فاکتورهای ذکر شده بر روی قصد خرید بود. نتایج حاکی از آن است که تأثیرات اطللاعات بین فردی اثر قابل توجهی در قصد خرید مشتریان دارد. همچنین مصرف موقعیتی نیز تأثیر مثبتی بر قصد خرید مشتریان دارد. همچنین تفسیر از خود وابسته اثر منفی و قابل توجهی بر قصد خرید دارد. یافتهها همچنین اثر مثبت تأثیر اطلاعات میان فردی بر مصرف موقعیتی مشتریان را نشان میدهند. آخرین نتایج نیز حاکی از تأثیر منفی تفسیر از خود وابسته بر مصرف موقعیتی مصرفکنندگان میباشد. با مرور ادبیات تحقیق، یک چارچوب نظری استنتاج میگردد که فرض میدارد، فرهنگ بر رفتار مصرفکننده برند لوکس تاثیر دارد که در آن نگرش مصرفکننده توسعه یافته و شکل میگیرد. همچنین، بر اساس این چارچوب، نگرش مصرفکننده، همانطور که در شکل 1 نشان داده شده، انتظار میرود که در رابطه بین فرهنگ و رفتار مصرفکننده برند لوکس بهعنوان یک عامل واسطهای(میانجی) عمل کند.
شکل1 : مدل مفهومی منبع: اسکاد و همکاران (2015) و جیووانینی و همکاران (2017)
فرضیههای پژوهش به شرح زیر میباشد:
روش شناسی پژوهش پژوهش حاضر از نوع کاربردی میباشد. این تحقیق از انواع تحقیقات توصیفی پیمایشی بوده و از نوع همبستگی نیز میباشد. جامعه آماری در تحقیق حاضر مشتریان برند اپل میباشند. تعداد اعضاء نمونه آماری با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان(1970) برابر با 385 نفر در نظر گرفته شد که برای بالا بردن پایایی، این عدد به 390 نفر افزایش یافت و از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. در این تحقیق برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شده که شامل دو بخش میباشد که در خصوص مؤلفههای پژوهش میباشد. سؤالات مطرح شده در پرسشنامه بر اساس مقیاس پنج درجهای لیکرت (کاملاً مخالفم، مخالفم نه موافقم نه مخالفم، موافقم، کاملاً موافقم) تنظیم شده است. در این تحقیق دادههای مربوط به فرهنگ مصرفکننده و نگرش مصرفکننده، توسط پرسشنامه استانداردی که توسط (شاده[17] و دیگران، 2015) و (زو و دیگران[18]، 2008) ساخته شده و روایی آن تأیید شده است، جمعآوری شدهاند. همچنین دادههای مربوط به رفتار مصرفکننده، توسط پرسشنامه استانداردی که توسط (دنبرینک[19] و دیگران، 2006) ساخته شده و روایی آن تأیید شده است، جمعآوری شدهاند. در این پژوهش که از ابزار پرسشنامه برای اندازهگیری دادهها استفاده شده و نیز برای تحلیل دادهها، نرمافزار SPSS بهکار گرفته شده؛ لذا پایایی پرسشنامه یا قابلیت اعتماد آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شده است. بر این اساس، با محاسبه نمرات مربوط به 30 نفر اولیه، مقدار آلفای محاسبه شده کل برای تحقیق حاضر که درواقع پایایی تحقیق را نشان میدهد برابر است با 0.941 و با توجه به اینکه بالای 75% بوده است، بنابراین در سطح 95 درصد اطمینان میتوان گفت که تحقیق حاضر از پایایی قابل قبول برخوردار است. مقدار آلفای محاسبه شده متغیرها، برای تحقیق حاضر به تفکیک در جدول 1 گزارش شده است که پرسشنامهها از پایایی لازم برخوردار میباشند.
در این پژوهش از دو دسته کلی روشهای آماری استفاده شده است که با نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت: از روشهای آمار توصیفی برای سازماندهی، خلاصه کردن اطلاعات، تهیهی جداول، رسم نمودار و توصیف دادههای جمعآوری شده استفاده گردید. در آمار استنباطی از آزمونهای آزمون کولموگوروف-اسمیرنوف (KS)، تحلیل رگرسیون خطی، آزمون دوربین واتسون و آنالیز واریانس استفاده شده استِ.
یافتههای تحقیق در بخش اول به تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها پرداخته شده است. در بخش دوم به تجزیه و تحلیل آمار استنباطی پرداخته خواهد شد. قبل از آزمون فرض جهت بررسی ادعای نرمال بودن توزیع از آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف (KS) استفاده شد که بهصورت جدول زیر میباشد: جدول 2- نتایج حاصل از آزمون کولموگوروف - اسمیرنوف (K-S)
نتیجه آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف (K.S) نشان داد که به ترتیب تعداد دادهها، پارامترهای مورد نظر در بررسی وجود توزیع(مانند میانگین و انحراف معیار در توزیع نرمال)، مقدار آماره Z و مقدار sig را ارایه میکند؛ چون sig محاسبه شده بیشتر از 5 درصد است، H0 تایید شده و رد نمیشود. بنابراین ادعای نرمال بودن توزیعهای مربوطه پذیرفته میشود. بنابراین، باید، از آزمون رگرسیون جهت آزمون فرضیهها استفاده کرد که به صورت زیر میباشند.
فرضیه اصلی: فرهنگ مصرف کننده برند لوکس بر رفتار مصرف کننده برند لوکس تاثیر معناداری دارد. در آزمون فرضیه اول، متغیر فرهنگ مصرف کننده برند لوکس متغیر مستقل می باشد و رفتار مصرفکننده برند لوکس را بهعنوان متغیر وابسته در این فرضیه و مدل نظر میگیریم. جدول 7 مدل شدت رابطه بین مدل و متغیر وابسته را گزارش مینماید. R، یعنی ضریب همبستگی، همبستگی خطی بین مقادیر مشاهده شده و مقادیر مدل پیشگوی متغیر وابسته (رفتار مصرف کننده برند لوکس) میباشد. که مقدار آن برابر 0.572 می باشد و مقدار آن یک رابطه متوسط را نشان میدهد R'square، یعنی ضریب تعیین، مقدار مربع ضریب همبستگی است که برابر 0.327 میباشد. سایر ستون ها به ترتیب ضریب تعیین تعدیل شده، خطای معیار تخمین و مقدار آزمون دوربین واتسون را ارایه میکند. در این فرضیه جهت بررسی استقلال خطاها از یکدیگر از آزمون دوربین واتسون استفاده شده است. با توجه به نتایج مدل، از آنجایی که مقدار آماره d دوربین واتسون برابر 1.929 بوده و در فاصله 1.5 و 2.5 قرار دارد، فرض عدم وجود همبستگی بین خطا ها رد نمیشود و میتوان از رگرسیون استفاده نمود.
یکی دیگر از مفروضات در گرسیون آن است که خطاها دارای توزیع نرمال با میانگین صفر میباشند. بدین منظور باید، نمودار توزیع دادهها و نمودار نرمال آنها رسم شود. سپس مقایسهای بین دو نمودار صورت گیرد. با توجه به نمودار 1 و با مقایسه نمودار توزیع فراوانی خطاها و نمودار توزیع نرمال، مشاهده میشود که توزیع خطاها تقریباً نرمال است. همچنین مقدار میانگین ارائه شده در سمت راست نمودار بسیار کوچک و انحراف معیار نزدیک به یک است. پس می توان رگرسیون را بهکار برد.
جدول 8 تحلیل واریانس رگرسیون میباشد که بهمنظور بررسی رابطه خطی بین متغیرهای مستقل و وابسته میباشد. با توجه به اینکه سطح معنیداری آمارهF کوچک میباشد؛ یعنی برابر 0.000 بوده و کمتر از 0.05 میباشد. بنابراین متغیرهای مستقل به خوبی تغییر در متغیر وابسته را تبیین میکنند. بنابراین، متغیر فرهنگ مصرف کننده برند لوکس تأثیر مثبت و معناداری بر روی رفتار مصرفکننده برند لوکس دارد.
