تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,340,583 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,383,942 |
ارائه چارچوب مفهومی استفاده از بازاریابی دیجیتال در بازار سرمایه بر اساس تئوریهای رفتار برنامهریزی شده و پذیرش فناوری-مورد مطالعه: شرکتهای کارگزاری بورس در تهران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اقتصاد مالی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 16، شماره 61، دی 1401، صفحه 129-156 اصل مقاله (826.62 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/fed.2023.698846 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مصطفی حسین زاده1؛ شادان وهاب زاده* 2؛ حامد عباسی نامی3؛ هرمز مهرانی4؛ ابوالفضل شهرآبادی5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2گروه مدیریت بازرگانی،واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3گروه کارآفرینی و کسب و کار، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی غزالی، قزوین، ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5گروه مدیریت بازرگانی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده این پژوهش با هدف ارائه یک چارچوب مفهومی جهت تبیین پیادهسازی بازاریابی دیجیتال در بازار سرمایه برای شرکتهای کارگزاری بورس در تهران و عوامل موثر بر شکلگیری آن ارائه شده است. در این راستا یک مطالعه میدانی پیمایشی با توزیع پرسشنامه در نمونهای متشکل از 369 نفر از مدیران عامل و معاونان شرکتهای کارگزاری انجام شد. پرسشنامه مورد استفاده شامل 9 بعد و 38 گویه بوده که پس از اطمینان از پایایی و روایی در بین اعضای نمونه آماری توزیع شد. برای ارزیابی پایایی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. ضریب آلفای کرونباخ بیش از 7/0 بدست آمد که نشان میدهد پرسشنامه از پایایی مطلوبی برخوردار است. برای تحلیل دادهها از تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرمافزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شد. بر اساس نتایج بدست آمده سودمندی ادراکشده و سهولت ادراکشده در نگرش به بازاریابی دیجیتال تاًثیر معنیداری دارند؛ همچنین نگرش، ریسک ادراکشده، پشیمانی قابل پیشبینی، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری بر تمایل رفتاری به بازاریابی دیجیتال تأثیر معنیداری دارند که مورد اخیر نیز تاًثیر مثبت و معناداری بر پذیرش بازاریابی دیجیتال در بازار سرمایه دارد. نتایج حاصل از برازش نشان داد مدل پیشنهادی در این تحقیق از اعتبار و برازش مطلوبی برخوردار است | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
واژههای کلیدی: بازاریابی دیجیتال؛ بازار سرمایه؛ نگرش؛ سودمندی ادراکشده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ارائه چارچوب مفهومی استفاده از بازاریابی دیجیتال در بازار سرمایه بر اساس تئوریهای رفتار برنامهریزی شده و پذیرش فناوری-مورد مطالعه: شرکتهای کارگزاری بورس در تهران
چکیده این پژوهش با هدف ارائه یک چارچوب مفهومی جهت تبیین پیادهسازی بازاریابی دیجیتال در بازار سرمایه برای شرکتهای کارگزاری بورس در تهران و عوامل موثر بر شکلگیری آن ارائه شده است. در این راستا یک مطالعه میدانی پیمایشی با توزیع پرسشنامه در نمونهای متشکل از 369 نفر از مدیران عامل و معاونان شرکتهای کارگزاری انجام شد. پرسشنامه مورد استفاده شامل 9 بعد و 38 گویه بوده که پس از اطمینان از پایایی و روایی در بین اعضای نمونه آماری توزیع شد. برای ارزیابی پایایی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. ضریب آلفای کرونباخ بیش از 7/0 بدست آمد که نشان میدهد پرسشنامه از پایایی مطلوبی برخوردار است. برای تحلیل دادهها از تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرمافزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شد. بر اساس نتایج بدست آمده سودمندی ادراکشده و سهولت ادراکشده در نگرش به بازاریابی دیجیتال تاًثیر معنیداری دارند؛ همچنین نگرش، ریسک ادراکشده، پشیمانی قابل پیشبینی، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری بر تمایل رفتاری به بازاریابی دیجیتال تأثیر معنیداری دارند که مورد اخیر نیز تاًثیر مثبت و معناداری بر پذیرش بازاریابی دیجیتال در بازار سرمایه دارد. نتایج حاصل از برازش نشان داد مدل پیشنهادی در این تحقیق از اعتبار و برازش مطلوبی برخوردار است.
واژههای کلیدی: بازاریابی دیجیتال، بازار سرمایه، نگرش، سودمندی ادراکشده. طبقه بندی JEL : M31,Z33 1- مقدمه امروزه شرکتها اهمیت ایجاد رابطه دیجیتال با مشتریان را برجستهتر از گذشته درک میکنند. علاوه بر این، فناوریها و دستگاههای دیجیتالی مانند تلفنهای هوشمند، محصولات هوشمند، هوش مصنوعی همه نوید بخش تحولات مهمی در زندگی مصرف کنندگان در آیندهای نزدیک هستند. با این حال، چگونگی تحولات فنآوری دیجیتال در حال شکلگیری مجدد روند و استراتژی بازاریابی و پیامدهای این تحول برای تحقیق در فضای گستردهای است که تحت بازاریابی دیجیتال مطرح میگردد، مسیر جدیدی را برای مدیران بازاریابی شرکتها تعریف کرده است(رشید، شریف و رحمان[6]، 2021). علاوه بر این، فنآوریهای دیجیتالی در حال تغییر مفهوم محصولات و خدمات هستند تا بتوانند گزارههای ارزشی جدید را به مشتریان ارائه دهند و از این طریق محصولات و خدمات را با ابزارهای دیجیتالی تقویت کنند. این روندها فرصتهایی را برای شخصیسازی خدمات مشتری ارائه میدهد(ریتز، ولف و مک کوئیتی[7]، 2019). محققانی چون (ساه و چو[8] ،2021) دریافتند هزینه نسبتاً پایین و عدم نیاز به سرمایهگذاری مالی فراوان دلیلی جهت بکارگیری بازاریابی دیجیتال به عنوان ابزار ارتباطی و بازاریابی در این شرکتها میباشد. بنابراین مدیران بازاریابی، تلاش بسیاری جهت ایجاد انگیزه برای تعامل، برقراری روابط آنلاین و در نهایت دستیابی به اهداف بازاریابی دیجیتال میکنند(ساه و همکاران، 2021). از طرفی دیگر امروزه به دلیل وجود فشارهای رقابتی شدید، یکی از مهمترین استراتژیهایی که سازمانهای خدماتی از طریق آن میتوانند به مزیت رقابتی پایدار دست یابند، بهبود ارتباطات و تبلیغات از طریق فضای دیجیتال میباشد. لذا بکارگیری رویکرد بازاریابی دیجیتال در فعالیتهای بازار باعث تسهیل و توسعه رفتارهای راهبردی مدیران بازاریابی شرکتها در فضای دیجیتال میگردد(بودن و میرزائی[9] ، 2021). بنابراین، بازاریابی دیجیتال به عنوان یکی از اقلام مهم داراییهای استراتژیک و ابزارهای بازاریابی نوین به شمار میآید. گردآوری و ارزیابی اطلاعات مربوط به شرکتهای رقیب در امر تدوین رویکرد بازاریابی نوین دیجیتالی، نقشی حیاتی دارد. از طرفی ظرفیتسازی برای توسعه بازاریابی دیجیتالی از یک سو مستلزم ارائه آموزشها و مهارتهای لازم با رویکرد دیجیتالی و رشد شرکتهای تجارتی و براساس نیازهای جامعه در همه سطوح میباشد، از سوی دیگر توسعه و رشد کسب وکارهای حوزه دیجیتال نیازمند شناخت و رفع موانع وایجاد زمینههای مناسب جهت توسعه فعالیتهای خدماتی میباشد(بوسکا و برتراندیاز[10] ، 2020). اتخاذ رویکردهای دیجیتال و رسانههای اجتماعی به تدریج به یکی از حیاتیترین استراتژیهای بازاریابی برای سازمانها تبدیل شده است. به خصوص برای روندهای معاصر در جهان، مانند صنعت 4.0، هوشمندی، و حتی متاورس، رسانههای دیجیتال و اجتماعی منبعی ضروری برای گسترش زندگی اجتماعی افراد یا درک رفتار مصرفکنندگان هستند. بنابراین، برای بازاریابان و کسانی که میخواهند در لبه روندهای بازار بمانند، "بازاریابی دیجیتال" به یک پارادایم اجتنابناپذیر در حوزه کسب و کار تبدیل شده است (ویدال-توماس[11] و همکاران، 2021). در حالیکه پتانسیل بالای بازاریابی دیجیتال در حوزههای مختلف کسب و کار به اثبات رسیده است؛ اما نحوه مواجه با این فناوری در بازارهای مالی اندکی متفاوت است. چالش مهمی که پیشروی تیم بازاریابی نهادهای مالی قرار دارد، تحول دیجیتال است. فضای دیجیتال از نظر جذب و نگهداری مشتری، فرصتهای زیادی را برای صنعت خدمات مالی ایجاد میکند(یوگا[12] و همکاران، 2019). در هر واحد اقتصادی، رابطه نزدیکی بین توانایی واحد اقتصادی در ایجاد جریانهای نقدی عملیاتی و نیازهای سرمایهای لازم برای دوره بعدی وجود دارد.