تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,057 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,657 |
مدیریت «چرخه شایستگی» و برنامه ریزی آموزشی در دوره کارشناسی فناوری اطلاعات | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 2، دوره 15، شماره 58، مهر 1397، صفحه 18-38 اصل مقاله (706.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsre.2018.543717 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد ابراهیم آبادی* 1؛ محبوبه عارفی2؛ کوروش فتحی واجارگاه3؛ جعفر توفیقی4 | ||
1دکتری برنامهریزی درسی در آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
3استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
4استاد گروه مهندسی شیمی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی نحوه مدیریت شایستگی و نحوه برنامهریزی آموزشی در کارشناسی فناوری اطلاعات در کشورها یا حوزههای استحفاظی مختلف و مقایسه آن با وضعیت ایران بوده است. روششناختی پژوهش حاضر، آمیخته از نوع به همتنیده بوده و روشهای تحقیق شامل «بررسی اسنادی» و «روش زمینهیابی» بوده است. در «بررسی اسنادی»، جامعه آماری شامل اسناد مرجع بینالمللی و ملی، مقالات و پژوهشهای علمی بوده است. در «روش زمینهیابی»، که ابزارهای تحقیق شامل مصاحبة نیمهساختارمند، پرسشنامه و فندلفی است جامعه و نمونه متناسب با هر ابزار تعیین شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که نوع برداشت از «شایستگی» بر مدیریت شایستگی و برنامهریزی آموزشی تأثیر میگذارد. دیگر یافتهها نمایان ساختند که در حوزه مهندسی از جمله کارشناسی فناوری اطلاعات، شایستگی در طول چهار مرحله پرورش یافته، سنجیده شده و بسط مییابد که به «چرخه شایستگی مهندسی» شهرت دارد. در کشورها یا حوزههای استحفاظی مختلف، الگوهای تقریباً مشابهی برای استقرار صحیح «چرخه شایستگی» در مهندسی خصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات ارائه شده است. همچنین یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که الگوی مناسبی برای مدیریت «چرخه شایستگی» کارشناسی فناوری اطلاعات در ایران وجود ندارد و چرخه مذکور بهدرستی استقرار نیافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی؛ فناوری اطلاعات؛ مدیریت؛ مهندسی | ||
مراجع | ||
Abedi Ja’fari, H., Taslimi, M., Faghihi, A., Sheikhzade, M. (2011).Thematic Analysis and Thematic Networks: A Simple and Efficient Method for Exploring Patterns Embedded in Qualitative Data Municipalities). Strategic Management Thought, 5 (2), 151-198. ABET. (2016). Accreditation Board for Engineering and Technology (ABET), www.abet.org Ghanon Barnameh Panjome Toseh of Iran (2011-2016). Available from: www. Rc.majlis.ir. Ahmadi, S., Yarmohamadian, M. H & Saadatmand, Z. (2013). Designing and developing a competency based curriculum model in Information Technology desciplin. (Ph.D. Thesis). Islamic Azad Universtiy, Isfahan (Khrasgan) Branch, Faculty of education (In Persian). Association of Professional Engineers of Ontario. (2013). Guide to the required experience for licensing as a Professional Engineer in Ontario. http://www.peo.on.ca. Augusti, G. (2009). EUR-ACE: the European Accreditation system of engineering education and its global context. In Engineering Education Quality Assurance (pp. 41-49). Springer US. Castillo, J., Caruana, C. J., & Wainwright, D. (2011). The changing concept of competence and categorisation of learning outcomes in Europe: Implications for the design of higher education radiography curricula at the European level.Radiography, 17(3), 230-234. CDIO. (2000). www.cdio.org. [Cited 2016]. Eaton, J. S. (2006). An Overview of US Accreditation. Council for Higher Education Accreditation. Council for Higher Education Accreditation (CHEA). (2006). Recognition of Accrediting Organizations- Policy and Procedures. http:// www.chea.org Ebrahimabadi, F., Arefi, M., Fathi vajargah, K. & Towfighi, J (2017). Educational Program Based on Competency and National Innovation System: Case study Information Technology. (Ph.D. Thesis). Shahid beheshti university, Faculty of education (In Persian). ENQA, “Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area”, 3rd Edition, 2009; www.enqa.eu [Publications; ESG] (accessed 27/05/2010). European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE) (2016). Standards and Guidelines for Accreditation of Engineering Programmes. www.enaee.eu Faiz, M & bahadori Nejad, M. (2010). Identifying appropriate professional competency of engineering graduates in Iran: case study gradutes of Sharif University, Ph.D thesis. [In Persian[ Gonczi, A., & Hager, P. (2010). The competency model. International encyclopedia of education, 8, 403-410. Hanrahan, H. (2011). The Washington Accord Past, Present, Future. Indiana University - Purdue University Indianapolis. (2015) www.iupui.edu. International Engineering Alliance. (1 January 2013). Agreement Recognising Comptence For Independent Practice. International Engineering Alliance. (13 April 2015). Best Practice in Accreditation of Engineering Programs. http://www.ieagreements.org. International Engineering Alliance. (15 September 2011). Glossary of Terms . http://www.ieagreements.org/ International Engineering Alliance. (21 June 2013). Graduate Attributions and professional competencies. Http: // www.ieagreements.org. Lansu, A., Boon, J., Sloep, P. B., & van Dam-Mieras, R. (2013).Changing professional demands in sustainable regional development: a curriculum design process to meet transboundary competence. Journal of Cleaner Production, 49, 123-13. Lunt, B. M., Ekstrom, J. J., Gorka, S., Hislop, G., Kamali, R., Lawson, E,. & Reichgelt, H. (2008). Curriculum guidelines for undergraduate degree programs in information technology. Retrieved March, 2, 2009. Memarian, H. (2013). Innovation in engineering education. University of Tehran Press. [In Persian] Ministry of Science, Research and Technology. (2002). “Educational program of IT engineering undergraduate”. Ministry of Science, Research and Technology. (2013). “Reviewed curriculum of computer engineering undergraduate”. Mohamadi, R., Arefi, M., Bazargan, A., Pardakhtchi, M. H & Fathi vajargah, K. (2013). Designing a Model for Quality Audit and Feasibility study its implementionin University System of Iran. (Ph.D. Thesis). Shahid beheshti university, Faculty of education (In Persian). New Jersey Institute of Technology. (2015). www.njit.edu. Occupational Information Network. (2016). https://www.onetonline.org. Rahdari, M., Nasr, A R., Nili, M. R., Tork Ladani B. (2015). Evaluating professional skills and employment status of baccalaureate's alumni in Information Technology Engineering. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. 21 (2), 1-24 Ranjbar, H., haghdoost, A. A,. Salsali, M., Khoshdel, M., soleimani, M & bahrami, N. (2012). Sampling in qualitative research: a guide for beginning. J army Univ Sci, 10 (3), 238-250. Sarmad, Z., Bazargan, A & Hejazi, E. (2015). Research Methodology in Behavioral Sciences. Agah Press. [In Persian]. Seoul accord. (2016). www.seoulaccord.com.
Nagheshe Jame Elmi Keshvar. (2011). Available from http://en.farhangoelm.ir.
University of North Texas. (2015). http://www.unt.edu.
Yadegarzadeh, Gh., Fathi Vajargah, K., mehrmohamadi, M & Arefi, M. (2013). Designed and accreditation the job competencies of higher education curriculum specialists and evaluation doctoral curriculum. (Ph.D. Thesis). Shahid beheshti university, Faculty of education (In Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 421 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |