تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,616 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,259,172 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,314,191 |
پیشایندهای مؤثر بر سازمان یادگیرنده با تأکید بر نقش واسطه ای رهبری دانش | ||
تعالی منابع انسانی | ||
دوره 2، شماره 4، اسفند 1400، صفحه 105-82 اصل مقاله (864.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا بیجاری1؛ علیرضا منظری توکلی* 2؛ سمانه مهدی زاده3؛ سنجر سلاجقه4 | ||
1Department of Management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran. | ||
2دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران | ||
3استادیار، رشته مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران. | ||
4دانشیار، رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش پیشایندهای مؤثر بر سازمان یادگیرنده با تأکید بر نقش واسطه ای رهبری دانش در سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور است. این پژوهش به روش توصیفی و از نوع همبستگی است که با دادههای کمی به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان سازمان نوسازی بود که به روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای تعداد 269 نفر در پژوهش شرکت نمودند و ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه محقق ساخته رهبری دانش و عوامل مرتبط با سازمان و یک پرسشنامه استاندارد سازمان یادگیرنده سنگه بود. پایایی پرسشنامهها بر اساس آلفای کرونباخ در پرسشنامه عوامل مرتبط (923/0)، سازمان یادگیرنده (893/0) و رهبری دانش (871/0) بدست آمد و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری و از نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده گردید. نتایج نشان داد که مقدار t همه مسیرهای بین متغیرهای تحقیق بزرگتر از 96/1 است و در نتیجه بین تمامی متغیرهای پژوهش رابطه معنیداری وجود دارد. یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل مرتبط با سازمان یادگیرنده مبتنی بر رهبری دانش در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از برازش خوبی برخوردار است. همچنین عوامل مرتبط با سازمان، رهبری دانش با یادگیرنده شدن سازمان ارتباط مستقیم و معنادار و مورد تأیید قرار گرفتند. | ||
کلیدواژهها | ||
سازمان یادگیرنده؛ رهبری دانش؛ سازمان نوسازی؛ توسعه و تجهیز مدارس کشور | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 78 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 192 |