(فرمان آرا و همکاران، 2019). به مانند سایر پدیدههای رفتاری، روند پذیرش بازاریابی دیجیتال در بازار سرمایه را میتوان با استفاده از اصولی که در تئوریهای رفتاری بیان شده است، مورد تحلیل قرار داد. به طور مشخص، تئوری رفتار برنامهریزیشده یکی از قویترین نظریهها جهت پیشبینی رفتار کاربران است. این تئوری دلایل پذیرش یا عدم پذیرش یک پدیده و متعاقب آن نوع رفتاری که از سوی افراد سر میزند را بر اساس مولفههای مختلفی توضیح میدهد(سومرو[13] و همکاران، 2022). از این رو پژوهش حاضر برآن است تا با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای کیفی، طراحی الگوی بازاریابی دیجیتال برای بازار سرمایه ایران را طراحی و تدوین کند. چراکه به اقتضای شرایط کنونی و رشد موثر بازار سرمایه و انتظاری که از روند رو به رشد و بهبود عملکرد شرکتهای حاضر در بازار سرمایه که فعالیت بورسی دارند از جمله؛ کارگزاریها، سبدگردانها، تأمین سرمایهها و مشاور سرمایهگذاریها، اقتضاء میکند تا حتی الامکان برای پیشبینیهای موثرتر در امر سرمایهگذاری و جلوگیری از نوسانهای بیمورد که سهامداران خرد حقیقی به علت عدم آگاهی و آموزش و دسترسیهای لازم از آن گاهاً بی اطلاع و بیبهرهاند، و اینکه پیامدها و چالشهای اقتصادی و حتی سیاسی نیز بندبال خواهد داشت را در نظر گرفته و بتوان با بکارگیری راهبردهای موثر در تسهیل امر بازاریابی و آن هم بازاریابی دیجیتال در بازار سرمایه و اهمیت نقش بسزایی که میتواند در بورس ایجاد کند را در نظر داشت. بنابراین، پژوهش حاضر در صدد پاسخگویی به این سوال است که الگوی بازاریابی دیجیتال برای استفاده موثر در بازار سرمایه و البته به طور خاص در شرکتهای کارگزاری در بازار سرمایه با چه ابزارها و مکانیزمیکه بتواند امر بازاریابی را تسهیل و بکار گیرد، چگونه میتواند معرفی و تبیین گردد؟
2- مبانی نظری 2-1- بازار سرمایه بازار سرمایه به بازارهای مالی جهت خرید و فروش اوراق قرضه یا اوراق بهادار، با سررسید بیشتر از یک سال و داراییهای بدون سررسید، اطلاق میشود. در معمولترین تقسیمبندی، بازار سرمایه از نظر مرحله عرضه اوراق بهادار، به دو بازار اولیه (بازار اول) و ثانویه (بازار دوم) تقسیم میشود. در یک تقسیمبندی کلی دیگر، بازار سرمایه ایران از نظر شرایط شرکتها، به دو بازار بورس اوراق بهادار و فرابورس طبقهبندی میشود. در زیر مجموعه بازار بورس اوراق بهادار و فرابورس بخشبندی دیگری وجود دارد که حضور در هر کدام از آنها شرایط و ضوابط خود را داراست(شعبانی و همکاران، 1399). بورس اوراق بهادار به عنوان یک بازار منسجم و سازمانیافته، مهمترین متولی جذب و سازمان دادن صحیح منابع مالی سرگردان است و با جمعآوری نقدینگی جامعه و فروش سهام شرکتها، ضمن به حرکت درآوردن چرخهای اقتصاد جامعه از طریق تأمین سرمایهای مورد نیاز پروژهها، کاهش دخالت دولت در اقتصاد و نیز افزایش درآمدهای مالیاتی، منافع اقتصادی چشمگیری به ارمغان میآورد و در کنار آن اثرات تورمی ناشی از وجود نقدینگی در جامعه را نیز از بین میبرد(خورسندی و همکاران،1400). وجوه این بازار از سرمایهگذاران انفرادی، شرکتهای سرمایهگذاری، صندوقهای بانکها و دیگر دارندگان وجوه بدست میآید. وجوه مذکور جهت تأمین مالی طرحهای کسب وکار و توسعهای شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار مورد استفاده قرار میگیرد. در بازار سرمایه ابزارهای مالی بسیار گستردهای وجود دارند که هر یک نقش خاصی در بازار دارد. یکی از مهمترین پیامدهای بازار کارا این است که از منابع موجود به بهترین وجه و به شکلی بهینه بهرهبرداری میشود. یکی از وظایف مهم بازار سرمایه تأمینمالی شرکتها و نهادهاست و بازار سرمایه باید این ویژگی را داشته باشد که شرکتهای نیازمند بتوانند سرمایه لازم خود را تأمین کنند(تیموری،1394). تجزیه و تحلیل دادههای مربوط به رفتار مشتری در فضای دیجیتال به موسسات اجازه میدهد تا نحوه تعامل مشتریان با خدمات خود را درک کنند، رفتار آنها را بررسی و پایش کنند و زمینهای برای تجربه شخصیتر و بهبودهای مستمر که نشاندهنده تغییر رفتارها است، ایجاد کند(عاشوری و همکاران، 1400).
2-2- بازاریابی دیجیتال بازاریابی یک فعالیت ضروری برای کسب درآمد از مشتریان کلیدی و سایرین به شمار میرود؛ بنابراین لازم است شرکتها هنگام مواجه با کاهش بودجه و به تبع آن کاهش بودجه فعالیتهای بازاریابی در تشخیص هزینههای ضروری و غیرضروری دقت کافی بعمل آورند(تاسیناری[14] و پانارلو،2021). بازاریابی دیجیتال یک اصطلاح عمومی برای هر تلاش یک شرکت برای برقراری ارتباط با مشتریان از طریق تکنولوژی الکترونیکی، از جمله ایمیل، موقعیت مکانی و بازاریابی همراه، رسانههای اجتماعی، جوامع آنلاین و دیگر محتوای مبتنی بر ویدئو است. شرکتها باید بتوانند با حوزههای انتخابی خود در مجموعهای از رسانهها ارتباط برقرار کنند و بتوانند این تعاملات را با یک نمایکلی جامع، که گاهیاوقات به عنوان نمای 360 درجهای از مشتری شناخته میشود، به ارمغان بیاورد. بازاریابی دیجیتال به تمامی فعالیتهای بازاریابی گفته میشود که با استفاده از ابزار دیجیتاال یا در فضای اینترنت صورت میگیرد. در سالهای اخیر حوزههای تجاری مختلف، برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده خود از انواع کانالهای دیجیتالی مانند موتورهای جستجوگر، شبکههای اجتماعی، وب سایتها و آدرس ایمیلها بهره گرفتهاند(بوسکا[15] و همکاران، 2021). همچنین از طرفی بازاریابان شبکههای اجتماعی به فواید استفاده از ابزارهای شبکههای اجتماعی برای سازمانها، از جمله بهبود و پیشرفت، افزایش بازده بازاریابی، و بیشترشدن درآمد، پی بردهاند. از جمله مهمترین این ابزارها میتوان به خبرنامه، بالگ شرکت، بازاریابی موتور جستجو، تبلیغات دیجیتال، بازاریابی روابط مشتریان، بازاریابی با موبایل، تحقیقات بازار، و توسعه برند اشاره کرد(مدینا[16] و همکاران،2013). کیفیت خدمات الکترونیکی موضوع مهمی در حوزه بازاریابی است. خدمات الکترونیکی مبتنی بر جریانهای متقابل اطلاعات بین مشتریان و ارائهدهندگان خدمات است و آنها را از خدمات سنتی متمایز میکند. خدمات اینترنتی با کیفیت بالا دارای مزایای متعددی هستند و ممکن است منجر به کارایی و مزایایی شوند. ارائه خدمات آنلاین در حال حاضر برای حفظ مشتریان حیاتیتر از همیشه است. حس وفاداری القاء شده توسط سطح استثنایی خدمات ارائه شده توسط یک شرکت، مشتریان را متقاعد میکند که به وب سایت بازگردند. با ارائه خدمات الکترونیکی با کیفیت بالا، شرکتها میتوانند مزیت رقابتی کسب کنند و کیفیت خدمات تا حد زیادی بر رضایت مشتری تأثیر میگذارد(شفیعی[17] و بازرگان، 2016).
