تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,991 |
تعداد مقالات | 83,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,929,626 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,999,434 |
تعیین وضعیت سطوح برنامهریزی درسی تربیت بدنی مدارس دوره ابتدایی بر مبنای مدل سهگانه آیزنر | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 13، شماره 2، مهر 1402، صفحه 171-184 اصل مقاله (806.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jcdepr.2023.709136 | ||
نویسندگان | ||
علی کروکی* 1؛ اسماعیل شریفیان2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران | ||
2دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق تعیین وضعیت سطوح برنامهریزی درسی تربیت بدنی بر اساس مدل سهگانه آیزنر بود. روش تحقیق توصیفی بود که بهصورت پیمایشی صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی دوره ابتدایی شهر کرمان به تعداد 342 نفر بود. بر اساس جدول مورگان 181 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب گردید. ابزار تحقیق شامل یک پرسشنامه بود که با الگوبرداری از پرسشنامه استاندارد برنامه درسی پنهان شیخی (1388) و کتاب معلم تربیت بدنی دوره ابتدایی طراحی شد. پایایی و روایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد: 1-بین بُعد صریح برنامه درسی تربیت بدنی در مدارس دوره ابتدایی با نمره ملاک 3 اختلاف مثبت معناداری (05/0>P) وجود دارد. 2-بین بُعد پنهان برنامه درسی تربیت بدنی در مدارس دوره ابتدایی با نمره ملاک 3 اختلاف مثبت معناداری (05/0>P) وجود دارد. 3-بین بُعد پوچ برنامه درسی تربیت بدنی در مدارس دوره ابتدایی با نمره ملاک 3 اختلاف مثبت معناداری (05/0>P) وجود دارد. 4-بین سطوح برنامه درسی تربیت بدنی در مدارس دوره ابتدایی با نمره ملاک 3 اختلاف مثبت معناداری (05/0>P) وجود دارد. بین بعد صریح، پنهان و پوچ برنامه درسی تربیت بدنی در مدارس دوره ابتدایی با نمره ملاک 3 اختلاف مثبت معناداری (05/0>P) وجود دارد. بین برنامه درسی آشکار و برنامه درسی پنهان بیشترین اختلاف (649/0-) و بین برنامه درسی پنهان و برنامه درسی پوچ کمترین اختلاف (275/0-) مشاهده شد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامهریزی درسی؛ مدل سهگانه آیزنر؛ تربیت بدنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,229 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 251 |