تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,032 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,637 |
ارائه الگوی پژوهش و ارزشیابی تحول محور در نظام تعلیم و تربیت | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
دوره 16، شماره 4 - شماره پیاپی 62، اسفند 1401، صفحه 1-30 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدمحمد سیدی1؛ مسعود پورکیانی* 2؛ مژگان درخشان2؛ سنجر سلاجقه3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت دولتی (گرایش تطبیق و توسعه)، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران. | ||
2استادیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران | ||
3دانشیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش و ارزشیابی در نظام تربیت رسمی و عمومی به عنوان یک فعالیت ماموریتگرا، بر مبانی، رسالت، اهداف و ماموریتهای نظام تربیت رسمی وعمومی استوار است. هدف از اجرای این تحقیق، ارائه الگوی پژوهش و ارزشیابی تحول محور با رویکرد داده بنیاد در نظام تعلیم و تربیت ایران است. روش تحقیق از نوع آمیخته است. مرحله کیفی از روش استقرائی و راهبرد نظریه پردازی داده بنیاد از دیدگاه اشتراوس و کوربین ودر مرحله کمی از تکنیک دلفی فازی و تحلیل شکاف فازی استفاده شد. جمعآوری دادهها به شیوه اشباع نظری بود. کدگذاری باز هم زمان و زنجیرهوار دادهها به کمک نرم افزار مکس کیودا 18 از 26 صفحه یادداشتهای خود بنیان مبتنی بر مشاهده شروع شد و سپس 129 سند کدگذاری و در پایان با کدگذاری مصاحبههای عمیق با 11 خبره به پایان رسید. در پایان این مرحله 98 مقوله شناسایی شد. الگوی اولیه در اختیار 12 خبره از اساتید دانشگاه فرهنگیان، فردوسی مشهد، پیام نور و دانشگاه آزاد قرار گرفت و تغییرات دلفی فازی در 3 مرحله انجام و مدل با 72 مقوله به اشباع نظری رسید. اهمیت مقولهها بین 7/0تا 9/0 قرار دارد و بطور متوسط مقولهها دارای اهمیت 0.79 هستند. عملکرد مقولهها بین 35/0 تا 6/0قرار دارد و بطور متوسط مقولهها دارای عملکرد 493/0هستند. الگوی نهایی پژوهش و ارزشیابی تحول محور شامل ۱۱ مولفه برای شرایط علّی، 20 مولفه برای راهبردها، 9 مولفه برای شرایط مداخله گر، 14 مولفه برای شرایط زمینه ای و 17 مولفه برای پیامدها می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
پژوهش و ارزشیابی؛ تحول؛ تعلیم و تربیت؛ داده بنیاد؛ فازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 425 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 442 |