2-3-فناوری مالی فینتک یا فناوری مالی به معنای کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی است. فینتک، صنعتی در فضای اقتصادی است و به کمپانیهایی اشاره دارد که با کاربرد تکنولوژی تلاش میکنند، خدمات مالی را کارآمدتر کنند. شرکتهای فعال در زمینه فناوریهای مالی عموماً استارتآپهایی هستند که تلاش میکنند خودشان را در سیستمهای مالی جا بیندازند و شرکتهای سنتی را به چالش بکشند. مرکز ملی تحقیقات دیجیتال در دوبلین ایرلند فینتک را اینگونه تعریف میکند: نوآوری در خدمات مالی؛ این عنوان برای نامیدن گستره وسیعی از اپلیکشنهای فناورانه به کار میرود که در بخش زیادی از ابتدا تا انتهای زنجیره ارزش محصولات مصرفی کاربرد دارند؛ همینطور تازه واردانی که بازیگران فعلی را به رقابت فراخواندهاند و نیز برای نامیدن پارادایمهای جدیدی مانند بیتکوین استفاده میشود. فینتک یکی از علاقهمندیهای جدید سرمایهگذاران است و تبدیل به یکی از زمینههای مورد توجه کارآفرینان برای راه اندازی کسب و کارهای خلاقانه شدهاست(گازل[18] و همکاران، 2020).
2-4- نوآوری در خدمات مالی دیجیتال امروزه نوآوری و توسعه خدمات جدید به عنوان جزئی از اقتصاد مدرن، به دلیل حرکت از بازار محصولمحور به سمت بازار خدمات محور اهمیت بسیار پیدا کرده است. در سالهای اخیر بسیاری از بنگاهها، توسعه و ارائه خدمات پس از فروش به همراه محصول خود را در جهت ایجاد ارزش بیشتر برای مشتریان، حفظ جایگاه رقابتی و حضور در بازارهای صادراتی در دستور کار قراردادهاند. تقویت و توسعه نوآوری در خدمات مالی، نیازمند شناسایی و تقویت عوامل موثر بر موفقیت مدیریت نوآوری میباشد. زیرا بقاء و موفقیت سازمانها در محیط رقابتی امروزی که تغییر و تحول، پیچیدگی و عدم اطمینان خاصیت اصلی آنها است، نیازمند اتخاذ و اجرای استراتژیهای اثربخش و بهبود مستمر عملکرد است(حسینی، 1399). چالش مهمی که پیشروی تیم بازاریابی نهادهای مالی قرار دارد تحول دیجیتال است. فضای دیجیتال از نظر جذب و نگهداری مشتری، فرصتهای زیادی را برای صنعت خدمات مالی ایجاد میکند. با این وجود، رابطه بین موسسات مالی بزرگ قدیمیتر و دیجیتال اغلب به دلیل حجم برنامهریزی، انطباق و برخی عوامل داخلی که باید در نظر گرفته شود، با مشکلاتی روبرو است. به نظر میرسد برخی قدیمیترها نتوانستهاند همپای نهادهای مالی جوانتر در این مسیر قدم بگذارند که این امر بازاریابی مالی را برای مدرنسازی و چابکی در یک بازار همیشه در حال تغییر دشوار میکند. امروز زمانی است که مشتریان از برندهای مالی انتظار تجربه بیوقفه حضور در شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای موبایل را دارند، اما کانالهای تعاملی که برخی شرکتها ارائه میدهند، هنوز همان کانالهای ابتدایی هستند. براساس تجربیات این مدت اخیر عملاً هیچ راهی وجود ندارد تا از تحول دیجیتال فرار کرد و باید بر اساس تعامل با مشتریان و روندهای موجود در بازار برای بهبود استرانژیهای دیجیتال تلاش نمود(کاظمی زاده، 1398).
2-5-تأثیر فناوریهای دیجتیال بر بازار سرمایه در حوزه صنعت خدمات مالی، بازارهای سرمایه به عنوان یکی از بخشهای مهم این حوزه میتوانند از طریق در پیشگرفتن رویکرد تحول دیجیتال، نوآوریهای زیادی در ارائه خدمات ایجاد نمایند و با تمرکز بر بهبود تجارب مشتریان و سرمایهگذاران، عملکرد خود را تا حد زیادی ارتقاء بخشیده و در مقایسه با سایر رقبا، سرمایهگذاران بیشتری را به سوی خود جذب کنند. حوزه فناوری اطلاعات بازار سرمایه، به عنوان محوریت این تحول، باید در ابتدا با شناخت پارادایمهای جدید و سپس شناخت مدلهای کسب وکاری موجود در بازار سرمایه، به ایجاد مدلهای جدید کسب وکار، سرویسهای جدید و بهبود سرویسهای موجود کمک نماید. خدمات غیرحضوری و آنلاین میبایست به عنوان یک مزیت رقابتی توسط تیم بازاریابی برای مشتریان بیان شود. به نظر میرسد همزمان با شیوع کرونا و ازدحام مردم برای استفاده از خدمات نهادهایمالی، آنهایی موفقتر بودند که زیرساختهای لازم برای ارائه خدمات در اقصی نقاط ایران بدون مراجعه حضوری را فراهم آورند و نیز ارتباط تنگاتنگی با مشتریانشان در شبکههای اجتماعی داشتند(عاشوری و همکاران، 1400). لازمه حرکت بازار سرمایه در مسیر تحول دیجیتال، تغییر نقش فناوری اطلاعات از پشتیبان به پیشران است. حوزه فناوری اطلاعات بازار سرمایه، به عنوان محوریت این تحول، باید در ابتدا با شناخت پارادایمهای جدید و سپس شناخت مدلهای کسب و کاری موجود در بازار سرمایه، به ایجاد مدلهای جدید کسب وکاری، سرویسهای جدید و بهبود سرویسهای موجود کمک نماید(عاشوری و همکاران، 1400). استفاد از شبکههای اجتماعی برای شرکتهای کوچک و متوسط هم مقرون به صرفه است و هم هزینههای بازاریابی، خدمات به مشتریان را کاهش میدهد. از طرفی استفاده از شبکههای اجتماعی به عنوان یکی از کانالهای بازاریابی و تبلیغات، در تأمین مالی شرکتهای کوچک و متوسط نقش موثری دارد.(خجسته و همکاران،1400).
2-6-رفتار برنامه ریزی شده نظریه رفتار برنامهریزی شده یک نظریه روانشناختی است که باورها را به رفتار مرتبط میکند. این نظریه معتقد است که سه جزء اصلی، یعنی نگرش، هنجارهای ذهنی، و کنترل رفتاری ادراکشده، نیتهای رفتاری فرد را شکل میدهند. به نوبه خود، یک اصل مهم در نظریه رفتار برنامهریزی شده این است که قصد رفتاری نزدیکترین عامل تعیین کننده رفتار اجتماعی انسان است. (گونزالس[19] و همکاران، 2021). اما در تحقیقی پنا (2020) مدل پذیرش فناوری[20] (TAM) را پیشنهاد کرد که عمدتاً از نظریه اقدام عقلانی (TRA) برای مطالعه پذیرش کاربران از فناوری اطلاعات استفاده میکند. هدف اصلی مدل پذیرش فناوری پیشنهادی، توضیح عوامل تعیین کننده است که به طور گسترده توسط رایانه پذیرفته شده است. مدل پذیرش فناوری معتقد است که رفتارهای فردی در استفاده از سیستمهای اطلاعاتی توسط قصد تعیین میشود، و قصد بیشتر با سودمندی درکشده و سهولت استفاده درکشده تعیین میشود(پنا[21] و همکاران، 2020).
3-پیشینه تحقیق 3-1-پیشینه داخلی شافعیان، آقایی و غریب نواز (1401) در پژوهشی با عنوان بررسی الگوی بازاریابی دیجیتال در سیستم بانکی-مورد مطالعه-بانک توسعه تعاون پرداختهاند. در پژوهش حاضر الگوی بازاریابی دیجیتال که با استفاده از نظریه داده بنیاد استخراج شده است به کمک روش تحلیل فازی و روش دلفی تجزیه و تحلیل شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها بیانگر این مساله است که مدل بازاریابی دیجیتال ارائه شده از نظریه داده بنیاد برای بانک توسعه تعاون به درستی برقرار بوده و خروجی کمی ضرائب ارزیابی مدل نیز نتایج بیان شده را تأیید میکند. پژوهش حاضر به عنوان نخستین پژوهش با موضوع بررسی الگوی بومی بازاریابی دیجیتال در سطح صنعت بانکداری با رویکرد داده بنیاد است. عاشوری و همکاران(1400) در پژوهشی به ارائه مدل طبقهبندی هوشمند مبتنی بر شبکه عصب مصنوعی پرسپترون و تحلیل سلسله مراتبی در خدمات بازاریابی دیجیتال برای اولویتبندی ریسک نقدینگی و سرمایهگذاری در حوزه سرمایهگذاری، پرداختند. مطالعه حاضر با استفاده از تکنیکهای یادگیری ماشین و نظرکاوی کوشیده است تا بتواند مدل راهبردی خودکار به منظور طبقهبندی و کاوش نظرات ارائه شده در مورد خدماتی خاص که در این مورد در حوزه سرمایهگذاری بررسی شده است را با استفاده از بررسی نتایج بدست آمده در خدمات بازاریابی دیجیتال ارائه نماید. مظفری و همکاران(1399) در پژوهشی با عنوان ارائه مدل بازاریابی خدمات مالی در کارگزاریهای بورس اوراقبهادار پرداختند. نتایج تحلیل کیفی توسط نرمافزار MAXQDA نشان داد که مولفههای مدل بازاریابی خدمات مالی در کارگزاریهای بورس اوراق بهادار شامل جذب، حفظ و نگهداری مشتری، سهم بازار، عملکرد دلالان و واسطهها، آمیخته بازاریابی خدمات، استقرار سیستم جامع، سرمایهگذاری، تنوع شرکتها و عوامل محیطی میباشند. در نهایت تعداد 67 شاخص به تاًیید نهایی خبرگان رسید. فانی، جلالی، وهاب زاده(1398)، در پژوهشی به تأثیر بکارگیری تحلیلهای مبتنی بر وب بر سنجش عملکرد و بهینهسازی بازاریابی دیجیتال پرداختهاند. محققین در این پژوهش به ابزارهای تحلیل دیجیتال در 3 بخش صنعتی پرداختهاند؛ از جمله 1.تحلیل وب.2.نظارت بر رسانههای اجتماعی.3.اتوماسیون بازاریابی و اذعان میدارند که بخشهای صنعتی را قادر میسازد تا رفتار مشتری را در کانالهای دیجیتال ردیابی نموده و پاسخهای آنان را برای بازاریابی بهتر ارزیابی کند. مهرداد و اعلابیگی(1397) مقالهای با عنوان راهبرد بازاریابی دیجیتال و بازاریابی محتوا ارائه کردهاند. در این مقاله کوشش شده است با توجه به تغییرات ایجاد شده در دنیای بازاریابی با ظهور و رشد روز افزون ابزارهای دیجیتال و بویژه شبکههای اجتماعی، ضمن پرداختن به ضرورت توجه به این مقوله، چارچوبی برای تدوین و به روزرسانی راهبردهای بازاریابی در دنیای دیجیتال ارائه شود. با درک مولفههای بازاریابی دیجیتال و ارتباطات آنها در بازاریابی تعاملی، مدلی کارآمد برای فعالیت در محیطهای مبتنی بر رایانه ایجاد میشود. در ضمن با توجه به اهمیت محتوای تدوین شده در این رسانهها، موضوع بازاریابی محتوا، راهبردها و بایدهای آن بررسی شدهاست. 3-2-پیشینه خارجی کیم من و یانگ[22](2022) در پژوهشی با عنوان چشمانداز آینده بازاریابی دیجیتال در کشور مالزی پرداختند. این پژوهش تهدیدها و فرصتها، مشکلات و چالشهایی را که هنگام ترویج و گسترش انواع دیجیتالی کسب و کار و بازاریابی دیجیتال در مالزی، مانند آموزش، سیاستهای دولت، آگاهی عمومی و حفاظت از دادههای کاربران با آن مواجه است، مورد بحث قرار میدهد. این مقاله اهمیت و توسعه بازاریابی دیجیتال در زمینه مالزی را روشن میکند و نتایج بحث باعث افزایش آگاهی و توجه بیشتر شرکتها برای پیادهسازی بازاریابی دیجیتال در فعالیتهای تجاری خود میشود. کریشن[23] و همکاران(2021) در پژوهشی با عنوان مروری گسترده بر بازاریابی دیجیتال تعاملی: و تجزیه و تحلیل شبکه پرداختهاند. در این تحقیق به چگونگی پذیرش گسترده فنآوریهای دیجیتال و شبکههای اجتماعی آنلاین که برای بازاریابان ایجاد شده، اشاره داشتهاند. در ادامه عنوان میدارند با مصرفکنندگان درگیر شوید. با استقرار سیستم عاملهای مختلف دیجیتالی و اطلاعات و ارتباطات ابزارهای فناوری ICT به عنوان مثال، تلفنهای هوشمند، رسانههای اجتماعی، برنامههای تلفن همراه، بیلبوردهای الکترونیکی و غیره سازمانها میتوان با تکنیکهای بازاریابی عینی، رابطهای و تعاملی رقابت کرد. تصویب نوآورانه دستگاهها و بازاریابی مبتنی بر داده، بویژه در تبلیغات دیجیتال، دامنه وسیعی و کارآمد را فراهم میکند. دویودی[24] و همکاران(2021) در پژوهشی به بررسی تعیین آینده تحقیقات بازاریابی دیجیتال و رسانههای اجتماعی: چشماندازها و گزارههای تحقیق پرداختهاند. همچنین اشاره به استفاده از اینترنت و رسانههای اجتماعی رفتار مصرفکننده و تغییر در روشهای شرکتها و مواردی همچون افزایش آگاهی از برند، مدیریت محتوای دیجیتال، بازاریابی موبایل و تبلیغات، بازاریابی B2B و دهان به دهان را داشتهاند. موگاجی[25] و همکاران(2020) در تحقیقی بر نقش پیامدهای هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال؛ و خدمات مالی به مشتریان آسیبپذیر پرداختند که هوش مصنوعی به سرعت شیوههای بازاریابی دیجیتال را متحول میکند. در حالیکه ادبیات موجود به طور گسترده برنامههای هوش مصنوعی را پوشش میدهد که به طور کلی به سود مشاغل و مشتریان است، تحقیقات محدودی در مورد استقرار هوش مصنوعی وجود دارد که مشکلات مشتریان آسیبپذیر اقتصادی را تشدید میکند. دسترسی این مشتریان به سیستمهای مالی، خدمات یا فناوریها محدود است. برای اصلاح این کسری تحقیق، این مقاله چالشهای پیشروی کسب و کارها را هنگام تلاش برای ادغام هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال خدمات مالی خود شرح میدهد.
4-چارچوب نظری تحقیق بررسی رفتار مدیران کارگزاران و موسسات مالی حاکی از آن است که استفاده از کانالهای آنلاین نقش موثری در کسب اطلاعات راجع به بازار سرمایه و سهام شرکتهای مختلف مورد نظر دارد و این به عنوان یک ارزش در ذهن مشتری حک میشود(شانکار، 2021). از سوی دیگر ابزارهای بازاریابی دیجیتال هزینههای تبلیغات را برای شرکتهای مالی کاهش داده و به همین ترتیب کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان را افزایش میدهد. پاسخگویی تماممدت به مشتری از طریق کانالهای دیجیتال و همچنین ارائه خدمات غیرحضوری به دلیلی سرعت و صرفهجویی زیادی که در وقت مشتری ایجاد میشود، از دیگر مزیتهایی است که باعث ایجاد نگرش مثبت نسبت به بازاریابی دیجیتال در حوزه سرمایه میشود(چن[26] و همکاران، 2021). مطابق با مدل پذیرش فناوری، سهولت ادراکشده یکی از پیشایندهای کلیدی در پذیرش یک تکنولوژی جدید است. بنابراین اگر ماژولها و برنامههای طراحی شده برای بازاریابی دیجیتال به شکلی باشد که کارگزاران بورسی، مدیران و مشتریان موسسات مالی بتوانند به راحتی از ابزارهای دیجیتال استفاده نمایند، در این صورت نگرش آنها نسبت به بازاریابی دیجیتال بهتر خواهد شد(باسرووی[27] و همکاران، 2020). مطابق با تئوری رفتار برنامهریزی شده، نگرش یکی از عناصر سازنده تمایلات رفتاری است؛ این مساًله در رابطه با رفتار کاربران و سهامدارن بازار سرمایه راجعبه بازاریابی دیجیتال نیز مصداق مییابد، بدین معنی که ایجاد نگرش مثبت راجع به بازاریابی دیجیتال باعث افزایش تمایل به چنین شیوههای بازاریابی میشود(آرورا[28] و همکاران، 2019). از سوی دیگر همانگونه که در تئوری رفتار برنامهریزی شده مورد اشاره قرار گرفته است، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری از دیگر پیشایندهای بروز تمایلات رفتاری هستند. لذا میتوان این دو عامل را در بروز تمایل به بازاریابی دیجیتال نیز دخیل دانست(باتی[29] و همکاران، 2020). مطابق با تئوری پشیمانی قابل پیشبینی[30]، ترس مشتری از اینکه خدمات خریداری شده واقعاً مطابق با خواستههای وی نباشد، باعث اجتناب وی از خرید آنلاین میشود. بنابراین حسرت قابل پیشبینی را میتوان یکی از پیشایندهای اصلی در تمایل رفتاری نسبت به بازاریابی دیجیتال قلمداد نمود(ویجو-فرناندز[31]، 2021). همچنین بررسی ادبیات نشان میدهد کلیه فعالیتهایی که ذیل بازاریابی دیجیتال تعریف میشوند، همواره با سطوحی از ریسک همراه است. هر چند با گسترش کارگزاریهای اینترنتی، امروزه میزان تردید مشتریان راجع به خرید اینترنتی کاهش یافته است، با اینحال هنوز هم ریسک ادراکشده به عنوان یک عامل شکلدهنده تمایلات رفتاری در بازاریابی دیجیتال وجود دارد(وای[32] و همکاران، 2019). این مساًله به خصوص در رابطه با سهامی که مشتری باید قیمت بالایی برای آنها بپردازد بیشتر مصداق مییابد(کالون[33] و همکاران، 2021). مطابق با تئوری رفتار برنامهریزی شده، تمایل رفتاری پیشایند بلا واسطه رفتار است. بر این اساس میتوان انتظار داشت که افزایش تمایل نسبت به بازاریابی دیجیتال به بروز رفتار واقعی (یعنی پذیرش و استفاده از بازاریابی دیجیتال) منتهی شود. نتایج پژوهشهای دیگر نیز شواهدی در تاًیید این رابطه را ارائه میدهد(آرورا و همکاران، 2019).
5-روششناسی تحقیق هدف اصلی از انجام این پژوهش، ارائه چارچوب مفهومی استفاده از بازاریابی دیجیتال در بازار سرمایه برای شرکتهای کارگزاری بورس بر اساس تئوریهای رفتار برنامهریزی شده و پذیرش فناوری است، در همین راستا از نظر هدف، کاربردی میباشد. از نظر ماهیت و روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی میباشد که از لحاظ زمانی به شکل تک مقطعی انجام میشود. جامه آماری پژوهش مدیران عامل شرکتهای کارگزاری و معاونان و مدیران ارشد آنها میباشند که سالها در امور مختلف عرصه خدمات متنوع صنعت کارگزاری صاحب تجربه و دانش و مهارت میباشند. در مجموع 108 شرکت کارگزاری که با فعالیتهای سرمایهگذاری مختلف مشغول هستند، میباشند. به طور میانگین هر کدام بین 4 تا 6 مدیر ارشد در امور بازار از جمله؛ معاملات بر خط بازار، مدیر بورس کالا، مدیر اوراق و امور سهام، تحقیق و توسعه، تحلیل و مطالعات بازار، عرضه و پذیرش، بازاریابی، مدیریت ریسک و امور مشتریان را دارا می باشند. برای محاسبه حجم نمونه از فرمول مختص معادلات ساختاری استفاده میشود. بهطور کلی در روششناسی مدلیابی معادلات ساختاری تعیین حجم نمونه میتواند بین ۵ تا ۱۵ مشاهده به ازای هر متغیر اندازهگیری شده تعیین شود: 5Q < n < 15Q 5(38) < n < 15(38) 190 < n < 570 که در آن Q تعداد متغیرهای مشاهده شده یا تعداد گویهها (سوالات) پرسشنامه و n حجم نمونه است. بر این اساس و متناسب با تعداد گویههای پرسشنامه، حجم مناسب نمونه آماری حداقل بین 190 تا 570 پرسشنامه به صورت تصادفی ساده در بین مدیران عامل و مدیران ارشد تمامی کارگزاریها توزیع شده است که در نهایت تعداد 485 پرسشنامه دریافت شده است که تعداد 116 پرسشنامه ناقص بود که کنار گذاشته شد و تعداد 369 پرسشنامه کامل و بینقص دریافت شده است. روشهای کتابخانهای و روشهای میدانی دو روش مورد استفاده در گردآوری دادهها در این پژوهش هستند.
پرسشنامهای که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته، پرسشنامهای محقق ساخته که شامل 9 بعد و 38 گویه است. لازم به ذکر است که پرسشنامه بر مبنای طیف پنج درجه لیکرت تنظیم میشود. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش روایی محتوایی (نظر خبرگان) و روایی سازه (بررسی روایی واگرا و همگرا) استفاده شده است. جهت بررسی پایایی پرسشنامه، از ضریب کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است. ملاکهای انتخاب خبرگان در پژوهش حاضر شامل افرادی بودهاند که دارای مدرک تحصیلی دکتری یا کارشناسی ارشد در رشتههای مدیریت با گرایشهای بازرگانی، بازاریابی، استراتژیک، مالی، صنعتی و اجرائی و اقتصاد که عمدتاً این نوع رشتههای تحصیلی در بازار سرمایه فعال هستند و دارای سابقههای کاری بالای پانزدهسال سابقه و تجربه در زمینه اهداف پژوهش و زمینه مورد مطالعه یعنی بازار سرمایه میباشند. همچنین دارای زمینههای شغلی مدیریتی، عملیاتی و تحلیلی تحت عنوان مدیرعامل، مدیریت صندوقهای سرمایهگذاری، مدیریت عملیات بر خط، مدیریت بازار، مدیریت ریسک و بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتریان در زمینههای خدمات مختلفی که شرکتهای کارگزاری و شرکتهای مشابه (از جمله سبدگردانها، مشاور سرمایهگذاریها و....) دارند، میباشند. همچنین دارای شناخت و تسلط لازم در خصوص بازاریابی دیجیتال و ابزارها و تکنیکهای بکارگیری آن باتوجه به نوع کسب و کار و ارتباط با مشتریان در حوزه بازار سرمایه به جهت ماهیت تنوع تجربیاتی که داشتهاند نیز میباشند که دارای ویژگیهای مهارتی و تحلیلی و شناخت امور و آگاهی نسبت به خدمات مختلف آفلاین و آنلاین در حوزه بازار سرمایه و خدمات معاملاتی مختلف در شرکتهای بورسی اوراق بهادار و بورس کالا و فرابورس هستند. از طرفی دارای تألیفات، مقالات، فعالیتهای پژوهشی و آموزشی، و همچنین مصاحبههای ماهیانه و فصلی در مطبوعات و رسانههای مرتبط با بازار سرمایه نیز میباشند.
