تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,001 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,617 |
تأثیر مدیریت نوآوری بر عملکرد آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی مازندران | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 2، مهر 1401، صفحه 243-252 اصل مقاله (912.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
غلامعلی پاشا1؛ کیومرث خطیر پاشا* 2؛ سعید صفاریان همدانی3 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت آموزش عالی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران، (نویسنده مسئول)Kiu.pasha@gmail.com | ||
3استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
چکیده | ||
نوآوری، عامل مهم و حیاتی برای سازمانها به منظور ایجاد ارزش است، لذا پژوهش حاضر با هدف برررسی تأثیر مدیریت نوآوری بر عملکرد آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی مازندران انجام شد. این مطالعه کاربردی با رویکردی ترکیبی بهصورت کیفی و کمی انجام شد. در بخش کمی نیز از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل 10 نفر از اساتید دانشگاههای علوم پزشکی مازندران بودکه به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی 256 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده بر اساس فرمول کوکران از میان765 استاد هیأت علمی دانشگاههای علوم پزشکی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه محققساخته مدیریت نوآوری با 66 سؤال و پرسشنامه عملکرد آموزشی زندی با 25 سؤال استفاده شد. روایی و میزان اعتبار ابزارها تأیید شد و آلفای کرونباخ آنها نیز بالای 7/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS21 و PLS3.2 استفاده شد. نتایج نشان داد بالاترین میزان میانگین در میان ابعاد مدیریت نوآوری مربوط به بعد فرهنگ سازمان با 92/3، و پایینترین مقدار هم به بعد مشوقهای سازمانی با مقدار 53/3 است و بعد فرهنگ سازمان با مقدار R2 برابر 835/0 در سطح بالاتر از قوی قرار دارد. همچنین بر اساس ضرایب مسیر، بار عاملی 368/0 برقرار است، لذا میتوان نتیجه گرفت که تأثیر مدیریت نوآوری بر عملکرد آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی مازندران مثبت و معنادار میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
نوآوری؛ مدیریت نوآوری؛ عملکرد آموزشی؛ اعضای هیأت علمی؛ دانشگاه علوم پزشکی مازندران | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 60 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 47 |