جدول 5- جدول ضرایب رگرسیون (متغیر وابسته: رفتار مصرفکننده برند لوکس)
فرضیه اول : فرهنگ مصرف کننده برند لوکس بر رفتار مصرف کننده برند لوکس تاثیر معناداری دارد. با توجه نتایج حاصله در معادله رگرسیون، از نظر تأثیر گذاری متغیر مستقل فرهنگ مصرفکننده برند لوکس بر متغیر وابسته رفتار مصرفکننده برند لوکس ، مورد تأئید میباشند؛ زیرا سطح معناداری آن برابر 0.000 بوده و کمتر از 0.05 میباشند. همچنین ضریب رگرسیون برای متغیر مستقل فرهنگ مصرفکننده برند لوکس برابر 0.464 میباشد. ضریب بتا (مقدار استاندارد شده ضرایب که نشاندهنده میزان تغییر در متغیر وابسته رفتار مصرفکننده برند لوکس به ازای تغییر به اندازه یک انحراف معیار در متغیر مستقل فرهنگ مصرفکننده برند لوکس است) برابر 0.572 میباشد. فرضیه دوم: فرهنگ مصرفکننده برند لوکس بر نگرش مصرفکننده برند لوکس تاثیر معناداری دارد. در آزمون فرضیه دوم، متغیر فرهنگ مصرفکننده برند لوکس متغیر مستقل میباشد و نگرش مصرفکننده برند لوکس را به عنوان متغیر وابسته در این فرضیه و مدل نظر میگیریم. جدول 10 مدل شدت رابطه بین مدل و متغیر وابسته را گزارش مینماید. R، یعنی ضریب همبستگی، همبستگی خطی بین مقادیر مشاهده شده و مقادیر مدل پیشگوی متغیر وابسته (نگرش مصرف کنندگان) میباشد که مقدار آن برابر 0.275 می باشد و مقدار آن یک رابطه ضعیف را نشان میدهد R'square، یعنی ضریب تعیین، مقدار مربع ضریب همبستگی است که برابر 0.075 میباشد. سایر ستونها به ترتیب ضریب تعیین تعدیل شده، خطای معیار تخمین و مقدار آزمون دوربین واتسون را ارایه میکند. در این فرضیه جهت بررسی استقلال خطاها از یکدیگر از آزمون دوربین واتسون استفاده شده است. با توجه به نتایج مدل، از آنجایی که مقدار آماره d دوربین واتسون برابر 1.673 بوده و در فاصله 1.5 و 2.5 قرار دارد، فرض عدم وجود همبستگی بین خطاها رد نمیشود و میتوان از رگرسیون استفاده نمود.
یکی دیگر از مفروضات در نظر گرفته شده در رگرسیون آن است که خطاها دارای توزیع نرمال با میانگین صفر میباشند. بدین منظور باید، نمودار توزیع دادهها و نمودار نرمال آنها رسم شود. سپس مقایسهای بین دو نمودار صورت گیرد. با توجه به نمودار 2 و با مقایسه نمودار توزیع فراوانی خطاها و نمودار توزیع نرمال، مشاهده میشود که توزیع خطاها تقریباً نرمال است. همچنین مقدار میانگین ارایه شده در سمت راست نمودار بسیار کوچک و انحراف معیار نزدیک به یک است؛ بنابراین میتوان رگرسیون را بهکار برد.
جدول 11 تحلیل واریانس رگرسیون میباشد که بهمنظور بررسی رابطه خطی بین متغیرهای مستقل و وابسته میباشد. با توجه به اینکه سطح معنیداری آمارهF کوچک میباشد؛ یعنی برابر 0.000 بوده و کمتر از 0.05 میباشد. بنابراین متغیرهای مستقل به خوبی تغییر در متغیر وابسته را تبیین میکنند. بنابراین، متغیر فرهنگ مصرفکننده برند لوکس تأثیر مثبت و معناداری بر روی نگرش مصرفکننده برند لوکس دارد.
جدول شماره 8- جدول ضرایب رگرسیون(متغیر وابسته: نگرش مصرفکنندگان)
با توجه نتایج حاصله در معادله رگرسیونی، از نظر تأثیرگذاری متغیر مستقل فرهنگ مصرفکننده برند لوکس بر متغیر وابسته نگرش مصرفکنندگان، مورد تأئید میباشند؛ زیرا سطح معناداری آن برابر 0.000 بوده و کمتر از 0.05 میباشند. همچنین ضریب رگرسیون برای متغیر مستقل فرهنگ مصرفکننده برند لوکس برابر 0.239 میباشد. ضریب بتا (مقدار استاندارد شده ضرایب که نشاندهنده میزان تغییر در متغیر وابسته نگرش مصرفکننده برند لوکس به ازای تغییر به اندازه یک انحراف معیار در متغیر مستقل فرهنگ مصرفکننده برند لوکس، است) برابر 0.275 میباشد. فرضیه سوم: نگرش مصرف کننده برند لوکس بر رفتار مصرفکننده برند لوکس تاثیر معناداری دارد. در آزمون فرضیه سوم، متغیر نگرش مصرفکننده برند لوکس متغیر مستقل میباشد و رفتار مصرفکننده برند لوکس را بهعنوان متغیر وابسته در این فرضیه و مدل نظر میگیریم. جدول 13 مدل شدت رابطه بین مدل و متغیر وابسته را گزارش مینماید. R، یعنی ضریب همبستگی، همبستگی خطی بین مقادیر مشاهده شده و مقادیر مدل پیشگوی متغیر وابسته (رفتار مصرفکننده برند لوکس) میباشد. که مقدار آن برابر 0.780 میباشد و مقدار آن یک رابطه متوسط را نشان میدهد R'square، یعنی ضریب تعیین، مقدار مربع ضریب همبستگی است که برابر 0.609 میباشد. سایر ستونها به ترتیب ضریب تعیین تعدیل شده، خطای معیار تخمین و مقدار آزمون دوربین واتسون را ارایه میکند. در این فرضیه جهت بررسی استقلال خطاها از یکدیگر از آزمون دوربین واتسون استفاده شده است. با توجه به نتایج مدل، از آنجایی که مقدار آماره d دوربین واتسون برابر 1.836 بوده و در فاصله 1.5 و 2.5 قرار دارد، فرض عدم وجود همبستگی بین خطا ها رد نمیشود و میتوان از رگرسیون استفاده نمود.