5-1-مدلسازی ساختاری تفسیری مدلسازی ساختاری تفسیری[34] فرآیند یادگیری تعاملی است که توسط وارفیلد در سال 1974 معرفی شد. این مدلسازی میتواند مسائل پیچیده را به شکل گرافیگی نشان داده و از پیچیدگی آن بکاهد. مراحل مختلف تکنیک ISM به شرح ذیل است(حسینی بامکان و همکاران، 1398).
سپس فاز کمی تحقیق مبتنی بر دادههایی بود که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. این پرسشنامه بر اساس ابعاد و مقولههای فرعی شناسایی شده در فاز کیفی بدست آمده است. در بخش کمی تحقیق از تکنیک حداقل مربعات جزئی برای تحلیل دادهها استفاده شده است. کلیه فرایندهای تحلیل دادههای کمی با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS انجام شده است. پس از اطمینان از پایایی و روایی پرسشنامه، ابزار اندازهگیری متغیرها در بین اعضای نمونه آماری توزیع شد. پس از گردآوری پرسشنامه و واردکردن دادهها در قالب فایل اکسل، نسبت به تحلیل دادهها اقدام شده است. در این تحقیق برای آزمون فرضیهها از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. کلیه تحلیلها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Smart PLS انجام شده است. علت استفاده از نرم افزار Smart PLS برتری این روش برای نمونههای حجم کم و دادههای غیرنرمال است و همچنین روبرون شدن با مدلهای اندازهگیری سازنده که در اینجا برای رابطه و تأثیر متغیرها بر هم در مدل ارائه شده و تخمین استاندارد آنها بکارگرفته شده است و در نهایت با استفاده از نرم افزار Smart Pls مدل مفهومی پژوهش مورد سنجش و روایی سازه واقع شده است. این پژوهش از تابستان 1399 تحقیقات آن آغاز و تا اسفند 1400 به طول انجامید. زمان اختصاص داده شده برای بخش کیفی و مصاحبه با خبرگان 4 ماه به طول انجامید و زمان اختصاص داده شده بخش کمی (توزیع پرسشنامهها) 8 روز نیز به طول انجامید و تحلیل دادهها و انجام فرآیند تحقیق تا زمستان 1400 به اتمام رسید. محل اجرای مطالعه، شرکتهای کارگزاری بورس در صنایع مختلف که در بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی، فعالیت دارند، میباشند که در این تحقیق نیز به شرکتهای کارگزاری که در مجموع 108 مورد نزد سازمان بورس ثبت شدهاند، و در سطح شهر تهران میباشند، پرداخته خواهد شد.
6-یافتهها 6-1-خلاصهای از آمار توصیفی نمونه آماری بخش کیفی و کمی در بخش کیفی، ویژگیهای جمعیتشناختی خبرگان به طور کلی 17 نفر که از منظر جنسیت شامل 16 نفر مرد و یک نفر زن هستند که 14 نفر از آنها دارای تحصیلات دکتری و 3 نفر کارشناسی ارشد میباشند. ویژگیهای جمعیت شناختی بخش کمی نیز در جدول 1 اشاره شده است.
جدول 1- ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخدهندگان
منبع: یافتههای پژوهشگر
6-2-مدلسازی ساختاری تفسیری(ISM) با توجه به مولفههای بدست آمده در بخش کیفی، در این بخش به مقایسه زوجی ارتباط بین این عوامل با توجه به نظرات خبرگان پرداخته شده است که به شرح جدول 2 آمده است.
جدول 2-ماتریس خود تعاملی ساختاری ابعاد بازاریابی دیجیتال در حوزه بازار سرمایه برای شرکتهای کارگزاری
منبع: یافتههای پژوهشگر
برای تعیین سطح ابعاد مطابق با آنچه در روش تحقیق بیان شد، نیاز به شناسایی مجموعههای دستیابی، مقدم و مشترک میباشد که در جدول 3 مشخص گردیده است.
جدول 3-تعیین سطوح ابعاد بازاریابی دیجیتال در حوزه بازار سرمایه برای شرکتهای کارگزاری
منبع: یافتههای پژوهشگر
با توجه به جدول 3 براساس مراحل گفته شده در قسمت روشها، ترسیم مدل ساختاری تفسیری به صورت شکل 1 استخراج و به مدل نهایی دست یافتیم.
شکل 1- مدل مفهومی تحقیق منبع: یافتههای پژوهشگر
براساس نتایج این تحلیل سهولت ادراکشده و سودمندی ادراکشده بر نگرش به بازاریابی دیجیتال و تمایل رفتاری به بازاریابی دیجیتال اثرگذار هستند. از طرفی هنجارهای ذهنی، کنترلهای رفتاری، پشیمانی قابل پیشبینی و ریسک ادراکشده آنلاین بر تمایل رفتاری به بازاریابی دیجیتال که منتج به پذیرش بازاریابی دیجیتال خواهد شد، تأثیرگذار هستند. برای بررسی فرض نرمال بودن متغیرهای مورد مطالعه از آزمون کولموگروف_اسمیرنوف یک نمونهای استفاده شده است. در صورتیکه سطح معنی داری از 5% بیشتر باشد، متغیر نرمال میباشد. در غیر این صورت دادهها غیر نرمالاند. بنابراین با توجه به جدول 4 تمامی متغیرها غیرنرمال میباشند.
جدول4- نتایج آزمون کولموگروف-اسمیرنوف برای بررسی فرض نرمال بودن یا غیر نرمال بودن
منبع: یافتههای پژوهشگر حداقل مربعات جزئی برای مقابله با مشکلات دادههای خاص مانند وجود دادههای گمشده[35]، نرمال نبودن دادهها و هم خطی بین متغیرهای مستقل طراحی شده است.
7-روایی و پایایی و شاخصهای برازش مدل روایی همگرا براساس مدل بیرونی و با محاسبه میانگین واریانس استخراج[36] (AVE) بررسی میشود. معیار AVE نشان دهنده میانگین واریانس به اشتراک گذاشته شده بین هر سازه با شاخصهای خود است. فورنل و لارکر (1981) معتقدند اگر معیار AVE بالاتر از 5/0 باشد، مدل اندازهگیری دارای روایی همگرا است. پایایی ترکیبی[37] (CR) در مدلهای ساختاری معیار بهتر و معتبرتری نسبت به آلفای کرونباخ به شمار میرود، به دلیل اینکه در محاسبه آلفای کرونباخ در مورد هر سازه تمامی شاخصها با اهمیت یکسان وارد محاسبات میشوند، ولی در محاسبه پایایی ترکیبی شاخصها با بارهای عاملی بیشتر اهمیت زیادتری داشته و باعث میشود که مقادیر CR، شاخصها با بار عاملی بیشتر اهمیت زیادتری داشته و باعث شود مقادیر CR سازهها معیار واقعیتر و دقیقتری نسبت به آلفای کرونباخ باشد. برای روایی همگرا، و پایایی ترکیبی (CR) باید روابط زیر بر قرار باشد: همچنین در جدول 5 نیز اشاره شده است. رابطه 1 CR>0.7; CR>AVE; AVE>0.5
جدول 5- روایی همگرا و پایایی سازههای پژوهش
منبع: یافتههای پژوهشگر میزان روایی همگرا (AVE) برای تمامی سازهها بزرگتر از 5/0 بدست آمده است. میزان آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی نیز از 7/0 بزرگتر است. با عنایت به یافتههای حاصل از این مقیاس میتوان به آزمون فرضیههای پژوهش پرداخت. رابطه متغیرهای مورد بررسی در هر یک از فرضیههای پژوهش براساس یک ساختار علی با تکنیک حداقل مربعات جزئی PLS آزمون شده است. روایی واگرا[38] دیگر معیار سنجش برازش مدلهای اندازهگیری در روش PLS است. روایی واگرا به همبستگی پایین گویههای یک متغیر پنهان با سایر متغیرهای پنهان اشاره دارد. براساس روش پیشنهادی فورنل و لارکر (1981) روایی واگرا وقتی در سطح قابل قبول است که جذر AVE برای هر سازه بیشتر از واریانس اشتراکی بین آن سازه و سازههای دیگر در مدل باشد. بر این اساس روایی واگرای قابل قبول یک مدل اندازهگیری حاکی از آن است که یک سازه در مدل تعامل بیشتری با شاخصهای خود دارد تا با سازههای دیگر. در روش PLS، این امر بوسیله یک ماتریس صورت میگیرد که خانههای این ماتریس حاوی مقادیر ضرایب همبستگی بین سازهها و قطر اصلی ماتریس جذر مقادیر AVE مربوط به هر سازه است. ماتریس روایی واگرا در جدول 6 ارائه شده است.
