تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,983 |
تعداد مقالات | 83,453 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,453,518 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,581,490 |
تدوین مدلی برای مدیریت منابع انسانی مدیران مدارس عجبشیر در سال تحصیلی (86-1385) | ||
مدیریت بهرهوری | ||
مقاله 6، دوره 1، 1(1)تابستان، شهریور 1386، صفحه 121-146 اصل مقاله (432.7 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسداله خدیوی* 1؛ ارسلان اشرفیان2 | ||
1استادیار و عضو هیأت علمی گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ،تبریز،ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت آموزشی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضربا هدف ارائه مدلی برای مدیریت منابع انسانی مدیران مدارس آموزش و پرورش شهرستان عجب شیر صورت گرفته است. با توجه به اهداف پژوهش سوالات آن عبارتنداز: مولفههای مدیریت منابع انسانی مدیران مدارس کدامها هستند؟ بر اساس مولفه های مذکور چه مدلی را می توان ارائه کرد؟ آیا بین نظرات اساتید وکارشناسان در خصوص مدل پیشنهادی تفاوت وجود دارد؟ درجه تناسب مدل پیشنهادی از نظر اساتید وکارشناسان به چه میزان است ؟ روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری آن را کلیه اساتید رشته مدیریت آموزشی وعلوم تربیتی دانشگاههای تبریز به تعداد30 نفر وکارشناسان آموزش وپرورش شهرستان عجبشیر به تعداد 150نفرتشکیل میدهند. برای انتخاب گروه نمونه از روش نمونهگیری طبقهای نسبی استفاده شده است و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان به تعداد 28 نفر از اساتید و106 نفر از کارشناسان برآورده شده است. با توجه به مبانی نظری و مطالعات جهانی؛ مولفههای مدل مدیریت منابع انسانی شناسایی و استخراج شده اند و پس از استخراج مولفه ها؛ زیر طبقات هر مولفه نیز بطور جداگانه مشخص شده است برای پاسخ به سوالات ؛ دو پرسشنامه 49 و 21 سوالی تدوین شده و پس از اطمینان از روائی و اعتبار آنها (94/ و 95/) اطلاعات لازم گرد آوری شد. برای پاسخگویی به سوال یک از آزمون Tتک نمونه ای استفاده گردیده که شش مولفه استخراج شده از پیشینه مورد تایید قرار گرفتند؛ برای پاسخ به سوال 2 ازتحلیل عاملی استفاده شده است که مولفه ها پس از بررسی اساتید و کارشناسان به ترتیب ارزش های ویژه به نام های :1- تجزیه وتحلیل شغل2- برنامهریزی نیروی انسانی 3- مدیریابی 4- استخدام نیروی انسانی 5- نگهداری نیروی انسانی 6- ارزشیابی عملکرد نیروی انسانی نامگذاری و مورد تایید قرار گرفتند. برای آزمون سوال 3 از Tمستقل استفاده شد، مشاهده گردید که بین نظرات دو گروه( اساتید و کارشناسان )تفاوتی وجودندارد و برای پاسخدهی به سوال چهار از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده که نتایج نشان داده است که مدل مذکور با اعتبار 94%و میانگن نمره 4/9 از 10 مورد تایید قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت منابع انسانی؛ تجزیه و تحلیل شغل؛ برنامه ریزی نیروی انسانی؛ ارزشیابی عملکرد | ||
مراجع | ||
Armstrong, M. (2002). Strategic Human Resource Management (Guidance). S. M., Arabi, & D., Izadi, Tehran: Office of Cultural Research, (In Persian). Bartash, M. (2000). An Investigation and Analysis of the Teachers' and Educational Staff Evaluation Method and Provide a Practical Model for the Study. East Azarbaijan Province Education and Research Center, (In Persian). Behrangi, M. R. (2002). Educational and Institutions Management. Tehran: Kamal Publication, (In Persian). Gary, D. (1999). Resouece Management Human. Prentice- Hill. Hajipour, M. (1999). The Necessity and Importance of Management Improvement Office. Management Quarterly in Education, 6(21) , (In Persian). Singer, M. (1999). Human Resource Management. Translated by: A. A., Farideh, Tehran: State Management Training Center, (In Persian). Sabaghian, Z. (1994). The Effect of In-Service Education on Increasing the Success and Efficiency of Managers. Quarterly Journal of Education Management, 1, (In Persian). Marc, G. S. (1999). Human Resouece Management. Michael, A. (1991). A Hand Book of Personnel Management. London: Kogan Page. Mirspasy, N. (1994). Human Resources Management and Labor Relations (Regularist Attitudes). Tehran: Naghshe Jahan Publication, (In Persian). Mirkamali, S. M. (2004). Foundations of Human Resources Management. Tehran: Seytaron Publication, (In Persian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,141 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 327 |