یکی دیگر از مفروضات در نظر گرفته شده در رگرسیون آن است که خطاها دارای توزیع نرمال با میانگین صفر میباشند. بدین منظور باید، نمودار توزیع دادهها و نمودار نرمال آنها رسم شود. سپس مقایسهای بین دو نمودار صورت گیرد. با توجه به نمودار 3 و با مقایسه نمودار توزیع فراوانی خطاها و نمودار توزیع نرمال، مشاهده میشود که توزیع خطاها تقریبا نرمال است. همچنین مقدار میانگین ارایه شده در سمت راست نمودار بسیار کوچک و انحراف معیار نزدیک به یک است؛ بنابراین میتوان رگرسیون را بکار برد.
جدول 14 تحلیل واریانس رگرسیون می باشد که به منظور بررسی رابطه خطی بین متغیرهای مستقل و وابسته میباشد. با توجه به اینکه سطح معنیداری آمارهF کوچک می باشد؛ یعنی برابر 0.000 بوده و کمتر از 0.05 میباشد. بنابراین متغیرهای مستقل به خوبی تغییر در متغیر وابسته را تبیین میکنند. بنابراین، متغیر نگرش مصرفکننده برند لوکس تأثیر مثبت و معناداری بر روی رفتار مصرفکننده برند لوکس دارد.
جدول 11- جدول ضرایب رگرسیون (متغیر وابسته: رفتار مصرفکننده برند لوکس)
با توجه نتایج حاصله در معادله رگرسیونی، از نظر تأثیرگذاری متغیر مستقل نگرش مصرفکننده برند لوکس بر متغیر وابسته رفتار مصرفکننده برند لوکس، مورد تأیید میباشند؛ زیرا سطح معناداری آن برابر 0.000 بوده و کمتر از 0.05 میباشند. همچنین ضریب رگرسیون برای متغیر مستقل نگرش مصرفکننده برند لوکس برابر 0.726 میباشد. ضریب بتا (مقدار استاندارد شده ضرایب که نشاندهنده میزان تغییر در متغیر وابسته رفتار مصرفکننده برند لوکس به ازای تغییر به اندازه یک انحراف معیار در متغیر مستقل نگرش مصرفکنندگان، است) برابر 0.780 میباشد. فرضیه چهارم: نگرش مصرفکننده برند لوکس در تاثیر فرهنگ مصرفکننده برند لوکس بر رفتار مصرفکننده برند لوکس نقش میانجی دارد. با توجه به جداول فوق و با در نظر گرفتن اثرات ضرایب در حالت میانجیگری در جدول 16 میتوان گفت:
جدول شماره 12- اثرات ضرایب در حالت میانجیگری
طبق نظریه سوبل[20](1996) سه حالت پدید می آید: 1-حالتی که c معنیدار نشود ولی a و b معنیدار شود یعنی m میانجی کامل است. 2-حالتی که c معنیدار بشود ولی a یا b یا هردو معنیدار نشود m میانجی نیست. 3- حالتی که c معنیدار بشود a و b هم معنیدار شود m میانجی جزیی است. با توجه به ضرایب بتا و سطح معناداری بین این سه متغیر و با توجه به شرایط ذکر شده در فوق، حالت سوم برقرار میباشد. بنابراین، میتوان بیان کرد که فرضیه 0 H رد و فرضیه H1 تأیید میشود و میتوان نتیجه گرفت نگرش مصرفکننده برند لوکس در تاثیر فرهنگ مصرفکننده برند لوکس بر رفتار مصرفکننده برند لوکس نقش میانجی جزیی دارد؛ لذا فرضیه چهارم تأیید خواهد شد. بحث و نتیجهگیری از پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که فرهنگ بر رفتار مصرفکننده برند لوکس تاثیر معناداری دارد و این یافته با نتایج مطالعات تاجیک (1400)، اسدی و محمودزاده واشان (1399)، الماسیتبار و نمامیان (1398)، لوسیانا ای. جیل و همکارانش (2021)، اِن وانکو و همکارانش ( 2018)، جیووانی و همکارانش (2017)، اسکاد و همکارانش ( 2015) مطابقت دارد. عامل فرهنگی یعنی مجموع صفات رفتاری اکتسابی که اعضای جامعه از خود نشان میدهند و در آن سهیم هستند، تاثیر