جدول 6- ماتریس سنجش روایی واگرا
منبع: یافتههای پژوهشگر
برای اعتبارسنجی و بررسی تاًثیر نهایی پذیرش بازاریابی دیجیتال در بازار سرمایه از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. این تحلیل در دو سطح مدل بیرونی (بخش اندازهگیری) و مدل درونی (بخش ساختاری) مورد بررسی قرار گرفته است. بار عاملی مشاهده در تمامی موارد مقداری بزرگتر از 6/0 است و مقدار بوت استراپینگ (آماره t) نیز از مقدار بحرانی 96/1 بزرگتر است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت، هر سازه به درستی مورد سنجش قرار گرفته است.
شکل 2 - نتایج اعتبارسنجی الگوی پذیرش بازاریابی دیجیتال (تخمین استاندارد) منبع: یافتههای پژوهشگر
شکل 3 - معناداری الگوی پذیرش بازاریابی دیجیتال (بوتاستراپینگ) منبع: یافتههای پژوهشگر
بارعاملی استاندارد تاًثیر سودمندی ادراکشده بر نگرش به بازاریابی دیجیتال مقدار 526/0 بدست آمده است. همچنین مقدار آماره t نیز 545/5 بدست آمده است که از مقدار بحرانی 96/1 بزرگتر است. بنابراین با اطمینان 95% سودمندی ادراکشده تاًثیر مثبت و معناداری بر نگرش به بازاریابی دیجیتال دارد. بارعاملی استاندارد تاًثیر سهولت ادراکشده بر نگرش به بازاریابی دیجیتال مقدار 400/0 بدست آمده است. همچنین مقدار آماره t نیز 087/4 بدست آمده است که از مقدار بحرانی 96/1 بزرگتر است. بنابراین با اطمینان 95% سهولت ادراکشده تاًثیر مثبت و معناداری بر نگرش به بازاریابی دیجیتال دارد. بارعاملی استاندارد تاًثیر نگرش به بازاریابی دیجیتال بر تمایل به بازاریابی دیجیتال مقدار 597/0 بدست آمده است. همچنین مقدار آماره t نیز 821/7 بدست آمده است که از مقدار بحرانی 96/1 بزرگتر است. بنابراین با اطمینان 95% نگرش به بازاریابی دیجیتال تاًثیر مثبت و معنیداری بر تمایل به بازاریابی دیجیتال دارد. بارعاملی استاندارد تاًثیر هنجارهای ذهنی بر تمایل به بازاریابی دیجیتال مقدار 495/0 بدست آمده است. همچنین مقدار آماره t نیز 753/4 بدست آمده است که از مقدار بحرانی 96/1 بزرگتر است. بنابراین با اطمینان 95% هنجارهای ذهنی تاًثیر مثبت و معنیداری بر تمایل به بازاریابی دیجیتال دارد. بارعاملی استاندارد تاًثیر کنترل رفتاری بر تمایل به بازاریابی دیجیتال مقدار 488/0 بدست آمده است. همچنین مقدار آماره t نیز 696/4 بدست آمده است که از مقدار بحرانی 96/1 بزرگتر است. بنابراین با اطمینان 95% کنترل رفتاری تاًثیر مثبت و معنیداری بر تمایل به بازاریابی دیجیتال دارد. بارعاملی استاندارد تاًثیر پشیمانی قابل پیشبینی بر تمایل رفتاری بازاریابی دیجیتال مقدار 421/0- بدست آمده است. همچنین مقدار آماره t نیز 494/4- بدست آمده است که از مقدار بحرانی 96/1 بزرگتر است. بنابراین با اطمینان 95% پشیمانی قابل پیشبینی تاًثیر منفی و معنیداری بر تمایل رفتاری بازاریابی دیجیتال دارد. بارعاملی استاندارد تاًثیر ریسک ادراکشده بر تمایل رفتاری بازاریابی دیجیتال مقدار 430/0- بدست آمده است. همچنین مقدار آماره t نیز 275/4- بدست آمده است که از مقدار بحرانی 96/1 بزرگتر است. بنابراین با اطمینان 95% ریسک ادراکشده تاًثیر منفی و معنیداری بر تمایل رفتاری بازاریابی دیجیتال دارد. بارعاملی استاندارد تاًثیر تمایل رفتاری به بازاریابی دیجیتال بر پذیرش بازاریابی دیجیتال مقدار 732/0 بدست آمده است. همچنین مقدار آماره t نیز 262/8 بدست آمده است که از مقدار بحرانی 96/1 بزرگتر است. بنابراین با اطمینان 95% تمایل رفتاری به بازاریابی دیجیتال تاًثیر مثبت و معناداری بر پذیرش بازاریابی دیجیتال دارد. در نهایت برازش مدل بیرونی مورد بررسی قرار گرفته است. بخش ساختاری مدل بر خلاف مدلهای اندازهگیری، به پرسشها و متغیرهای آشکار مدل کاری ندارد و تنها به متغیرهای پنهان و روابط میان آنها توجه میکند. در این پژوهش برازش مدل ساختاری با استفاده از شاخص ضریب تعیین ، شاخص و شاخص GOF استفاده شده است. ضریب تبیین، معیاری است که برای متصل کردن بخش اندازهگیری و بخش ساختاری مدلسازی معادلات ساختاری بهکار میرود و نشان از تاًثیری دارد که یک متغییر برونزا بر یک متغییر درونزا میگذارد. نکته ضروری در اینجا این است که R2 تنها برای سازههای درونزا (وابسته) مدل محاسبه میگردد و در مورد سازههای برونزا مقدار این معیار صفر است. هر چهقدر مقدار R2 مربوط به سازههای درونزا یک مدل بیشتر باشد نشان از برازش بهتر مدل است. مقدار R2 برای سازه نگرش به بازاریابی دیجیتال 807/0، تمایل به بازاریابی دیجیتال 782/0 و پذیرش بازاریابی مقدار 536/0 است. با توجه به سه مقدار ملاک مناسب بودن برازش مدل ساختاری را تاًیید میسازد. معیار استون- گیزر[39] یا شاخص قدرت پیشبینی مدل را مشخص میسازد. بلایندفولدینگ یک تکنیک استفاده مجدد از نمونه است. این تکنیک امکان محاسبه شاخص استون-گیزر را فراهم میکند. با استفاده از این تکنیک دو شاخص روایی بدست میآید: روایی متقاطع افزونگی[40] (CV-Red)، روایی متقاطع اشتراکی[41] (CV-Com)
جدول 7- مقادیر روایی متقاطع افزونگی و اشتراکی
منبع: یافتههای پژوهشگر
اعداد مثبت نشاندهنده کیفیت مناسب مدل هستند. همانطور که در جدول 7 قابل مشاهده است، این مقادیر برای تمامی سازههای پژوهش مثبت بدست آمدهاست. همچنین مقادیر متغیرها عموماً در رنج بزرگتر از 25/0 بدست آمده است. بنابراین قدرت پیشبینی سازههای پژوهش به صورت متوسط تا قوی برآورد میشود. شاخص GOF مربوط به بخش کلی مدلهای معادلات ساختاری است. بدینمعنی که توسط این معیار، محقق میتواند پس از بررسی برازش بخش اندازهگیری و بخش ساختاری مدل کلی پژوهش خود برازش بخش کلی را نیز کنترل نماید. معیار GOF توسط تننهاس و همکاران (2004) ابداع گردید و طبق فرمول زیر محاسبه میگردد:
وتزِلس و همکاران سه مقدار 01/0 -025 /0 - 36/0 را بهعنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی برای GOF معرفی نمودهاند. محاسبه معیار GOF : R2=0.708
شاخص GOF نیز 572/0 بدست آمده است. بنابراین مدل از برازش مطلوبی برخوردار است. 8- بحث و نتیجهگیری آزمون فرضیه نخست نشانداد، سودمندی ادراکشده تاًثیر مثبت و معناداری بر نگرش به بازاریابی دیجیتال دارد. این یافته حاکی از آن است که یکی از عواملی که باعث میشود، کاربران اعم از کارگزاریها و یا مشتریان عادی دیدگاه مثبتی نسبت به بازاریابی دیجیتال در حوزه بازار سرمایه بدست آورند این است که، منافع این شکل بازاریابی را کاملاً احساس کنند. نتیجه بدست آمده در این آزمون با نتایج چن و همکاران (2021) مطابقت دارد. آزمون فرضیه دوم نشان داد که سهولت ادراکشده تاًثیر مثبت و معناداری بر نگرش به بازاریابی دیجیتال دارد. سهولت ادراکشده یکی از عواملی است که باعث میشود نگرش افراد به فناوریهای جدید مثبت شود؛ بر اساس نتایج بدست آمده در فرضیههای سوم تا هفتم مشخص شد که عوامل متعددی اعم از کنترل رفتاری، نگرش، هنجارهای ذهنی، پشیمانی قابل پیشبینی و ریسک ادراکشده بر تمایلات رفتاری جهت پذیرش بازاریابی دیجیتال در بازار سرمایه تاًثیر دارند. متغیرهای کنترل رفتاری، هنجارهای ذهنی و نگرش همان مولفههایی هستند که در تئوری رفتار برنامهریزی شده به عنوان سائقهای تمایل رفتاری معرفی شدهاند(براتی و همکاران، 1394)؛ در حالیکه پشیمانی ادراکشده و ریسک آنلاین ادراکشده بیشتر در رابطه با مراوادت آنلاین و تعامل انسان-اینترنت مصداق مییابند. نگرش یکی از پیشایندهای اصلی تمایلات رفتاری است؛ بنابراین اگر نگرشی مثبت راجع به بازاریابی دیجیتال (و استفاده از آن در حوزه بازار مالی و سرمایه) ایجاد شده باشد، در این صورت تمایلات رفتاری مشتری نیز به سمت بازاریابی دیجیتال هدایت میشود. این موضوع در مطالعات پیشین نیز مورد اشاره قرار گرفته است(بردمن[42] و همکاران، 2018). در مجموع نتیجه بدست آمده در آخرین فرضیه نشان میدهد که شکلگیری قصد رفتاری نسبت به بازاریابی دیجیتال به عنوان یک سائق در بروز رفتار پذیرش بازاریابی دیجیتال عمل میکند.
