تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,991 |
تعداد مقالات | 83,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,929,610 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,999,400 |
آسیبشناسی عدالت آموزشی در حقوق ایران به منظور ارائه مدل مناسب | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 13، شماره 2، مهر 1402، صفحه 223-234 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jcdepr.2023.709614 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا درزی بورخانی1؛ علی بابایی مهر* 2؛ رضا نصیری لارمی3 | ||
1دانشجوی دکتری حقوق عمومی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. | ||
2استادیار گروه حقوق واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | ||
3استادیار گروه حقو ق واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی،ساری، ایرا ن | ||
چکیده | ||
عدالت آموزشی بدون هیچ تبعیضی برای همگان به لحاظ قانونی تضمین شده است و دولتها موظف هستند عدالت آموزشی را با احترام حمایت نموده و به منصۀ اجرا بگذارند این مسأله در قوانین ایران نیز بازتاب پیدا کرده است. روش پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق کیفی عبارت است اعضای هیأت علمی نخبه آموزشی و پژوهشی که بهصورت مصاحبه و روش کیفی از 30 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران انتخاب شدند. بخش تحقیق کمی از طریق پرسشنامه محققساخته به تعداد 280 نفر بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات از نرمافزار SPSS 26 و همچنین از نرمافزار pls 3 استفاده شد. با استفاده از روش کدگذاری تحلیل محتوای کیفی مبتنی بر مصاحبه با نخبگان عدالت آموزشی در حقوق ایران شناسایی و رتبهبندی شده و با استفاده از مدل ساختاری وزنهای اثربخشی به دست آمده است. نتایج نشان داد که تمامی مؤلفههای عدالت آموزشی شناسایی و از بعد معناداری در پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند و با بررسی مضامین، مفاهیم و تحقیقات کمی و کیفی الگوی عدالت آموزشی در حقوق ایران تبیین گردید. همچنین نتایج نشان میدهد که عدالت آموزش در نظام حقوقی ایران نه تنها همهجانبه و کارا نیست، بلکه در موارد متعددی با اسناد بینالمللی نیز در تعارض بوده و مستلزم بازنگری توسط قانونگذار میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ عدالت آموزشی؛ اعضای هیأت علمی؛ دانشگاههای آزاد اسلامی مازندران؛ آموزش و پرورش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 36 |