عمیقی بر رفتار مصرفکننده دارد. در مطالعات رفتار مصرفکننده، بسیاری از مطالعات بیانگر این مطلب است که چگونه ارزشهای فرهنگی، رفتار مشتری را تغییر میدهد. ارزشها نمایانگر تجلی فرهنگ هستند و آن ارزشهایی مهم هستند که اصول اساسی در فرهنگ باشند. عاملهای متعددی در شکلگیری الگوی مصرف در هر جامعهای دخالت دارد که مهمترین آنها فرهنگ است. نتیجه تحقیق حاضر حاکی از آن بوده است که فرهنگ بر نگرش مصرفکننده برند لوکس تاثیر معناداری دارد و این یافته با نتایج مطالعات توصیفیان و رمضانی (1397)، خیاطی (1396)، حیدرزاده و روحانی (1393)، خیری و فتحعلی (1393)، چاون و همکاران (2020)، اِن وانکو و همکارانش (2018)، جیووانی و همکارانش (2017) مطابقت دارد. نتیجه تحقیق حاضر حاکی از آن بوده است که نگرش مصرفکننده بر رفتار مصرفکننده برند لوکس تاثیر معناداری دارد و این یافته با نتایج مطالعات اسدی و محمودزاده واشان(1399)، الماسیتبار و نمامیان (1398)، اِن وانکو و همکارانش(2018)، جیووانی و همکارانش (2017)، اسکاد و همکارانش (2015)، آماتولی و همکارانش (2015) مطابقت دارد. بازارهای مربوط به کالاهای لوکس و مشتریان آن که بیشتر محدود به کشورهای غربی بودند، در حال حاضر در آسیا نیز گسترش بسیاری یافته است و ایران نیز از این قاعده مستثنا نبوده و بازار برند لوکس در ایران روزبهروز در حال گسترش میباشد (حقیقینسب و دیگران، 1395). پژوهشها حاکی از آن است که ارزش کالای لوکس افزایش چشمگیری داشته است؛ اما با وجود رشد قابل ملاحظه در بازار کالاهای لوکس، سودآوری در آینده مشکلتر میشود؛ چراکه برندهای لوکس به سرعت در حال رشد هستند و کسبوکارها برای حفظ موقعیت رقابتی خود باید به حفظ رابطه مداوم با مشتری و ایجاد ارزش برای آنها بپردازند (عبدالوند و ریحانی، 1389). از طرف دیگر مشتریان نیز در ازای پرداخت قیمت بالاتر، انتظار سنخیت بیشتری میان ارزش برند لوکس و ارزش پرداختی خود دارند (ژانگ و همکارانش[21]، 2013). از اینرو در این پژوهش تلاش شد تا با مطالعه فرهنگ مصرفکنندگان و تآثیر آن بر نگرش مصرفکنندگان، به بررسی رفتار خرید کالاهای لوکس بپردازیم. نتایج تحقیق حاضر حاکی از آن بوده است که دو بعد اصلی فرهنگ مصرفکننده که شامل فرهنگ لذتجویانه و فرهنگ منفعتطلبانه میباشد، بر نگرش مصرفکنندگان به کالاهای لوکس و رفتار خرید کالاهای لوکس تأثیرگذار بوده است که با نتایج مطالعات ایی شنگ و هونگ و همکاران (2016)، اسکاد و همکارانش (2015)، آماتولی و همکارانش (2015)، سرینیواسان و همکاران (2014)، آقایی و همکارانش (2013) سازگار میباشد. از طرف دیگر نگرش اجتماعی و فردی مصرفکنندگان نیز بر رفتار خرید آنها تأثیرگذار میباشد. ارزش لذتگرایانه بیانگر جنبه احساسی نظیر حس لذت، زیبایی و احساس ایجاد شده ناشی از مصرف کالای لوکس است (شاده و دیگران، 2015). گرایش منفعتطلبانه، تمایل به اهمیت دادن به ارزش کارکردی ادراک شده و یا عملکرد فیزیکی مانند کیفیت و ارزش محصولات هنگام انتخاب محصول توسط مصرفکننده تعریف میشود. بهطور سنتی ارزش عملکردی بهعنوان نیروی اولیه برای انتخاب محصولات مطرح شده است. افرادی که بر ارزشهای لذتجویانه متمرکز هستند، مصرفکنندگان مدرنی میباشند که تمایل دارند تا درآمدهای خود را بهمنظور لذت