8-1-پیشنهادات با توجه به نتایج بدست آمده به شرکتهای کارگزاری بورس که مخاطبان خاص تحقیق حاضر میباشند، پیشنهاد میشود، از بسترسازی حوزه بازاریابی دیجیتال و ایجاد نگرش در حوزه آموزش (در قالبهای متنوع توسط خود شرکتها) با راهاندازی واحد آموزش و ایجاد کلاسهای آموزشی مجازی (آنلاین و آفلاین) و ارائه بستههای آموزشی که منتج به بروز تمایلات رفتاری مناسب میشود، استفاده کنند و در راستای تقویت فرهنگسازی و سواد مالی و مشارکت مشتریان و ایجاد مشوقهای مختلف، از جمله باشگاه مشتریان طرح و پیاده شود تا مشتریان از این عرصه آگاهی بیشتری بدست آورند. توصیه میشود کارشناسان و مدیران کارگزاری به شکلی مستمر و فعالانه وارد مباحثات کاربران شوند تا بتوانند یک کانال دائمی برای دریافت بازخورد از مشتریان را ایجاد کنند. همچنین توصیه میشود، اولاً همکاری بیشتری با رقبا داشته باشند؛ ثانیاً مشتریان را به عنوان یک شریک دائمی در خلق ارزش در نظر بگیرند. همچنین به شرکتهای کارگزاری بورس پیشنهاد میشود، برای پیادهسازی و اجرای مدل نهایی تحقیق در شرکتهای کارگزاری و استفاده از ابزارهای این حوزه از قبیل: بازاریابی محتوا، بازاریابی پیامکی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکههای اجتماعی پرکاربرد، تبلیغات اینترنتی، بازاریابی موبایلی، طراحی اپلیکیشن انحصاری، بیلبوردهای الکترونیکی و کمپینهای آموزشی و برقراری نحوه مدیریت ارتباط با مشتریان برای شرکتها و حتی استفاده از حوزههای رسانه ملی جهت افزایش آگاهی، چگونگی ورود به بازار، سرمایهگذاری، مدیریت ریسکهای بازار سرمایه، وجود امکانات رفاهی و آگاهسازی مشتریان از طریق پیامک و ایمیل و همچنین تهیه بستههای آموزشی مناسب از طریق شبکههای اجتماعی را به کار گیرند. در ادامه نیز به سیاستگذاران حوزه تنظیمگری بازار سرمایه(سازمان بورس و اوراق بهادار) نیز پیشنهاد میشود، با توجه به موضوع طرح شده در خصوص بکارگیری راهبردهای موثر حوزه بازاریابی بویژه ابزارهای این حوزه در بازار سرمایه، سیاستهای تشویقی، زمینهسازی مساعد، و همینطور ارائه دستورالعمل و رتبهبندی این حوزه برای شرکتهای کارگزاری(و حتی نهادهای مالی و خدماتی دیگر در بازار سرمایه) که در حال حاضر فاقد آن هستیم را به کار گیرند.
8-2-پیشنهاد به محققان آتی 8-2-1-پیشنهاد میشود در یک مطالعه تطبیقی میتوان نتیجه این مطالعه را با شرکتهای کارگزاری سایر بورسهای مطرح دنیا و نمونههای موفق در حوزه بازاریابی مقایسه نمود. 8-2-2-توصیه میشود در تحقیقات آتی با بررسی گستردهتر ادبیات تحقیق، تعداد بیشتری از متغیرها در مدل مفهومی گنجانده شوند تا ارزیابی رابطه بین متغیرها از جامعیت بیشتری برخوردار گردد. 8-2-3-توصیه میشود تحقیق حاضر در صنعت بیمه و بانک نیز انجام شود. چراکه همسانسازی بازارهای پولی و مالی را در جهت بروزتر شدن ابزارهای بکارگیری در حوزه بازاریابی دیجیتال را بدنبال داشته و میتواند باعث همافزایی بهتر خدمات به مشتریان شود. 8-2-4-در انتها پیادهسازی و نهادینهکردن مدل نهایی تحقیق در شرکتهای کارگزاری و سایر شرکتهای خدمات مالی در جهت ارتقای نظریهپردازی دلفی نیز توصیه میشود. 9- محدودیتهای تحقیق 9-2-کمبود منابع علمی بسیار کم و محدودی (حداقل به صورت فارسی) در این حوزه وجود دارد که به طور مستقیم به موضوع مورد مطالعه و تحقیق مربوط باشد. 9-3- فقدان فعالیت مشابه در این زمینه. 9-4- مشکل دسترسی به نمونه آماری به صورت حضوری و همچنین جلب اعتماد پاسخدهندگان به پرسشنامه بدلیل پاندمی کووید-19میباشد. 9-5- در نهایت باید عنوان نمود که این پژوهش نیز مانند هر مطالعه علمی دیگری دارای محدودیتهایی چون محدود بودن جامعه آماری است و لذا در تعمیم نتایج آن باید جانب احتیاط را رعایت نمود.
[1]- گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. m.hoseinzade85@gmail.com [2]- گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.(نویسنده مسئول) shadanvahabzadeh@yahoo.com [3]- گروه کارآفرینی و کسب و کار، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. Hamed.nami @yahoo.com [4]- گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی غزالی، قزوین، ایران. mehrani63@gmail.com [5]- گروه مدیریت بازرگانی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. Shahrabadi.a@gmail.com [6]. Rashid, Hassan, Sharif, Abd Rahman [7]. Ritz, Wolf, McQuitty [8]. Suh, Chow [9]. Bowden, Mirzaei [10]. Busca, Bertrandias [11]. Vidal-Tomás [12]. Yoga [13]. Soomro [14]. Tassinari [15]. Busca [16]. Medina [17].Shafiee & Bazargan [18]. Gazel [19]. González [20].Technology acceptance model [21]. Peña [22]. Kim Man& Yang [23]. Krishen [24]. Dwivedi [25]. Mogaji [26]. Chen [27]. Basrowi [28]. Arora [29]. Bhatti [30]. Anticipated regret theory [31].Viejo-Fernández [32]. Wai [33]. Colon [34]. Interpretive Structural Modelling [35]. Missing Data [36]. Average Variance Extracted (AVE) [37]. Composite Reliability (CR) [38]. Divergent validity [39]. Stone-Geisser [40]. Cross-validated Redundancy [41]. Cross-validated Communality [42]. Boardman | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- فهرست منابع
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,196 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 602 |