بردن، رضایت و رسیدن به مطلوبیتهای جدید از مصرف کردن به مصرف برسانند. این مصرفکنندگان بیشتر از کیفیت و قیمت محصولات به ارزش احساسی آنها مانند: برند، طراحی، ظاهر و بستهبندی محصولات علاقهمند میباشند که این موارد از لذت ایجاد شده از تجربه خرید آنها ناشی میشود. از طرف دیگر نتایج تحقیق نشان داد که فرهنگ مصرفکنندگان بر نگرش فردی و اجتماعی آنها تأثیرگذار میباشد. درواقع، مصرف کالاهای لوکس باعث شکلگیری حس هویت در مصرفکنندگان میباشد و پس از مدتی برند لوکس بخشی از گستره فرد میشود. بهعلاوه مصرفکنندگان با مصرف کالاهای لوکس برای خود یک جایگاه اجتماعی ایجاد میکنند(چاون داون و همکاران[22]، 2015). مصرفکنندگان با مصرف یک برند خودشان را در طبقه خاصی از اجتماع قرار میدهند و بهطور همزمان با مصرف آن کالا خود را از بخشهای دیگر جامعه جدا میسازند. نگرش و رفتار مصرفکنندگان با توجه به تأثیرات بین شخصی شکل میگیرد (جیووانینی و همکارانش، 2017) که خود شامل دو بعد تآثیرات اطلاعاتی و تآثیرات هنجاری میباشد. این مسئله بدان معنا میباشد که نگرش افراد از لحاظ هنجاری و کسب اطلاعات تحت تأثیر سایر افراد در حلقههای اجتماعیشان قرار میگیرند. با توجه به نتایج فرضیهها و تجارب پژوهشگران، پیشنهادات ذیل ارایه میشود: با توجه به اینکه فرهنگ مصرفکننده برند لوکس بر رفتار مصرفکننده برند لوکس تاثیر معناداری دارد؛ بنابراین، افراد دارای ارزشهای فرهنگی لذتجویانه، گرایش بیشتری به آزمون محصولات جدید و نو دارند و احتمالاً از افرادی هستند که همیشه اولین محصولات را حتی در مراحل ابتدایی معرفی محصولات خریداری نمایند؛ لذا پیشنهاد میشود با شناسایی این افراد، راهی برای تبلیغات دهان به دهان توسط آنها به سوی دیگران باز کنیم. با توجه به اینکه فرهنگ مصرفکننده برند لوکس بر نگرش مصرفکننده برند لوکس تاثیر معناداری دارد؛ بنابراین شرکتها، برای محصولات با برندهای لوکس که تجربه خرید در آنها بالا میباشد، در پیامهای تبلیغاتی خود باید به ارایه اطلاعات عملکردی، واقعی و حتی جزیی درباره محصول بپردازند و اگر تجربه مصرف وجود نداشت، باید با ارایه اطلاعات ارزشی مانند: بهترین، زیباترین به موارد نگرشی بپردازند. با توجه به اینکه نگرش مصرفکننده برند لوکس بر رفتار مصرفکننده برند لوکس تاثیر معناداری دارد. بنابراین صاحبان برند لوکس در تبلیغات باید بیشتر تأکید بر روی تحریک احساسات و تغییر نگرش مصرفکنندگان باشد. با توجه به اینکه نگرش مصرفکننده برند لوکس در تاثیر فرهنگ مصرفکننده برند لوکس بر رفتار مصرفکننده برند لوکس نقش میانجی دارد؛ بنابراین، ارزش خرید کالاهای لوکس شامل سرگرمی، لذت و هیجانهای محض ناشی از تجربه خرید میباشد؛ بنابراین مدیران باید به فکر فضایی جذاب و احساسی برای مشتریان در فروشگاهها باشند تا نگرش مصرفکنندگان را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین برای فروش از تبلیغات استفاده نکنید؛ برند لوکس در پی برقراری ارتباط برای ساخت و بازتولید یک رؤیا است. دستیابی به این هدف از طریق افزایشهای کوتاهمدت در میزان فروش اندازهگیری نمیشود؛ چراکه برخلاف محصولات مصرفی بستهبندیشده، مالکیت یک کالای لوکس موجب کاهش هیجان فرد پیش از خرید همان کالای لوکس میشود. با بخشهایی از بازار ارتباط برقرار کنید جزء بازار هدف شما قرار نمیگیرند؛ بخشی از ارزش داشتن یک کالای لوکس همان صنعتگری با کیفیت محصول موردنظر است؛ اما یک بخش ضروری دیگر به رسمیت شناختن آن توسط افرادی است که صاحب آن نبوده و از آن برند لوکس استفاده نمیکنند. به همین دلیل است که برند آستون مارتین، با وجود اینکه یک برند لوکس کوچک بهحساب میآید؛ اما خودش را در دل فیلمهای جیمز باند معرفی میکند، در نتیجه هر فرد عادی در سطح خیابان متوجه آن شده و با نگاهی از سر تحسین به راننده آن نگاه میکنند. همیشه قیمت متوسط را افزایش دهید؛ از آنجاییکه طبقه متوسط جامعه عموماً در حال ثروتمند شدن و قرار گرفتن در یک موقعیت بهتر ازنظر مالی هستند، یک برند لوکس برای اینکه همواره بهعنوان رویایی برای این طبقه جلوه کند، نباید هرگز اقدام به تهاتر یا کاهش قیمتهای خودش بکند. اگر چنین بکند، در بخشهایی موجبات دسترسی طبقه متوسط به محصولات خودش را فراهم میآورد. این موضوع اگر هم در دستور کار قرار داشته باشد، باید در سطحی بسیار محدود انجام پذیرد و همچنین با حرکت و استراتژیهای خاص حالت عکس آنهم در بازار اجرا شود.
[1] . Giovannini et al [2] . Gil et al [3] . Chan et al
[4] . Chandon et al [5] . Florén et al [6] . Greve & Krause [7] . Jill et al [8] . Chavan et al [9] . Zhang et al [10]. Nwankwo et al [11] . Giovanni et al [12] . Sheng-Hong et al [13] . Schade et al [14] . Amatulli et al [15] . Srinivasan et al [16] . Aghaei and [17] . Schade [18] . Zhou [19] . Denbrink [20] Subell [21]. Zhang and Kim [22] . Chandon et al | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اسدی، حسین؛ محمودزاده واشان، مهدی (1399)، نگرش و رفتار مصرفکننده به برند لوکس، سومین همایش سراسری علم و فناوری هزاره سوم اقتصاد، مدیریت و حسابداری ایران.
تاجیک، هادی (1400). ارایه مدلی برای درک رفتار مصرف کننده نسبت به محصولات و خدمات جدید شرکتها در شرکتهای صادراتی لبنیات در تهران، فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، دوره 7، شماره 2، تابستان، صص 128-117.
توصیفیان، مسعود و رمضانی، علی (1397). بررسی تأثیر تلاش بازاریابی برندهای لوکس بر ارزش ویژه نام تجاری و رفتار مصرفکننده )مطالعه موردی: مصرفکنندگان ایرانی برندهای لوکس در رسانه های اجتماعی( ، فصلنامه رشد فناوری، سال 14، شماره 54، بهار.
حقیقی نسب، منیژه؛ اسلامی، رویا؛ داورپناه کیاسرایی، فاطمه (1395). تاثیر ابعاد ارزشی برند لوکس، بر رفتار خرید مشتریان در صنعت ساختمان (مطالعه موردی شهر تهران). مدیریت برند، 4(7)، 149-180.
حیدرزاده، کامبیز، رئیس روحانی، فرشته (1393). بررسی تأثیر عوامل جمعیت شناختی و درک از برند بر تمایل به خرید خودروهای لوکس در میان مصرفکنندگان، مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره 18، 22-13 .
خیاطی، مهدی(۱۳۹۶)، بررسی طبقه اجتماعی و رفتار مصرف کننده، هفتمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز، سازمان مدیریت صنعتی تبریز.
خیری، بهرام، فتحعلی، متینه (1394)، بررسی عوامل موثر بر قصد خرید محصولات لوکس، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 26، بهار، 1-24.
سیدین، سیدسلمان و محمدرضا یاقوتی نیت (۱۳۹۳)، نقش و ماهیت رفتار مصرفکنندگان کالا و تأثیر مشتری مداری فروشندگان در خرید قطعی محصولات و وفاداری افراد به برند. کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت، تهران، موسسه همایشگران مهر اشراق، مرکز همایشهای دانشگاه تهران.
عبدالوند، محمدعلی، ریحانی، ناهید (1389). نقش و تأثیر پیشایندهای روانشناختی و نام تجاری بر مصرف کالاهای لوکس در قشر جوانان (مطالعه موردی: ساعت لوکس). مجله مدیریت بازاریابی، شماره 8، بهار و تابستان.
الماسی تبار، حمیدرضا و نمامیان، فرشید (1398). بررسی عوامل مؤثر بر رفتار خرید مصرف کننده از طریق نقش میانجی تمایل مشتری بر اساس دیدگاه تئوری رفتار برنامه ریزی شده (مورد مطالعه: مشتریان شرکت خودروسازی سایپا)، فصلنامه مطالعات رفتار مصرف کننده، دوره 6، شماره 2، صص 218-199.
Aghaei, M., Jabarzadeh Karbasi, B., Falahati, S., Homayoonzadeh, R., Aghapour, S. H., Hashemi Sangtarashani, S. M. and Koulak, A. (2013). Iranian Luxury Consumption: Impact of Status Consumption, Informational Interpersonal Influences, Brand Origin and Interdependent Self-Construal. Research Journal of Recent Sciences. Vol 3. No 3. 4-11. Amatulli, C., Guido, G. and Nataraajan, R. (2015). Luxury purchasing among older consumers: exploring inferences about cognitive Age, status, and style motivations. Journal of Business Research. Vol 68. No 9. 1945-1952. Chan, W. Y., Chestrr, K. M. and Ching C. W. (2020). Materialistic consumers who seek unique products: How does their need for status and their affective response facilitate the repurchase intention of luxury goods? Journal of Retailing and Consumer Services. Vol 27. 1-10. Chandon, J-L., Laurent, G. and Pierre, V-F. (2015). Pursuing the concept of luxury: Introduction to the JBR Special Issue on “Luxury Marketing from Tradition to Innovation. Journal of Business Research. Vol 69. No 1. 299-303. Florén, H., Frishammar, J., Parida, V., & Wincent, J. (2018). Critical success factors in early new product development: a review and a conceptual model. International Entrepreneurship and Management Journal, 14(2), 411-427. Gil, L., Kwon, K. N., Good, L. and Lester, W. J. (2021). Impact of self on attitudes toward luxury brands among teens. Journal of Business Research. Vol 65. 1425-1433. Giovannini, S. and Xu, Y. and Jane, T. (2017). Luxury fashion consumption and Generation Y consumers: Self, brand consciousness, and consumption motivations. Journal of Fashion Marketing and Management. Vol 19. No 1. 22-40. Greve, E. And Krause, D. (2018). An assessment of methods to support the design of future robust modular product architectures. in ds 92: proceedings of the design 2018 15th International Design Conference (pp. 335-346). Nwankwo, S., Hamelin, N. and Khaled, M. (2018). Consumer values, motivation and purchase intention for luxury goods. Journal of Retailing and Consumer Services. Vol 21. No 5. 735-744. Schade, M.,Henger, S., Horstmann, F. and Brinkmann, N. (2015). The impact of attitude functions on luxury brand consumption: An age-based group comparison. Journal of Business Research. Srinivasan, D., Srivastava, R.K. and Bhanot, S. (2014). Impact of age on purchase behaviour of luxury brands. Journal of Research in Business. Vol 2. No 9. 19-32. Ye, S-H. and Liu, X-T. and Shi, Sh-Y. (2016), The Research of Status’s Influence on Consumers’ Self-Brand Connection with Luxury Brands: Moderating Role of Self-Esteem and Vanity. Open Journal of Business and Management. Vol 3. 11-19. Zhang, B. and Kim, J.-H. (2020), Luxury fashion consumption in China: Factors affecting attitudeand purchase intent. Journal of Retailing and Consumer Services. Vol 20. 68-79. Zhou, L., Teng, L., & Poon, P. S, (2008), “Susceptibility to Global Consumer Culture: A Three-Dimensional Scale,” Psychology & Marketing, 25(4), 336-351.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 957 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 354 |